Fietsfile in grootste fietsenstalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant Fietsfile in grootste fietsenstalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant

Fietsfile in grootste fietsenstalling ter wereld

Fietsfile in grootste fietsenstalling ter wereld
Foto: Twitter Willem Heesen
De nieuwe fietsenstalling in Utrecht was tijdens de spits dinsdagmiddag zo druk dat er een flinke file ontstond. Er waren niet genoeg medewerkers om de fietsers snel uit te checken blijkt uit een foto op Twitter.

De nieuwe fietsenstalling in Utrecht was tijdens de spits dinsdagmiddag zo druk dat er een flinke file ontstond. Er waren niet genoeg medewerkers om de fietsers snel uit te checken blijkt uit een foto op Twitter.

Willem Heesen schrijft dat de nieuwe fietsenstalling top is, maar het uitrijden in de drukke spits ging wat minder vlot. Er werden volgens Heesen snel meer medewerkers opgeroepen: “En de sfeer was goed.” Het was volgens Heesen de eerste grote file die hij meemaakte in de stalling en het gaat veel vaker wel goed.

Hoewel het eerste gedeelte van de stalling al sinds augustus 2017 open was, is de fietsenstalling na de opening van het tweede gedeelte pas echt de grootste van de wereld. Naast 12.500 parkeerplekken biedt de stalling ruimte aan 1.000 OV-fietsen.

Deze maand gaat de gemeente 4000 fietsenrekken verwijderen in het stationsgebied. De nieuwe fietsenstalling moet deze rekken vervangen.

 

29 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Bomen kappen en wat extra rijbanen aanleggen, lijkt me?

  2. GeeWee

    Mooie stalling. Maar als ik een weekendje weg ga moet ik direct een paar euro betalen voor het stallen. Op het smakkelaarsveld mag ik 14 dagen staan. Is daar vanuit de gemeente een visie over?

  3. Fabian

    Het is wel vaker druk. Zeker als er iemand af moet rekenen of net een van de mensen even weg is. Dan loopt het snel op. Maar je bent ook zo weer weg.

    Gevaarlijker wordt het wel steeds meer en meer omdat mensen tussen de reken doorrijden i.p.v. de lange route over het fietspad fietsen wanneer zij van -1 naar smakkelaarsveld wollen.

  4. Erwin

    Ja, die kon je zien aankomen, plek voor duizenden fietsen en dan 1 mannetje neerzetten bij de uitcheckbalie….
    Wat ik niet snap: in- en uitchecken gebeurt met ov-kaart. Waarom worden kosten van meerdere dagen stallen dan niet van ov-saldo afgeboekt? Nu moet er gepind worden. Volgens mij sneller als het afgeboekt wordt van ov-saldo.

  5. JdV

    Onaanvaardbaar uiteraard dat de heilige fietser niet stante pede zijn of haar weg kan vervolgen maar moet wachten. De horror. Ik verwacht raadsvragen.

  6. Marcel

    Maandagavond was het ook zo. Was er ook 1 medewerker iedereen aan het uitchecken. Even later kwam collega van z’n rookpauze o.i.d. en ging het wel vlot door.

  7. Harry

    Tijd voor rekening rijden voor de fietsenstalling bezoekers.
    Dus de tarieven in de spits fors omhoog gooien.
    Kunnen de bouwkosten enigszins een beetje terugverdiend worden.

  8. JdV

    @gewee: ik hoop.dat de visie van de gemeente inhoudt dat je lekker je fiets thuis neerzet als je een weekendje weg gaat. Of 25 euro betaalt.

  9. The true vlerk

    De rijen gaan idd snel, maar het aantal incheckpalen is wel gering in relatie tot het aantal fietsers.

    En, hoewel ik het best gezellig vind door een persoon te worden uitgecheckt (bij -1 waar ik altijd stal; ken de situatie boven niet), staan daar ook heuse rijen—waar ik dan jammergenoeg aso’s tegenkom die kennelijk niet even kunnen wachten. Lekker rammen met je fiets!

  10. BramD

    Fiets thuis laten en lekker gaan lopen.

  11. Utrechter

    Tsja dat is het gevolg van slecht ontwerp. De incheckpaaltjes moeten ook niet vlak achter elkaar worden gepositioneerd, maar beter naast elkaar. Daarnaast zijn er voldoende technieken voor automatisch uitchecken maar ook die zijn niet toegepast. En omdat de doorgangen te smal zijn ontworpen gaat dit voorlopig niet opgelost worden.
    En dan heb ik het nog niet eens over de onlogische rijroutes, waardoor je bijvoorbeeld beneden voor de snelste route vrijwel altijd tegen de richting in moet rijden richting het uitchecken.

  12. trol

    Even wachten…moet toch geen probleem zijn. @Erwin: saldo gaat toch gewoon van je ovkaart af? Althans bij mij wel.

    Wat ik inderdaad niet snap is alle menen die afsnijden…die moeten lekker wegblijven, maar regels, fietsers etc…is ook heel lastig voor de meeste.. 🙂

    Verder begrijp ik niet dat je ook een abonnement kan nemen, maar daar juist geen controle op is. Maar je betaalt eigenlijk alleen voor geen controle en een iets betere plek. Als ik geld betaal wil ik wel een soort van diefstalpreventie o.i.d. hebben. (offtopic)

  13. GeeWee

    @JdV: volgens mij is het beter als ik met de fiets van en naar het station ga dan met de bus (bus rijdt ook niet gratis). Maar een weekend weg kost me dus 2,50. aan stallingskosten. Geen ongelofelijk bedrag maar vergeleken met 0,00 als ik op het Smakkelaarsveld stal niet zo gunstig. In andere steden zoals Rotterdam kun je onder het station een hele week gratis stallen. Natuurlijk, dat kost ruimte. Maar het scheelt ruimte in de trams.
    Veel mensen van buiten Utrecht, die in de stad werken, hebben nu hier een fiets, stallen deze gratis op het Smakkelaarsveld en doen het Utrechtse deel van hun woon/werkverkeer met de fiets. Dat help je nu volgens mij om zeep. Misschien gebeurt dit heel bewust hoor, maar ik vraag me af of hier discussie over geweest is binnen de gemeenteraad en wellicht zelfs een ‘visie’ 🙂

  14. Herman

    Leuk toch een fietsfile, ziet er stukken onschuldiger uit dan zo’n autofile.
    Wat is er überhaupt mis mee, we staan wel meer in de rij.
    Waarom moet je alles afstemmen op een kort piekmoment?

  15. JdV

    @Geewee: Er bestaat niet zoiets als gratis stallen hoor. De medewerkers, het gebouw, de verlichting, het onderhoud. Alles kost geld. Het enige dat gratis is ligt in het feit dat de gebruikers daarvoor niet hoeven te betalen. Wat op zich vreemd is omdat het principe de gebruiker betaalt (of dat nou vierkante meters voor een terrasje op de stoep voor je zaak is of een paspoort ophalen bij de gemeente) opeens niet meer gelden in dit soort gevallen. Nu betalen de gebruikers uit 030 EN degenen die dit niet doen maar wel in 030 worden aangeslagen voor diverse soorten belastingen (woon of bedrijf) voor de gebruikers. Zelfs als die gebruikers zelf niet bijdragen in de kosten.

  16. Marc

    Het is echt vreselijk die files elke dag in deze file. Niet alleen bij het uitchecken, maar ook bij het inchecken. Bij het inchecken is het voornamelijk omdat de incheckkastjes op een loeidomme manier zodanig gemonteerd zijn zodat er maar 1 fietser tegelijkertijd kan inchecken. Bij het uitchecken staan er altijd te weinig mensen en zijn de apparaatjes de hele tijd stuk. Die hele suffe fietsenkelder zorgt ervoor dat ik elke dag 10 minuten meer reistijd had ten opzichte van de situatie voor de opening.

  17. trol

    Marc: ik hoop dat je cynisch bent…anders raad ik hulp aan met dit immense probleem.
    Ik kom er al vanaf het begin in spitstijden en ik kan aangeven dat 10 minuten rijkelijk overdreven is.

  18. Koel Hoofd

    Geen beter vermaak dan leedvermaak!

    Maar is inderdaad het zoveelste ondoordachte plan van alle betrokken partijen. Zijn ze nou echt zo dom of doen ze het er om?
    Daarnaast, in deze tijden waarbij het terreurdreigingsniveau nog steeds als hoog wordt ingeschaald, is dit ook niet handig.

  19. Jos

    @ idc

    De stalling is voor een groot deel door NS gefinancierd, een winstgevend bedrijf, als service naar zijn gebruikers. KLOK KLEPEL. Het reaguren en blaten zonder kennis van zaken over ieder ontwerp gaat maar door bij jou.

  20. GeeWee

    @JdV, natuurlijk is stallen uiteindelijk nooit gratis. Mn punt is dat nu een deel van de fietsers de bus gaat pakken. Weet je hoeveel subsidie er op een buskilometer zit? Ik denk dat dit de maatschappij uiteindelijk meer gaat kosten. Daarnaast vind ik het persoonlijk niet gek dat er op loopafstand van een NS station een onbetaalde stallingsmogelijkheid is. Maar ik begrijp best dat niet iedereen het met me eens is op dat vlak.

  21. Don

    Bijzonder hebben we niet alleen de grooste fietsenstalling ter wereld binnenkort ook de grootste fiets file ter wereld veroorzaakt door de grootste fietsenstalling. En binnenkort worden de stallingen op het westplein weggehaald op naar het volgende dieptepunt. Het kan allemaal in pretpark Utrecht. Je zal maar elke dag met de fiets en de trein naar je werk moeten.

  22. Dus

    @Koel Hoofd: serieus? Tijden van terreurdreiging? Geen enkele terrorist zou zichzelf opblazen in de fietskelder. Dan wordt je echt overal, zowel hier als in het hiernamaals, door echt iedereen beschimpt…

    on topic: al die fietsenkelders zijn op dezelfde domme manier ontworpen. Ik begrijp niet waarom ze niet hebben afgekeken bij parkeergarages voor auto’s en incheckpoortjes op het station zelf. Gewoon parallel naast elkaar.

  23. Marc

    Ik begrijp dat de bestaande fietsenstalling van 7500 naar 12500 plaatsen is uitgebreid en er tegelijkertijd 4000 plaatsen worden weggehaald in de omgeving van het station. Oftewel we schieten hier slechts 1000 plekjes mee op. Nou nou, wat een vooruitgang

  24. Ab

    Ik neem aan dat dit snel opgelost kan worden. Hopelijk kan het informatie systeem ook gemaakt worden. Parkeer op -1, daar klopt weinig van de tellers, regelmatig ‘vol’ terwijl er plekken zijn of is de hele rij is vol maar volgens wijzer nog 24 vrije rekken.

  25. Ab

    Elke plaats in de stalling heeft een QR code maar de code lijkt niets te doen. Is deze code te gebruiken om je fiets terug te vinden?

  26. Anne Marie ten Berge

    De gemeente is ook een dienstverlenende organisatie. Het besluit 4000 fietsrekken weg te halen moet vatbaar zijn voor bezwaar. Mijn advies: Als belanghebbende bezwaar aantekenen. Redenen en feiten noemen.

  27. Meerdaagse staller

    @GeeWee ik ben het met je eens hoor! Ik was/ben een tevreden Smakkelaarsveld-staller, vaak voor een weekendje (schatje in een ander stadje). Ik mis ook de visie op gratis stalling voor meerdere dagen. Prima als daar een maximum aantal dagen op zit zodat het geen dumpplek wordt, maar een dag of 3 moet idd toch kunnen? Als ik verwacht langer weg te zijn of op vakantie te gaan, kom ik wel met de bus naar het station.

  28. Marianne Perquin

    Ik vraag me af of de capaciteit wel groot genoeg is, aangezien er op het Smakkelaarsveld 4000 fietsrekken worden weggehaald. Ik neem aan dat de eerste dag gratis stallen is in deze megafietsstalling. Het kan mij niet bekoren om in een fietsfille te gaan staan Daar heb ik als Leidscherijnfietser echt géén zin in. Dat is al 40 á 45 minuten fietsen. Groetjes, Marianne Perquin, Vleuten

  29. ACTK

    Om de verstokte automobilisten die klagen over de kosten van de ‘gratis’ fietsenstalling tegemoet te komen stel ik voor dat in de maand november alle fietsenstallers hun fietsen in de spits verruilen voor hun auto’s voor zover beschikbaar. Wel eten en drinken meenemen, het kan een lange tocht worden. Maar na een maand zijn we dan wel van het oeverloos gezeur af en is men vermoedelijk bereid fietsers geld toe te geven als ze ‘gratis’ stallen…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).