Gemeente en provincie na camperongeluk in gesprek over ‘onveilige’ verkeerssituatie | De Utrechtse Internet Courant Gemeente en provincie na camperongeluk in gesprek over ‘onveilige’ verkeerssituatie | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente en provincie na camperongeluk in gesprek over ‘onveilige’ verkeerssituatie

Gemeente en provincie na camperongeluk in gesprek over ‘onveilige’ verkeerssituatie
Kruising Overste den Oudenlaan en Weg der Verenigde Naties. Beeld: Google Streetview
De gemeente Utrecht gaat in gesprek met de provincie om de kruising Weg der Verenigde Naties – Overste den Oudenlaan veiliger te maken.

De gemeente Utrecht gaat in gesprek met de provincie om de kruising Weg der Verenigde Naties – Overste den Oudenlaan veiliger te maken.

Afgelopen weekend vond daar een fataal ongeluk plaats tussen een camper en tram, hierbij overleed de bestuurder van de camper en raakten de twee inzittenden gewond. Een woordvoerder van de provincie zegt dat er onderzoek zal worden gedaan naar de verkeerssituatie op het kruispunt, zie zou ‘onveilig’ zijn.

De provincie was al langer bekend met de bijna-ongelukken en ongelukken die plaatsvonden door de onduidelijke situatie op het kruispunt. Daarom gaan ze met de gemeente kijken hoe het kan dat daar steeds ongelukken gebeuren. Hierop willen ze een adequate oplossing vinden om de situatie veiliger te maken.

15 Reacties

Reageren
  1. wollie

    virtueel hek met laser en nevel?

  2. Utrechter

    Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de conclusie echt is dat de verkeerssituatie ‘onveilig’ is. Het verkeersgedrag van automobilisten is soms echter wel onveilig. Het treurige ongeluk legt alleen de discussie bloot: hoe ver gaan we om automobilisten te beschermen tegen de gevolgen van hun eigen verkeersovertredingen? Als borden, markering en waarschuwingen niet helpen, dan maar een slagboom, die evengoed geramd kan worden? Misschien wel ja. Ik hoop dat men een slimme oplossing weet te vinden die herhaling van dit drama kan helpen voorkomen…

  3. Berend

    Ja, niet de gemeente maar de provincie moet het met spoed oppakken. *zucht*
    Gemeente pak het op en vecht elkaar later de tent uit over de euro’s! Zo kan het ook, daadkracht!

  4. Teunis

    Ik heb begrepen dat het vaak fout gaat doordat het verbod om linksaf te slaan niet in (sommige) navigatiesystemen staat en mensen meer naar hun navigatie dan naar de verkeersborden kijken. Daarom zou een knipperlicht direct naast het verkeerslicht zinnig kunnen zijn en misschien kan er ook contact worden opgenomen met de kaartenmakers.

  5. BW

    @Utrechter
    Dat standpunt heb ik de afgelopen dagen veel meer gelezen (dat het daar veilig en overzichtelijk is en dat je op een gegeven moment niet meer kunt doen), daarom net even op Google Streetview gekeken hoe duidelijk de situatie nu echt is. Gekeken naar het omgekeerde perspectief van de foto die bij dit artikel is gepubliceerd, dus wat een automobilist ziet die vanuit het centrum komt. Wat blijkt? Pakweg 100 meter voor de kruising staat een vierkant blauw bord met drie witte pijlen (twee rechtdoor, één rechtsaf) en op de kruising staat een klein, blauw, rond bord met een witte pijl rechtdoor. That’s it. Geen waarschuwingen “pas op, tram” of “niet linksaf slaan” en geen verbodsborden (met rode randen en zwarte kruizen) oid. Aan de inrichting van de kruising (dus afgezien van de borden) zie je niet direct dat je daar niet linksaf mag slaan.

    Op een kruispunt waar vaker ongelukken voorkomen vind ik dat eerlijk gezegd helemaal niet zo duidelijk en al helemaal niet voor een toerist die hier waarschijnlijk niet of nauwelijks bekend is.

  6. Lombokker

    Misschien toch maar als extra het ‘oude’ verbodsbord erbij zetten:
    https://www.informatiebord.nl/p/2155/bewegwijzering-anwb-stijl/routeborden-diversen/verkeersbord-d-serie-oud-model-verboden-af-te-slaan/
    Niet meer rechtsgeldig, maar wel duidelijk.

    En voor de zekerheid ook nog een opvallende (dummy)flitskast met politiestrepen.
    Als het dán nog fout gaat, tja . . .

  7. wollie

    @BW: streetview loopt achter, een bord met ‘verboden linksaf’ staat er wel, zie dit filmpje van rtv utrecht:

    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1830188/

  8. Koen

    @BW

    De beelden op Streetview zijn iets meer dan een jaar oud. In de tussenliggende tijd zijn in ieder geval extra borden geplaatst. Volgens mij zijn er ook nog andere maatregelen genomen. Blijkbaar niet afdoende.

  9. BW

    @Koen
    Ok thanks, goede aanvulling.
    Het gekke is dat ik rij daar best regelmatig langs rijd, alleen omdat ik daar bekend ben kijk ik eigenlijk nooit meer bewust naar de borden.

  10. Henk

    Wat het ook moet worden, stoplichten werken ook niet. Wat staat die flapdrol nog te zwaaien nadat er een tram uit het spoor is gereden?

    https://youtu.be/ZDc43NL6n_U

  11. Hans van Voonebosch

    Wat mijns inziens ook niet helpt, is dat er verkeerslichten zijn. Als die op groen staan ben je denk ik eerder geneigd om niet meer op te letten. Nu weet ik natuurlijk wel dat alleen als het verkeerslicht een pijl naar links zou hebben je werkelijk vrij baan hebt, maar toch kan een op groen staand verkeerslicht wellicht de indruk wekken dat het veilig is. Misschien moet men hier ook eens naar kijken.

  12. Frits

    Tegenwoordig zie je in toenemende mate dat weggebruikers gepamperd moeten worden. Een verkeersbord is niet meer genoeg, daar moet tekst bij. Fietspad, dus niet brommen. Voetpad , verboden voor fietsers. Voetgangers, wacht op groen. Bij een parkeergarage: let op, verleen voorrang. Om moe van te worden.

    Laten we hier maar een groot bord ophangen met “verboden te keren! Levensgevaarlijk!”

    Of misschien een Spijkermat die uit de grond komt als iemand wil keren .

  13. Dakhoas

    Laten we nu niet doen of dit een nieuw probleem is. Graaf maar in de archieven dan kom je zo een aantal soortgelijke ongelukken tegen op het 24 Oktoberplein en Graad van Roggenweg.
    Dus men was gewaarschuwd.

  14. Katja

    Afsluiten en omrijden.

  15. Toine Goossens

    @Frits,

    Dat is de moderne tijd. Burgers houden zich niet meer aan eenvoudige regels.

    Toen wij 35 jaar geleden met de kinderen naar speeltuin de Pan gingen stond er een bordje met: Toegankelijk voor kinderen tot 6 jaar onder begeleiding’. Tegenwoordig staan daar 7 regels bij om uit te leggen wat begeleiding inhoudt.

    Wij kunnen er niet meer op vertrouwen dat burgers, weggebruikers spontaan doen wat van hen verwacht wordt. Iemand die elke dag over de Weg van de Verenigde Naties rijdt, ja die begrijpt het wel. Maar een toerist die eenmalig langs komt is gelijk de klos, die begrijpt het niet, c.q. is even in paniek.

    Alle infrastructuur hufterprof aanleggen is het antwoord. Dat betekent dat de ambtenaren van de gemeente zich inleven in het verkeersgedrag van iemand die eenmalig langs komt, en dan een foutbestendige op veiligheid gebaseerde beslissing nemen.

    Nog geen 2 jaar geleden riep de Raad wethouder van Hooijdonk ter verantwoording voor de gebrekkige aandacht voor veiligheid bij de weg/verkeersafdeling. Hoog tijd dat dat opnieuw gebeurd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).