Follow the Money legt boeken neer op Utrechtse plekken die rol speelden in ‘mondkapjesdeal’ Follow the Money legt boeken neer op Utrechtse plekken die rol speelden in ‘mondkapjesdeal’

Follow the Money legt boeken neer op Utrechtse plekken die rol speelden in ‘mondkapjesdeal’

Follow the Money legt boeken neer op Utrechtse plekken die rol speelden in ‘mondkapjesdeal’
Bron: Follow the Money
Op verschillende plekken in Utrecht heeft het journalistieke platform Follow the Money exemplaren neergelegd van het nieuwe boek Sywerts Miljoenen. De boeken zijn geplaatst op plekken die een rol speelden in de mondkapjesdeal.

Op verschillende plekken in Utrecht heeft het journalistieke platform Follow the Money exemplaren neergelegd van het nieuwe boek Sywerts Miljoenen. De boeken zijn geplaatst op plekken die een rol speelden in de mondkapjesdeal.

De boeken zijn onder andere neergelegd bij het UMC Utrecht, het Wilhelmina Kinderziekenhuis, de Botanische Tuinen en park Nieuweroord.

Het boek Sywerts Miljoenen is geschreven door Follow the Money-auteurs Jan-Hein Strop en Stefan Vermeulen. De twee deden maandenlang onderzoek naar wat tegenwoordig bekendstaat als de mondkapjesdeal. Bij deze omstreden zakelijke overeenkomst verdienden de initiatiefnemers miljoenen euro’s, terwijl veel partijen dachten dat ze samenwerkten met een non-profitorganisatie.

Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

8 Reacties

Reageren
  1. Hetty

    Die laatste foto met het kunstwerk is dacht ik in dat parkje, waar s zomers het tentenkamp opgebouwd is van de Parade, dus vlakbij Utrecht Centraal, en tussen de school en het kantoor, waar bovenop het woord IK te lezen is. Dus nu snel erheen, anders is het boek al weg…

  2. Scherpschutter

    Kijk. Nu hoeft nog maar 5,472 miljard te worden opgespoord, die onder Hugo de Jonge op magische wijze is verdwenen…

  3. Bromsnor

    Bromsnor las vandaag een ontluisterend artikel in de Volkskrant over de methode die Van Lienden c.s. hanteerde om De Jonge en daarmee het ministerie van WVS onder druk te zetten. Volgens Bromsnor moet je. om je zin te krijgen, een grote achterban hebben en luidkeels gaan schreeuwen dat het ministerie c.q. de ambtenaren klojo’s zijn. Om je de mond te snoeren geven ze je je zin. Bromsnor vindt dat ambtenaren bashen niet zonder gevaar is.

  4. W.

    Geinige actie. Koop vooral het boek, want als er een goed en nuttig platform is dan is het Follow The Money wel.

  5. Koel Hoofd

    @Bromsnor
    “Volgens Bromsnor moet je. om je zin te krijgen, een grote achterban hebben en luidkeels gaan schreeuwen dat het ministerie c.q. de ambtenaren klojo’s zijn. ”
    Zelenski past precies dezelfde marketingcommunicatie tactiek toe, omdat het feiloos werkt! Niemand wil immers die klootzak (putin) zijn waardoor onschuldige mensen overlijden.

  6. Kadoendra

    @Bromsnor

    Het lidmaatschap van een partij die meestal in de regering zit blijkt ook een goed instrument te zijn voor vette dealtjes.

    Overigens heeft de heer Sywert nog meegeschreven aan het CDA verkiezingsprogramma met de titel “Nu doorpakken!” en daar heeft de heer Sywert zeer goed gehoor aan gegeven.

  7. Hans

    Blij dat ik sponsor ben van zowel Follow The Money als DUIC.
    @Koel Hoofd: Goede reactie

  8. Nina

    Ach…ach….Sywert en kompanen.

    Dat geld krijgen we natuurlijk nooit meer terug; dat is uiteraard allang op een legale manier uit de stichting / bv gehaald en alle bezittingen staan op naam van iemand anders, want dat is wat oplichters doen. Uit zichzelf terugbetalen, hoeven we na zo’n lange roep hierom ook niet meer te verwachten.

    Het feit dat ze in het kabinet zo ontzettend bang zijn voor imagoschade en daarmee blijkbaar beïnvloedbaar zijn, is het echte probleem.

    Als er een narigheidje openbaar wordt bij de regering, is er allereerst overleg met marketeers, coaches en adviseurs om imagoschade te voorkomen. Het morele kompas legt men bij de oppositie. Het is maar een rare toestand.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).