Meer dan 50.000 automobilisten geflitst in Utrecht: bekijk hier welke flitspaal recordhouder is | De Utrechtse Internet Courant Meer dan 50.000 automobilisten geflitst in Utrecht: bekijk hier welke flitspaal recordhouder is | De Utrechtse Internet Courant

Meer dan 50.000 automobilisten geflitst in Utrecht: bekijk hier welke flitspaal recordhouder is

Meer dan 50.000 automobilisten geflitst in Utrecht: bekijk hier welke flitspaal recordhouder is
Archieffoto Flitspaal: Wikimedia CC
De flitspalen in Utrecht hebben vorig jaar goede zaken verricht. In totaal werden 53.144 automobilisten geflitst vanwege hun snelheid of omdat ze door rood reden. Buurtfacts publiceerde de aantallen van alle gemeentes aan de hand van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau.

De flitspalen in Utrecht hebben vorig jaar goede zaken verricht. In totaal werden 53.144 automobilisten geflitst vanwege hun snelheid of omdat ze door rood reden. Buurtfacts publiceerde de aantallen van alle gemeentes aan de hand van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau.

In Utrecht staan zes flitspalen die controleren of automobilisten zich wel aan de snelheid houden of om te kijken dat ze niet door rood rijden. De twee flitspalen op de Graadt van Roggenweg zijn het meest actief in Utrecht. Samen zijn ze goed voor 37.177 boetes. Er reden 31.832 mensen te hard en 5345 door rood. De flitspaal bij de rotonde Europaplein is goed voor 1630 boetes, er reden 1409 automobilisten te hard en 221 door rood.

De flitspaal op de Marnixlaan nabij de kruising met de Amsterdamsestraatweg flitste vorig jaar 7102 keer. 4880 keer ging de machine af vanwege een te hoge snelheid en 2222 keer omdat iemand door rood reed. De flitspaal op de Sint-Jospehlaan nabij de kruising met de Amsterdamsestraatweg flitste 5217 keer. Opvallend is dat 4361 mensen hier door rood reden. De paal flitste 856 keer vanwege een te hoge snelheid.

De flitspaal op Amsterdamsestraatweg nabij de kruising met de Sweder van Zuylenweg ging ook meer af voor het door rood rijden dan voor een te hoge snelheid. 1146 automobilisten kregen een boete voor het negeren van het rode verkeerslicht en 872 boetes werden er uitgedeeld voor een te hoge snelheid.

19 Reacties

Reageren
  1. De fietser

    Allemaal mensen die zeggen “de boetes moeten hoger!” als het om iemand anders gaat, en “ga boeven vangen!” als ze zelf effe aanzetten voor het stoplicht.

    De fietser kijkt ernaar en lacht erom 🙂

  2. HH

    Leuke cijfers maar absolute getallen zeggen niet zoveel,

  3. Toine Goossens

    6 palen voor een stad van 350.000 inwoners, en dan ook nog denken dat je op die manier gedrag effectief kunt beïnvloeden. Lieve Lot, zorg dat het er snel tussen de 30 en de 100 worden. Is een investering waar Utrecht je heel dankbaar voor zal zijn.

  4. JK

    Absolute getallen zeggen inderdaad niet zo veel, maar deze kun je toch met elkaar vergelijken? Als er op de graadt van roggenweg zo bizar vaak te hard wordt gereden, moet je je afvragen of de snelheidslimiet daar wel duidelijk is en of de verkeerssituatie zich daar niet te goed leent om hard te rijden. Als er op de Straatweg zo vaak door rood gereden wordt, moet je je toch afvragen of die verkeerslichten daar wel voldoende opvallen.

  5. BD

    Mee eens. Absolute getallen zeggen niet zoveel.
    (Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel dagen per jaar en hoeveel uren per dag elke flitspaal afzonderlijk heeft aangestaan?)

  6. WP

    Met maar liefst 6 flitspalen…..

    Ik weet heel wat plekken waar een flitspaal niet zal misstaan…

  7. cas

    Naast het feit dat de fietser de grootste wegpiraat is en zicht het minste aan de regels houdt….
    Vind ik het aantal boetes wel veel voor binnen de bebouwde kom,..

  8. Sjaak

    Hoi Toine, je weet toch wel dat die palen niet van gemeente Utrecht zijn he? Stokebrandje die je bent!

    Overigens is een boete voor rood licht niet mis hoor. Dus heeft wellicht wel degelijk effect op gedrag!

  9. Inge

    Hoe lang staan die lichten eigenlijk op oranje? Misschien een beetje te kort?

  10. Jan

    @Cas, heb je ook stats om je uitspraak van kracht te voorzien? Laat me raden… een onderbuikuitspraak.

  11. Geenstijl@Utrecht

    Beste Toine, over het algemeen heb je opmerkingen die hout snijden, echt deze opmerking vind ik echt beneden jou niveau, je weet beter, dit is gewoon ordinair geld cashen en heeft niets met veiligheid van doen.

  12. Paul

    Jammer dat er geen flitspalen voor fietsers zijn

  13. Bram

    Absolute getallen of Percentages: het zegt allemaal niet zoveel. Dat er aan een drukke weg meer geflitst wordt is logisch, er rijden meer auto’s. Wat we willen weten is in welke straat verhoudingsgewijs sneller gereden wordt, dan wel wel door rood gereden.

    Maar dat maakt niet uit joh, het leest wel lekker weg! Flitspalen boe!

  14. cas

    @ Jan, na heel veel jaren met de stroom mee fietsen leert dat wel. Dat is wel iets meer dan onderbuik gevoelens.
    En gezien het feit dat er bij controle een file ontstaat op de burg. Reigerstraat… zegt wel een klein beetje iets 😉

  15. Stronk

    De flitspaal op de Sint-Jospehlaan nabij de kruising met de Amsterdamsestraatweg pakt in mijn beleving vooral veel mensen die daar op recht doorgaande fietsers wachten. Je bent dan als rechts afslaande auto netjes door het groen gegaan, maar bent dan door het voor laten gaan van fietsers met voorrang opeens in overtreding en wordt geflitst. Is ondertussen al 2 bekenden overkomen, en bezwaar maken heeft geen zin want “je staat voorbij de stopstreep met rood”
    Maar het geheel voelt erg onrechtvaardig, je krijgt de keuze tussen een fietser platrijden of een bon oplopen van €230,-

  16. Dennis Rijfers

    Er is op zich een hele makkelijke “lifehack” om deze flitskast boetes te ontwijken: je aan de regels houden. Het is misschien niet erg Nederlands maar het werkt 100%

  17. Toine Goossens

    Geenstijl@Utrecht,

    Sjaak misleid je. Ik plaatste gisteren al een antwoord, maar dat is nog niet geplaatst, daarom nogmaals.

    @Sjaak, Jij weet immers heel goed hoe de vork in de steel zit. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van een weg ligt in Nederland bij de wegbeheerder. Dat is keurig verdeeld over het rijk voor rijkswegen, de provincie voor provinciale wegen, en de gemeente (Utrecht) voor de gemeentelijke wegen.
    @Sjaak, je weet dus heel goed wie er hier in gebreke is, maar, met huh, wij betalen daar niet voor, probeer je de gemeentelijke verantwoordelijkheid te verdoezelen. DUIC lezers zijn er inmiddels voldoende van doordrongen dat het Utrechtse Milieu en Mobiliteitsbeleid helemaal niets met veiligheid op heeft, en, dat is veel ernstiger, zich helemaal niet geroepen voelt om door het faciliteren van handhaving, die veiligheid te vergroten.

    Wie de paal betaalt is niet relevant, wel relevant is of het OM op de plek die de gemeente wenst, wil handhaven. Laten we eens de vergelijking met Amersfoort maken. In Amersfoort, nog niet helft van Utrecht, staan 16 flitspalen. Zou Utrecht net zo haar best hebben gedaan, dan zouden er hier 36 staan. Dat is een verschil van 600% met wat er nu staat.

    Het oude spreekwoord ´Het oog van de meester, maakt het paard vet´, drukt de grote volkswijsheid uit dat consequent toezicht altijd tot beter gedrag leidt.

  18. Grond

    Grappig dat je van de rechtse reactionaire reaguurder als “linkse” niet mag demonstreren en actievoeren, een grondrecht nota bene. Maar als de door hun gewenste law en order optreed, volledig terecht in deze, dan is het land te klein en moet het law en order apparaat andere dingen gaan doen. Doorbreken hard rijden gebeuren veel ongelukken en vallen vele doden. Terecht dat de wet wordt nageleefd. Nog veel te weinig helaas.

    Tipje: hou je zelf aan de regels en laat anderen van hun grondrechten genieten.

  19. Toine Goossens

    @ Goh, Grond,

    Is verkeersveiligheid nu ook al een politiek thema? Wil je soms suggereren dat grondrechten een politieke lading hebben? En ga jij dat dan bepalen?
    Wat volgt? Ga je ook basis gedrag, zoals wandelen of winkelen, politiek duiden, waar ben je mee bezig?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).