Onduidelijkheid over stallingsregels in grootste stalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant Onduidelijkheid over stallingsregels in grootste stalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant

Onduidelijkheid over stallingsregels in grootste stalling ter wereld

Onduidelijkheid over stallingsregels in grootste stalling ter wereld
Bijna alle fietsen kregen een label.
Utrechters moeten duidelijk nog wennen aan de regels in de Stationspleinstalling. Op de begane grond, van het nieuw geopende gedeelte, zijn bijna alle fietsen fout gestald. Op deze verdiepingen zijn alleen abonnementhouders welkom.

Utrechters moeten duidelijk nog wennen aan de regels in de Stationspleinstalling. Op de begane grond, van het nieuw geopende gedeelte, zijn bijna alle fietsen fout gestald. Op deze verdiepingen zijn alleen abonnementhouders welkom.

Met de opening van het tweede en laatste gedeelte van de Stationspleinstalling heeft Utrecht de grootste parkeerplaats voor fietsers in de wereld. Met 12.500 stallingsmogelijkheden is er voorlopig voldoende plek.

Het is echter nog niet voor iedereen duidelijk dat de begane grond (waar ook het fietspad doorheen loopt) alleen bestemd is voor abonnementhouders. Deze betalen 75,- euro per jaar om hun rijwiel op deze plek te mogen parkeren. Er staat een bord bij de ingang dat op deze regel wijst.

Bijna alle fietsen die vandaag op deze verdieping staan, in het nieuwe gedeelte, zijn echter fout geparkeerd. De rijwielen hebben allemaal een label gekregen waarmee de eigenaren gewezen worden op de fout.

Fietsers zonder abonnement zijn welkom in de kelder of op de eerste verdieping. Daar mogen ze gratis hun fiets stallen voor 24 uur, daarna betaalt men 1,25 euro per dag.

23 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    Dat scheiden van abonnementhouders en niet-abonnenenthouders voorkomt het dubbel gebruik van de fietsenrekken. Nog los van het feit dat rond half acht ‘s ochtends de abonnementenvloer drukker is dan de dagstallersvloer (en je als Utrechter dus slechter af bent met een abonnement à € 75), is dat een bijzonder inefficiente manier van ruimtegebruik. Ben benieuwd hoe lang dat vol te houden is. Ik vrees heel lang, omdat in het ontwerp geen rekening is gehouden met andere gebruiksvormen.

  2. Corine

    Mij viel op dat je op slechts 1 punt kunt uitchecken en daarmee altijd het hele rondje in de fietsstalling moet fietsen. Ook als je dichtbij de uitgang staat. Of kan ik de fiets gewoon neerzetten zonder in en uitchecken? Dat weet toch ook niemand. Misschien snap ik het ook nog niet. Wel prachtige stalling hoor, complimenten!

  3. Erwin

    Waarom abonnementhouders en dagstallers überhaupt scheiden?
    Maakt per saldo niks uit en is onwerkbaar, afschaffen dus dat onderscheid.

  4. Martijn

    Fout van de fietsers die daar parkeren? Fout van de designer/architect die dat dus niet fatsoenlijk duidelijk gemaakt heeft!

  5. Herman

    Wel logisch dat je je fiets op de makkelijkste plek stalt.

  6. Rob H.

    @Corine: Je moet altijd in- en uitchecken.

    @erwin: waarom zou je een abonnement nemen als je daar niet een betere plek voor krijgt…

  7. Scherpschutter

    Jongens, niet zeuren. Het is een overheidsproject. Wees nou gewoon blij dat je überhaupt iets voor je belastinggeld hebt gekregen, dat dat iets naar overheidsstandaarden niet eens belachelijk veel vertraging heeft opgelopen en dat het enigszins functioneert.

  8. Fred

    @Erwin
    Als je voor een abonnement betaald is het logisch dat je op een betere plek mag staan, en als de dagstallers hun fiets daar ook neer mogen zetten, staan die uiteraard allemaal daar om dat dat sneller toegankelijk is, waardoor de abonnementhouders geen plek meer kunnen vinden en naar boven of beneden moeten, en dat zou onredelijk zijn.

    Wel moeten ze aan de zijkanten nog de borden met “abonnementhouders” erop zetten, zoals ze dat in het oudere gedeelte wel hebben, dan is het ook duidelijker.

    @Rob H.
    In- en uitchecken hoeft dus niet als je abonnementhouder bent.

  9. JdV

    In Leidse Rijn zijn er problemen omdat fietsers hun fiets niet IN de winkel neer kunnen zetten maar een stukje moeten lopen om hun fiets in de stalling te zetten. In deze stalling zetten de gebruikers de fiets ook het liefst direct op de plek neer waar ze moeten zijn. Dit alles bewijst maar 1 ding, en dat is dat er geen groep in Nederland is die zo’n ongelofelijke hekel heeft aan lopen dan de gemiddelde fietser.

  10. Marcel

    Over het algemeen mag de stalling wel wat duidelijker. Is lastig je weg vinden.
    En als je fiets eenmaal staat is het ook maar gissen waar in het station je terecht komt. Het is een mooie grote stalling, maar wat duidelijkheid zou fijn zijn!

    En dat inchecken is toch ook wel rommelig. Iedereen op de rem om dan op een kluitje half op de fiets je OV kaart uit je portemonnee te frommelen en in te checken. Heb zelf niet echt een betere oplossing, maar dit is niet super handig.

  11. Christiaan

    Het klopt toch dat, om van het Moreelsepark naar het Smakkelaarsveld te fietsen, je gebruik kunt maken van het “abonnements-fietspad, dwars door de stalling?
    Dat staat niet heel duidelijk aangegeven. En hoe kunnen abonnementsfietsen eigenlijk worden herkend?

  12. peter R.

    @Utrechter
    De eerste klas in de trein is ook inefficiënt qua ruimtegebruik. En dat is tegelijk de bestaansreden: er is altijd plek.

  13. Aro Spijker

    Op de foto te zien worden de fietsen wel erg slordig neergezet. Zo wordt het net zo’n zooitje als in de stad.

  14. ruud

    Is duidelijk genoeg.
    Maar als zo vaak denken fietsers dat regels er niet voor hun zijn.

  15. BramD

    Als de ontwerpers hadden gekeken waar en hoe fietsers in de stad rijden en hun fiets ‘stallen’, hadden ze kunnen begrijpen dat regels volgen niet de sterkste kant van de gemiddelde fietser is.

  16. Erik

    @Christiaan: die hebben een sticker op een duidelijke locatie.

  17. Kadoendra

    @JdV

    En de gemiddelde autobezitter is dol op lopen, aangezien de gemiddelde autobezitter de trotse bezitter is van een Fred Flintstone auto!

  18. JdV

    @kadoendra. U bent waarschijnlijk geen autobezitter? In tegenstelling tot fietsers worden auto’s op 1 plek, ook wel een parkeergarage genoemd, geparkeerd en sjokt de bezitter vervolgens de hele stad door met zijn of haar aankopen. Fietsers daarentegen rijden het voetgangersgebied in, gooien hun fiets neer voor de deur van de plek waar ze moeten zijn en fietsen vervolgens weer verder. Dus wie er meer loopt? Ik weet het wel, dat is niet de fietser.

  19. Utrechter

    @BramD: inderdaad en daarom is het ontwerp ook zo zwak. Je moet dus áltijd een rondje fietsen door de hele stalling om in- en uit te checken, als abonnementhouder heb je dus niet de beste plekken (de abonnementverdieping is altijd vol ‘s ochtends vroeg), door het fietspad aan te leggen heb je geen ‘gesloten’ fietsenstalling waardoor iedereen in- en uit kan lopen, er staan in- en uitcheckfiles tijdens spitstijden en vanuit de kant van het Moreelsepark is geen ingang naar de stationshal gemaakt waardoor je een bochtje om moet lopen. Allemaal wel overkomelijk hoor, maar onbegrijpelijk dat er zoveel ontwerpfouten zijn gemaakt. Waarschijnlijk een bewuste actie van de ontwerpers en aannemers want die mogen de eerste opdrachten tot verbouwing wel tegemoet zien.

  20. Hetty

    Zo te zien aan het aantal uitgereikte uitroeptekens heeft men al van te voren dit probleem zien aankomen. En dus al voor de opening (waarschijnlijk) honderden uitroeptekens tegelijk besteld bij de drukker. Slimme zet!
    Een ander probleem, dat ik, slecht ter been zijnde, in de het eerst geopende helft tegenkwam, is, dat er geen liften zijn. Traplopen is voor mij moeilijk.Bovendien zijn de hellingbanen voor mij om dezelfde reden een probleem: te steil. Liever neem ik dus mijn (vouw)fiets mee in de trein, dan hem in deze fietsenstalling te stallen.

  21. Kadoendra

    @Jdv

    Zodra er een autofabrikant een auto uitvind die er uit ziet als een fiets zullen de nieuwe eigenaars deze ook gewoon even stallen voor een winkel.
    Dit heeft slechts te maken dat het mensen eigen is om alles zo makkelijk mogelijk te doen.
    Deze eigenschap heeft niets met een auto, fiets of welk ander vervoermiddel dan ook te maken.

  22. Anne Marie ten Berge

    Even logisch nadenken: Ik stal mijn fiets zo dicht mogelijk bij de winkel omdat ik in die winkel iets wil kopen en als ik dat dan gekocht heb, wil ik niet (omdat ik dat niet kan opbrengen) ook nog eens honderden meters met mijn boodschappen naar mijn fiets moeten lopen. Graag even wat zachtaardiger nadenken en niet direct, de dicht bij de winkel parkeerders, veroordelen tot luie, gemakzuchtige aso’s..

  23. Theo

    Kent iemand de nummers 2 en 3 in de ranglijst van grote fietsenstallingen? En: de kleinste stalling ter wereld. Waar vind ik die?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).