Onlangs werden in een aantal Duitse deelstaten, waaronder Beieren en Hessen, verkiezingen gehouden. Niet meteen een gebeurtenis die interessant is voor de lezers van DUIC, maar ditmaal zat er een Utrechts tintje aan de verkiezingen. De lokale afdelingen van de politieke partij VOLT zeiden namelijk te streven naar leefbare steden en als voorbeeld noemden zij Utrecht.
VOLT Hessen hing posters op met de tekst ‘Lebenswerte Städte wie in Utrecht’. Een vertegenwoordiger van de partij laat aan DUIC weten zowel naar de stad als de provincie Utrecht te kijken. Ze noemt Utrecht een ‘mensgerichte stad’ en ‘een model voor andere steden’.
Het spreekt VOLT Hessen aan dat het gebruik van de eigen auto is afgenoment door alternatieven de stimuleren. De partij noemt hierbij de goede (fiets)infrastructuur, de uitbreiding van het openbaar vervoer en de introductie van deelvoertuigen. Ook de herinrichting van de Catharijnesingel, waarbij het asfalt is vervangen door water en een wandelpad, is voor VOLT Hessen een aansprekend voorbeeld.
Overigens krijgt Utrecht regelmatig te maken met belangstelling vanuit het buitenland. Met name als het gaat om de centrale rol van de fiets in onze stad. Zo laat voormalig profwielrenster en fietsburgemeester Belle de Gast weten veel buitenlandse mediabelangstelling te krijgen. Zo werd ze onlangs bijvoorbeeld nog benaderd door de Duitse krant Die Welt.
19 Reacties
ReagerenZo dan, laat dit bericht even op u inwerken.
Als je de JdV’s, de Koele Hoofden, de Scherpschutters en de Binnenstadbewoners (het account) moet geloven, dan leven we hier zo ongeveer in de endeldarm van Nederland, waar de gemeente slechts 1 doel voor ogen heeft: de burger het leven zo zuur mogelijk maken.
En precies datzelfde Utrecht is het onderwijl het lichtend voorbeeld in de verkiezingscampagne in steden in een van onze buurlanden. Daar zien ze onze stad als een gerealiseerd utopia op het vlak van leefbaarheid, waar in hun eigen land kennelijk niet eens een voorbeeld van voorhanden is.
Zijn die Duitsers zo gek? Of is een deel van de Duic-reaguurders chronisch ontevreden?
Welke uitbreiding van het OV ? Zou wel noodzakelijk zijn, het OV is na bezuinigingen enkele jaren terug juist verslechterd met het schrappen van praktische verbindingen.
Grappig dat Volt daar niks aan heeft gedaan
Een mooie opsteker, maar er valt nog heel wat te verbeteren. Op veel punten is het in de stad gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Het openbaar vervoer is verre van goed; er vervallen zelfs regelmatig bussen, waarschijnlijk door personeels- of materieeltekort. Kortom, een mooie opsteker, maar ook niet meer van dat.
Volt , = zonder Ampère zwakstroom .
@ Hey G Nederland heeft natuurlijk al jarenlang een fantastische fietsinfrastructuur. Bekijk het perspectief van een Canadees maar eens op het youtubekanaal ‘Not Just Bikes’. Dat is echter al decennia zo, dus dat wil niet zeggen dat je niet moet innoveren en stil moet zitten. Ook in Utrecht kan veel beter, bijvoorbeeld het inefficiënte binnenstedelijke OV, waar gelukkig een deelfiets deels dingen oplost. Ben zelf bijvoorbeeld flink TIER gebruiker.
Ben je ouder of slecht ter been of heb je 492282 redenen om niet te fietsen, dan is Utrecht geen vriendelijke stad. Rabiate anti-autobesluiten, spielerij met autoboulevards en een kleindorpse visie op het gebied van grootstedelijke OV-infra dragen daar niet aan bij.
@GH, mooi gezegd dat klopt helemaal . Persoonlijke onvrede in eigen privé situatie wordt geprojecteerd op de stad met als remedie voortdurend dagelijkse berichten schrijven.
Dit helpt echter niet, de privé werkelijkheid onderkennen is het enige wat het stille lijden verminderd.
Dat de hele binnenstad auto vrij wordt, is een goed voornemen van het stadsbestuur, de stad is er niet op gebouwd. Maar dat de stadsbestuur ook minimaal 1500 auto parkeerplekken per jaar weghaalt uit de stad, (dat mag van mij wel het driedubbele zijn per jaar) en dat de wijken vooral die rond de binnenstad zitten meer ruimte krijgen en meer schone lucht is geweldig nieuws. Vooral Wittevrouwen, Buiten Wittevrouwen, Wilhelmina en omgeving, VoTuLast, Lombok, Rivierenwijk, Dichterswijk, Oudwijk, Watervogelenbuurt en Pijlsweerd, gewoon geheel autovrij, meer ruimte voor de voetganger en fietsers.
Dat Utrecht een uitzonderlijke fiets stad is mondiaal staat bekend. Hier is het eerste officiële fietspad ter wereld, grootste fiets parkeergarage ter wereld, groter dan Tokio.
We hadden als eerste een Fiets Dynamisch weg wijzer systeem, en hebben als enige de 3 grote wereld fiets wedstrijden, Tour de France, VUELTA, en GIRO gehad.
Bovendien is zowel de Fietsers bond alwel de internationale Dutch Bicycle Embassy hier in de stad gevestigd. IN DE JAARBEURS zijn vele belangrijke fiets beurzen.
Het algemene fiets structuur is goed, ook in vergelijking met Amsterdam in de binnenstad.
Terecht dat Utrecht zich daarom ook zeker World Bike Capital mag noemen! . ( wat door diverse rankings wordt bevestigd.)
Wat we missen is een Internationaal Fietsers museum nog… bv bij het Berlijn plein ?
@GH . . . is een deel van de Duic-reaguurders chronisch ontevreden? . . .
Ze zijn nu vooral heel stil 🤣
Dat Utrecht een heel leefbare stad is is bij onze oosterburen gelukkig al wel wat langer bekend. Duitse studenten zijn in Utrecht regelmatig op excursie. In dat kader wel jammer dat Utrecht het infocentrum van het stationsgebied in het stadskantoor heeft opgeheven.
Utrecht wo ist dass ?
Ist dass nicht in die Niederlande, Ist dass nicht die Platz von die Arbeiterspartei und die sogenante Gruner.
@Rudile: uw ‘Duits’ geeft de stand van het Nederlandse onderwijs aardig weer. Gelukkig spreken veel Duitsers tegenwoordig Engels. Maar het is toch jammer dat ze daartoe meestal hun toevlucht moeten zoeken.
Ik vraag me ook af of ze de kosten erbij hebben verteld? Zoals die 36 miljoen om een Tour te mogen openen. Of die keer dat ze een theatergroep voor een hele sloot geld neer hadden gezet bij het smakkelaarsveld, om op een “ludieke” manier de verkeerschaos te begeleiden. Of de doden en gewonden die de ovonde heeft opgeleverd. Of het OV dat bakken met subsidie krijgt, maar de hele tijd er diensten uitgooit of gewoonweg halveert.
Dat Utrecht in andere landen wordt aangeprezen, zegt helemaal niks over de kwaliteit.
Ik was ooit eens in Hong-Kong, waar de metro werd verbouwd. Werd er vol trots op de borden daar aangekondigd dat het dezelfde aannemer was als die van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam (U weet wel, dat project dat 100% uitliep in tijd en drie keer over de kop ging qua budget).
Utrecht als “voorbeeld” heeft de gemiddelde Duitse kiezer bepaald niet aangesproken: uitslag VOLT in Bayern 0,3%
Het lijkt er op dat dit Hessische politieke clubje de Utrechtse stadspropaganda klakkeloos heeft overgenomen.
Volt…
Was niks, is niks, wordt ook nooit wat want brandhout is geen bouwhout, ook al heeft het brandhout een andere mening.
Wat een hoop borstklopperij over de fietsinfrastructuur van Utrecht.
De doorgaande as in de binnenstad mag dan goed wezen, maar daar buiten valt er echt heel veel te verbeteren!
@Pieter: zoals ik al vaak heb geconstateerd zijn de Utrechtse public relations prima op orde. Helaas wordt hierbij misleiding niet geschuwd, en dat bevalt me dan weer niet. Ik kan Volt niet anders zien dan als een afsplitsing van D66, zoals de BBB en Omtzigt van het CDA. Aan dat afsplitsen moet maar eens een eind komen door onder meer een kiesdrempel in te voeren. Anders wordt regeren en besturen in Nederland steeds meer onmogelijk.