Honderden fietsers protesteren tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Honderden fietsers protesteren tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Honderden fietsers protesteren tegen verbreding A27

Honderden fietsers protesteren tegen verbreding A27
Foto's: DUIC
Honderden deelnemers fietsten zondag mee tijdens een zogenoemde fietsdemonstratie om te protesteren tegen de verbreding van de rijksweg A27 bij Amelisweerd. Zo’n 800 bomen moeten hiervoor wijken.   

Honderden deelnemers fietsten zondag mee tijdens een zogenoemde fietsdemonstratie om te protesteren tegen de verbreding van de rijksweg A27 bij Amelisweerd. Zo’n 800 bomen moeten hiervoor wijken.   

De demonstranten verzamelden op het Domplein. Hier werden draagbare kartonnen sandwichborden gemaakt waarop leuzen stonden als: ‘kappen met kappen’ en ‘weg met de weg’.

Vanaf het Domplein vertrok de stoet voor een fietstocht van zo’n anderhalf uur door de stad. Onderweg kregen de deelnemers onder andere mondkapjes om als symbool van de fijnstof die door het gemotoriseerd verkeer wordt uitgestoot.

De tocht eindigde op de Neude. Hier werd een touw gespannen waar alle borden aan kwamen te hangen. Daarnaast waren er verschillende sprekers waaronder cabaretier, schrijver en columnist Vincent Bijlo.

Aanleg
In de jaren ’70 en ’80 zorgde de aanleg van de A27 door Amelisweerd al voor hevige protesten. Dat was uiteindelijk tevergeefs want ten koste van 600 bomen kwam de weg er toch. Nu wil de rijksoverheid de weg verbreden wat weer ten koste van honderden bomen gaat.

31 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    Veel grijze haren op de foto. Ik zou niet opgevallen zijn. Maar tegelijk een teken hoe vastgeroest mensen in hun denken kunnen zijn.
    50 jaar geleden stond ik er wel. Sindsdien zijn de kwaliteit van lucht en water enorm verbeterd. Alle meetpunten in Utrecht laten waarden onder de norm zien. Deze fietsers verspreiden bijgeloof dat volstrekt achterhaald is. Ik toon dat keer op keer aan. Maar net als de heksenvervolgers zien zij de idiotie van hun denken niet in.

    Er is een nieuwe uitdaging die veel belangrijker is. Hoe komen wij zo snel als mogelijk van Koolstof verbranding af. Alle aandacht die daar van afleid is contraproductief.

  2. Erwin K

    En weer een eenzijdige berichtgeving van DUIC. Ja, er worden bomen gekapt, maar er worden er nog meer teruggeplant. Waarom dat stuk informatie niet vermelden?

    En wat zou meer uitstoot veroorzaken, een auto die 30min stapvoets rijdt over 10 kilometer of 1 die er 6 minuten over doet?

    Destijds is er gelukkig niet geluisterd naar die demonstranten tegen de A27. Want dan zou de Waterlinieweg inmiddels continu vaststaan. Of zou inmiddels al verbreed zijn. In de stad dus.

    De A27, die een stuk verder van de stad ligt, is dus vele malen beter voor de inwoners van Utrecht. Het wegmanagen van filesop de A27 zorgt ervoor dat de Waterlinieweg alleen nog gebruikt zal worden voor bestemmingsverkeer, en niet voor A27 filevermijders.

    Laten we dus nu niet de fout maken naar deze verwarde fietsers te luisteren.

  3. Maria

    Fijnstof. Ik wed dat het gros van deze GL fietsers thuis op zo’n fijn houtkacheltje stookt….

  4. Yoshua

    Deze mensen beseffen niet dat ze met een fietstocht van zo’n anderhalf uur door de stad een enorme wolk fijnstof produceren in de stad.
    Fijnstof bij Amelisweerd mag niet, maar de binnenstad vol fijnstof pompen is blijkbaar geen probleem.
    Jammer dat deze mensen het zelfde doen waar ze tegen demonstreren.

  5. Hessing

    Leuk, grootste deel lijkt al gepensioneerd, dan zou ik daar ook zijn gaan staan. Mag hopen dat iedereen die daar staat daadwerkelijk geen auto bezit of ooit nodig heeft. Het begint steeds meer op een religie te lijken dat groen. Volgens mij is het vooral belangrijk om verschil te maken waar het het grootste effect heeft en dat is een mondiale kwestie. Autos worden steeds schoner, woningen en energieopwekking steeds duurzamer, we krijgen gelukkig minder kinderen en groeien als land dus hopelijk ook niet meer zoveel.. Veel verbetering is er al zeker, maar hoe waardevol zijn die paar boompjes langs de a27 nou op het geheel? Kan Utrecht niet goed onderhandelen om er meer kwaliteit voor terug te brengen en dit als een kans te zien? Hoeveel meer fietsen passen er uberhaupt nog bij in Utrecht?

  6. christine

    Het is natuurlijk niet alleen koolstofverbranding maar ook andere vervuiling. Zoals fijnstof waar bewoners die in de buurt van A27 wonen meer last van krijgen en wat erg schadelijk is voor de gezondheid! Als de auto’s daar 80km rijden daar is er minder kans op file en ook minder schadelijke uitstoot.
    Ik vind het ook erg dat een oud landgoed moet wijken voor al die auto’s.
    Laten we daar zuinig op zijn. Ik heb met mijn gezin daar veel uren doorgebracht.
    Er is zo weinig groen in deze buurt. Die “longen van onze stad” mag je niet weghalen. Wat betreft de luchtkwaliteit, die is nog steeds erg slecht.
    En die grijze koppies, misschien wel veel wijsheid opgedaan in hun leven? Overigens vind ik dat er van alles rondloopt. Jong en oud.

  7. D.

    Zonde van Amelisweerd. Natuur moet je zuinig op zijn. Herplanten klinkt leuk maar het duurt jaren voordat het volgroeid is…

    Meer asfalt trekt alleen meer verkeer aan. Voordat je het weet staat het er weer vast. Minder met de auto (is nog gezonder ook) en werkgelegenheid meer spreiden.

    En nee ik stem geen GL of PvdD…

  8. Joris

    @Toine Goossens “Veel grijze haren op de foto. Ik zou niet opgevallen zijn. Maar tegelijk een teken hoe vastgeroest mensen in hun denken kunnen zijn.” Met deze zin zegt u dus dat u vastgeroest zit in een denkpatroon.

    “Hoe komen wij zo snel als mogelijk van Koolstof verbranding af. Alle aandacht die daar van afleid is contraproductief.” Nou, minder auto’s laten rijden betekend minder koolstof verbranding. Deze actie vestigt daar juist de aandacht op.

  9. patrick

    even stoken… de hoeveelheid karton wat zij gebruiken kost net zoveel bomen.

  10. Herman

    “honderden fietsers”…

    Ondertussen staan iedere dag tienduizenden automobilisten in de file!
    Dus heel snel verbreden en asfalteren.

    Er zijn weilanden genoeg rond Utrecht waar boeren hun laatste kunstje doen, hun business is aflopend. Uitkopen die boeren en dan hebben we ruimte zat voor nieuwe recreatiegebieden. Amelisweerd is ook een aangelegd bos op kleigrond.

  11. Scherpschutter

    Het zal voor de minister een kleine opluchting zijn dat dit alles is dat de protestgroep op de been weet te krijgen. Een paar honderd fietsertjes, waarvan aardig wat kindertjes die van de ouders mee moesten, half Groenlinks uit de hele Provincie Utrecht (aan de witte jasjes te zien op de foto in het AD), wat beroepsactievoerders (de gebruikelijke schreeuwers die tegen alles zijn) en wat verveelde pensionado’s die niet naar werk hoeven te forenzen. Weinig indrukwekkend… De minister zal er opnieuw de bevestiging in zien dat ze de juiste keuze maakt, met een overweldigende meerderheid van de bevolking die het onderwerp niet belangrijk genoeg vindt om actie te ondernemen, of juist instemt met de verbreding.

    Ik kan in dit geval persoonlijk niet anders dan het roerend eens zijn met de overweldigende meerderheid aan zwijgende instemmende bevolking. De verbreding is bitter noodzakelijk!

  12. cas

    Zolang economische groei het streven is van Nederland, Utrecht probeert om zoveel mogelijk bedrijven binnen te halen en het “wonen waar je werkt” achterhaald en ouderwets is, zal verkeer en vervoer alleen maar toenemen op dit tracé. Ook wanneer over 20 jaar de file uit elektra en waterstof auto’s bestaat zal de verbreding nodig zijn.

  13. Pieter

    Weer zo’n geijkt rechts tactiekje

    Er is helemaal geen grote zijgende meerderheid die voor verbreding is. Hoe kom je er eigenlijk bij? Alleen maar zodat je jouw eigen mening kracht bij kan zetten; dus ga je maar fantaseren?

    Er zijn regelmatig peilingen geweest waaruit blijkt dat heel erg veel mensen in de stad en de regio heel erg veel moeite hebben met de verbreding, breed gesteund door de gemeentepolitiek en de provinciale politiek. Politiek die het dichtst bij de burger staat en lokale en regionale expertise die je echt niet zomaar aan de kant kan schuiven. En dat alles voor een weg die al heel lang niet in de file top 25 voorkomt. Er zijn ernstigere problemen die het ministerie moet aanpakken om de doorstroom te bevorderen en ze pakken deze snelweg aan. alleen maar vanwege een symboolfunctie namens de VVD>> best triest.

    Net als in de jaren tachtig, toen werd ook de massale druk van de bevolking aan de kant geschoven en ernstig onderschat.

    Uit onderzoek van Rijkswaterstaat zelf, door de vorige minister naast zich neergelegd, blijkt dat de filedruk met de verbreding op dit stuk snelweg niet wordt opgelost. Verbreding binnen de bak is trouwens ook gewoon mogelijk.

    Grote delen van Utrecht, ook Lunetten en Overvecht, worden door de aantrekkingskracht op extra verkeer, extra blootgesteld aan fijnstof en uitlaatgassen. verkeer gaat toenemen bij snelweguitbreiding; zo gaat het namelijk altijd. Mensen die nu een alternatief gebruiken. Daarom zal er ook snel weer nieuwe fileproblematiek ontstaan, maar het kwetsbare landgoed is dan wel voorgoed nog erger aangetast. En dat alles voor een tijdelijk probleem (van de komende 10 jaar), daarna ziet mobiliteit er al heel anders uit, gelet op toekomstige ontwikkelingen.

    Nog erger, de files staan er iedere dag 2x 45 minuutjes, waardoor mensen 10- 25 minuten vertraging hebben. Nou wat ernstig zeg. Gewoon tijd die je incalculeert. Die tien jaar is trouwens precies de tijd die de werkzaamheden gaan duren, waardoor er versmallingen zullen zijn en er alleen maar extra problemen zullen ontstaan. Allemaal belastinggeld dat voor niks wordt uitgegeven en juist schade aan de Utrechtse longen betekent. En dat alles omdat je in de waan bent dat je kunt doorrijden zometeen. Ernstig.

  14. Joep

    Honderden deelnemers weinig noemen?

    Vergelijk het eens met die 13 extreem rechtse gekkies die doorgaans komen opdraven bij rechtse ‘demonstraties’, hahaha.

    Die kosten wel kapitalen aan politie-inzet overigens en worden door de geijkte rechtse regauurders hier veel te serieus genomen.

    Nu duikt echt werkelijk het veelvoud aan protesteerders op en moeten we dit bagatelliseren?

    Altijd lachen die rechtse lui die alles in hun straatje passend weten te krijgen door gelieg en gedraai. Wie heeft het nog niet door inmiddels. Hahaha.

  15. Toine Goossens

    Niet zo erg snugger deze opmerking Joris. Koolstofvrije energie vergt een enorme verandering van de samenleving die alle aandacht nodig heeft. Belangrijk bijkomend effect is dat alle commotie over de vermeende kwaliteit van de lucht in een keer wordt opgelost.

    Om dat in te zien is ‘omdenken’ nodig. Dat omdenken ontbreekt bij de luchtfetisjisten. Dat is conservatief gedrag.

  16. Toine Goossens

    @Christine,

    Erg schadelijk voor de gezondheid. Waar haalt u die bewering vandaan? Als dat niet op objectieve feiten te baseren is, is dat bijgeloof.

  17. BramD

    Wat is er overgebleven van het plan om de weg te overtunnelen?
    Op die manier zou het bos weer een mooie aansluiting op de stad kunnen krijgen. En ook zou daarmee die bak met herrie die je nu over je heen gedempt worden.
    Dat was een van de paar zinvolle plannen van de vorige minister van verkeer.

  18. Gerard vd Vecht

    Allemaal schijnheilig,net als het college als er tbv een golfbaan in Haarzuilens ook 700 bomen worden gekapt zie je deze mensen niet.
    Gerard vd Vecht.

  19. Harry

    Elke planeetredder weet dat de enige manier om CO2 echt fors terug te dringen is het uitmoorden van zo’n 3,5 miljard mensen met het reguleren van de verdere voortplanting (Club van Rome) en het grootschalig toepassen van kernenergie. Maar dit gaat uiteraard (nog) tegen hun eigen gevoel en logica.

    En volgens hun eigen logica vormen de te kappen bomen de meest duurzame grondstof voor de nederlandse bio centrales. Veel duurzamer dan de nu geïmporteerde bio-bomen-grondstof wat per gif vervuilde stookolie transport van Canada naar Rotterdam wordt gedieseld.

    Kortom de 600 miljard euro die we volgens de planeetredders moeten uitgeven aan, gesubsidieerde (door jou betaalde) zonnecellen en windmolens is volledig weggegooid geld. Daar kunnen we beter, het liefst Thorium, Kerncentrales voor bouwen, wegen van aanleggen en de publieke sector van repareren zodat voedselbanken onnodig zijn en elke dakloze een woning heeft.

    Voordeel is dan ook dat de stroomrekening voor iedereen veeeeeeel lager uitvalt en de aanstaande energiearmoede op voorhand opgelost is.

    Dat is pas vooruitgang waar iedereen wat aan heeft. En niet die paar Tesla rijders met hun bio massa gestookte, fijnstof dumpende, openhaardjes.

  20. Scherpschutter

    @Gerard vd Vecht 5/11/2018 – 11:53

    Om nou iedereen schijnheilig te noemen omdat ze wel bij zinloos protest 1 op komen dagen en niet ook nog eens zinloos protest 2 aangaan, gaat mij persoonlijk veel te ver. Een deel van de samenleving is gewoon een beetje in de war en in een soort irrationele staat van paniek op zoek naar zingeving in het leven. Veel meer is er niet aan de hand.

    Maken enkelen zich hier druk over dat deze miljard zogenaamd niet goed besteed zou zijn…..waar onze overheid de komende jaren 1000(!) miljard uitgeven wegens een niet-wetenschappelijk bewezen theorie dat de de mens met Co2 uitstoot voor extreem gevaarlijke opwarming zorgt. Nobody cares. Baudet rekende het door….en kwam tot de stuitende conclusie dat die 1000 miljard aan maatregelen wereldwijd een effect zou hebben van welgeteld 0,00007%….Niets dus. Hoor je daar iemand over? Nope. Zijn er daar ergens nu massale protesten? We helpen de economie om zeep….voor niets. Nobody cares, want het is voor de goede zaak. Zingeving.

    Klaver gaat met een totale misrekening en lading drogargumenten werkelijk plat op z’n plaat….en oogst na afloop massaal steun, bijval en gejuich. Baudet hoon…Dit land gaat gebukt onder een extreem orthodoxe dogmatische religie….

    Het toont maar aan: de mens in dit tijdsgewricht is op zoek naar zingeving. Alleen in tijden van totale leegte kan een dergelijk rabiate religie van zwendelende doempredikers opbloeien. Alles dat ook maar een beetje zin geeft…. Al is het complete onzin, zoals protesteren op je fiets tegen een paar honderd boompjes die gekapt moeten worden of een bizarre leugen als het Co2 sprookjesverhaal. Een realiteitsstormpje vorig week in Europa blies ff 14 miljoen(!) bomen om. Staan ze hier te fietsen in een reeds verloren poging 800 boompjes te redden. Waar gaat het allemaal over he? Who gives a shit about 700 boompjes op een golfbaan.

    De mensen zijn niet hypocriet. De mensen zijn gewoon wat in de war. De ideale voedingsbodem voor iedere religie….

  21. Jan Willem

    Deze demonstratie ging niet alleen over bomenkap. Hij was bedoeld als een oproep aan de politiek om een project met zo’n enorme impact (ruimtelijk, natuur, gezondheid, klimaat) te durven heroverwegen en te zoeken naar oplossingen die voor ons allemaal beter zijn. Het is goed voor ons allen dat er mensen zijn die zich hierom bekommeren, zich willen verdiepen in de materie en hun expertise en vrije tijd daarvoor willen inzetten. Laten we hen dankbaar zijn.

  22. bee

    @ Scherpschutter

    helemaal mee eens.

  23. Pete

    Aldus bee, het knokploeg van vastgoedjongetje Scherpschutter.

    Zo kennen we ze weer.

  24. Toine Goossens

    @Harry,

    Ja graag die Thorium centrales, maar door het verzet van de milieuclubs zijn de investeringen in onderzoek naar kernenergie de nek omgedraaid. Daar hoor je Milieudefensie, Natuur en Milieu en ook de Kracht van Utrecht zich de KVU noemende niet over. Het kost 20 á 30 jaar om die achterstand weer in te halen. Hoor je de milieufreaks ook niet over.
    Gelukkig wijst Scherpschutter op die Italiaanse bomen. Nu kunnen onze kolencentrales jaren vooruit met houtpallets en wordt Nederland meer energie neutraal. Wie verzon dat? Wij en ook daar zaten alle milieuclubs aan tafel en gaven hun zegen. Hoor je ze ook niet over.

    @Scherpschutter, hebt u voor mij een verwijzing naar de berekening van Baudet?

  25. Cico

    Ik heb geen medelijden met mensen in de file. Je hebt zelf voor een baan in een andere stad gekozen. Dat komt neer op eigenbelang versus algemeen belang.

    Persoonlijk maal ik niet zo om wat bomen rooien, maar Amelisweerd is wel uniek Utrechts erfgoed en functioneert als een stadspark. Iedere strook dat je ervan af snoept om wat voor reden dan ook, is voor altijd verloren.

  26. woutvr

    Zo’n tijd en geldverspilling, die wegverbreding. Fijn bemerkt te hebben dat er veel mensen zijn die er tegen zijn.

  27. MvD

    @Yoshua Ik lees nu al een aantal keer in de reacties op deze site over fietsen die fijnstof produceren.
    Serieuze vraag: heb je hier een bron voor?
    Bij het zoeken op internet vind ik alleen maar dat je op de fiets veel meer fijnstof inademt.
    Als fietsen inderdaad veel fijnstof produceert is dat een serieuze zaak, maar dan ben ik wel benieuwd in welke verhouding dat staat ten opzichte van wandelen of autorijden

  28. Johannes

    @ MvD

    Daar zit het fijnstofprobleem niet. Het echte fijnstofprobleem zit bij de scootertjes en de houtkachels.

  29. Scherpschutter

    @Toine Goossens 5/11/2018 – 15:17

    Er zijn honderden bronnen die de werkelijke effecten van alle klimaatdoelstellingen hebben doorgerekend. Het is allemaal volstrekt gebakken lucht. Zelfs al zouden alle(!) landen in de EU zich aan ‘Parijs’ houden en dus duizenden en duizenden miljarden aan de economie onttrekken (en haar daarmee onherstelbare schade toebrengen), dan nog heeft slecht 0,053 graden temperatuurreductie tot gevolg…in het meest optimistische(!) scenario. Ik geef u slechts een enkele link. Er zijn er duizenden te vinden:

    https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1758-5899.12295

    Lord Christopher Monckton (de voormalige wetenschapsadviseur van Thatcher) berekende ooit dat om de veronderstelde(!) warming in de flutmodellen van het IPCC (niet 1 bleek ooit ook maar vaag juist) te stoppen er een periode van…..43 jaar….nodig is….zonder enkele(!) menselijke Co2 uitstoot. Nog niet een kaars of scheetje dus, voor de goede orde. Economie opheffen, niets meer produceren, geen electriciteit, werkelijk helemaal niets.

    Dit is dus hoe enorm waanzinnig men op het moment bezig is. De complete economie wordt verwoest, energie wordt onbetaalbaar. Voor niets. Werkelijk voor helemaal niets. Illustratief voor deze gekte was het debat tussen Baudet en de kamer hierover:

    https://www.youtube.com/watch?v=eH-7jIZ5G64

    Denk gewoon eens nuchter na over wat die dame en Klaver hier te berde brengen. Hoe compleet ‘bonkers’ dat is….Nederland is gewoon een tikje in de war. De groene gekte. Het is werkelijk te zot voor woorden om 1000 miljard te verbranden met de hoop om uiteindelijk 0,0007 reductie bij te dragen aan de wereldwijde opwarming, en dan ook nog eens op basis van ondeugdelijke flutmodellen die nog NOOIT ook maar vaag in de buurt van de realiteit kwamen.

  30. bee

    @Pete
    mag ik aangeven het eens te zijn met iemand of moet ik daar eerst toestemming voor vragen?
    die reactie van jou zegt meer over jouw zelf .

  31. Alexandros

    @Scherpschutter De minister heeft veel grotere zorgen aan haar hoofd nu. Het Europese Hof heeft ongeveer 400 vergunningen vernietigd van PAS, het Nederlandse Programma Aanpak Stikstof, omdat ze niet aan de EU-richtlijnen voor stikstofuitstoot voldoen. In dit artikel van de NOS wordt benadrukt dat ook de vergunning voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd van de baan lijkt. https://nos.nl/artikel/2258266-europees-hof-zet-streep-door-vergunningen-voor-veehouderijen-en-aanleg-wegen.html

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).