Even je fiets in de stalling zetten en dan een week wachten voordat je hem weer mee kan nemen - De Utrechtse Internet Courant Even je fiets in de stalling zetten en dan een week wachten voordat je hem weer mee kan nemen - De Utrechtse Internet Courant

Even je fiets in de stalling zetten en dan een week wachten voordat je hem weer mee kan nemen

Even je fiets in de stalling zetten en dan een week wachten voordat je hem weer mee kan nemen
Wie erachter zit is niet duidelijk, maar slachtoffers van de dadendrang van mensen met een kettingslot zijn een week lang de pineut bij Utrechtse fietsenstallingen. “We moeten voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt door derden.”

Wie erachter zit is niet duidelijk, maar slachtoffers van de dadendrang van mensen met een kettingslot zijn een week lang de pineut bij Utrechtse fietsenstallingen. “We moeten voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt door derden.”

Het overkwam Utrechter Mart Lier (23). Toen hij  op een zondag terugkwam na een feest in Amsterdam om zijn fiets uit de stalling te halen, trof hij een voor hem onbekend slot om zijn fiets aan. Enigszins verbouwereerd ging hij naar de bewaking van de fietsenstalling met de vraag of ze het slot konden verwijderen. Tot zijn verbazing kreeg hij te horen dat dit niet mogelijk is. Medewerkers mogen niet aan andermans spullen komen.

Er moet een week overheen gaan voordat de fiets mag worden opengebroken door de medewerkers van de stalling. “Zelfs in een bewaakte fietsenstalling is je fiets niet veilig,” grapt Lier. “Maar het is wel echt irritant. Je merkt pas hoe vaak je een fiets gebruikt als die er niet is. Nu moet ik steeds betalen voor het OV.” Ook de stallingskosten lopen op. De beveiliging liet aan Lier weten dat een dergelijke situatie twee tot drie keer per week voorkomt. Ze vermoeden dat het gaat om dronkaards die hun slot om de verkeerde fiets doen. Na vijf dagen kreeg hij een ov-fiets te leen en na een week werd zijn fiets losgemaakt.

Kosten terugvragen

Volgens Bertha Wever, district manager voor NS Fiets, komen situaties waarin een vreemd slot om een fiets hangt niet vaak voor. “Om te voorkomen dat in zulke situaties misbruik wordt gemaakt door derden, hanteren we zoveel mogelijk het beleid dat we voeren bij vermissing van sleutels. De medewerkers in de stalling volgen dan een standaard procedure waarbij zij –ter bescherming van de eigenaar- altijd om een identiteitsbewijs en naw-gegevens zullen vragen.”

De zware kettingsloten mogen en kunnen door de medewerkers in de Jaarbeurspleinstalling niet doorgeknipt worden. “Als de eigenaar van de fiets dit toch wil zullen de medewerkers in de Jaarbeurspleinstalling Handhaving van de gemeente inschakelen, die hiertoe wel gerechtigd zijn,” aldus Wever. “Als dit echter betekent dat de fiets langer dan 24 uur in de stalling staat, waardoor de eigenaar moet betalen voor het stallen, kan deze fietseigenaar de kosten voor het stallen van zijn fiets terugvragen via NS Klantenservice.”

Doorknippen kan niet zomaar

Namens de gemeente laat woordvoerder Mara Hoogveld weten dat een slot doorknippen niet zomaar kan. “Voor de gemeentelijke stallingen geldt: in het uitzonderlijke geval dat er zich een probleem voordoet met een slot, kan een partij die bereid is om een slot door te knippen, zoals een fietsenhandelaar, de klant een formulier laten ondertekenen waarbij ook de ID’s gekopieerd worden. Op die manier wordt de ‘slot openknipper’ gevrijwaard van eventuele vervolging indien er toch sprake blijkt te zijn van diefstal. Het doorknippen van een slot kan natuurlijk niet zomaar.”

9 Reacties

Reageren
  1. paul

    heel vroeger kregen fiets én eigenaar een bonnetje – zodat je de combinatie kon identificeren. Da’s ouderwets en arbeidsintensief. Maar heeft iemand al eens bedacht om fietsen te chippen en de code te combineren met de eigenaar? Helpt ook tegen fietsendieven…. Moet toch niet zo moeilijk zijn?

  2. Martijn

    Zo werkt het ook Paul, de fiets heeft een sticker met een genummerde barcode en de eigenaar heeft een pasje met dezelfde code. Zelfde systeem dus, maar dan met streepjescode in plaats van papieren bonnetje.

  3. Ronald

    “Het doorknippen van een slot kan natuurlijk niet zomaar.”
    In 2013 zijn er 152.000 fietssloten doorgeknipt door die Gemeente

    http://www.duic.nl/nieuws/fietsersbond-roept-gemeenten-op-om-te-stoppen-met-verwijderen-van-fietsen/

    Maar als je die dienst een keertje nodig hebt, dan is het allemaal ineens heel moeilijk en wordt er superzorgvuldig gehandeld…

  4. e t

    Ga gewoon thuis de haakse slijper halen.

  5. NAj

    @Martijn, Dit is alleen zo in de gemeentestallingen. De Jaarbeursstalling is van de NS. Daar stal je je fiets door een ov chipkaart voor een lezer te houden. Het systeem daar kijkt verder niet welke fiets er bij de check in hoort?

  6. Ivo

    Als iemand het parkeerbonnetje én de sleutel van een fiets heeft, waarom moet er dan nog een week overheen gaan? Die fiets is duidelijk van hem, het slot blijkbaar niet. Slijptol pakken dus! Hoe kan daar misbruik van worden gemaakt?

  7. WP

    Als je de sleutel van het slot hebt dat bevestigd is aan de fiets (het hoofdslot zullen we maar zeggen), wat is dan het probleem… Dan is het toch wel redelijk overduidelijk dat dat jou fiets is….

  8. Evert

    @NAj Dat is opzich wel een interessante mogelijkheid: Koppel je fiets aan een OV-chipkaart dmv een unique identifier op je fiets te plakken.

  9. Marko

    Wat weerhoud je ervan om zelf het slot door te knippen denk ik dan. Even een mooie tang huren in de bouwmarkt en klaar is Kees. Het is niet verboden om je eigen fiets los te knippen lijkt mij.
    Ik heb zelf mijn eigen fiets ook wel eens losgeknipt toen ik de sleutel was kwijtgeraakt. OK, je trekt wat scheve blikken, maar je fiets is zo los.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).