SP stelt vragen over verkeersdrukte in Oog in Al na eigen buurtonderzoek | De Utrechtse Internet Courant SP stelt vragen over verkeersdrukte in Oog in Al na eigen buurtonderzoek | De Utrechtse Internet Courant

SP stelt vragen over verkeersdrukte in Oog in Al na eigen buurtonderzoek

SP stelt vragen over verkeersdrukte in Oog in Al na eigen buurtonderzoek
Oog in Al. Foto: Robert Oosterbroek
De SP heeft buurtonderzoek gedaan naar de klachten over de toegenomen verkeersdrukte in Oog in Al, met name op het traject Pijperlaan-Haydnlaan-Lessinglaan. De partij stelt nu schriftelijke vragen aan het college.

De SP heeft buurtonderzoek gedaan naar de klachten over de toegenomen verkeersdrukte in Oog in Al, met name op het traject Pijperlaan-Haydnlaan-Lessinglaan. De partij stelt nu schriftelijke vragen aan het college.

Uit het buurtonderzoek van de SP blijkt dat veel klachten gaan over de vervallen mogelijkheid om de A2 te bereiken via de Gele Brug. Dit heeft volgens buurtbewoners tot gevolg dat het doorgaande vrachtverkeer in de wijk weer is toegenomen. Ook komt de verkeersveiligheid volgens bewoners in het geding doordat hulpdiensten de fiets- en voetpaden gebruiken tijdens file op de Pijperlaan-Haydnlaan-Lessinglaan.

De SP vraagt het college om, wanneer gegevens over de toegenomen verkeersdrukte ontbreken, een nieuwe verkeerstelling in de wijk te doen. Ook wil de partij weten welke afspraken er zijn met hulpdiensten over het gebruik van fiets- en voetpaden in de stad. “Wij twijfelen niet aan de professionaliteit van de hulpdiensten, maar uit het buurtonderzoek kwam de zorg van bewoners naar voren over de verkeersveiligheid op de momenten dat de hulpdiensten – met name de politie – zonder geluidssignalen gebruik maken van de fietspaden en trottoirs.”

Ook geven buurtbewoners in het onderzoek aan aan dat andere auto’s de file op het traject proberen te vermijden door over de fiets- en voetpaden te rijden.  

16 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Tsja. De consequentie van het Lotje-beleid. Hulpdiensten die fietsers omver kegelend over de fietspaden racen.

  2. Aniwe

    Niet alleen de afsluiting van de afrit naar de gele brug maar ook de afname van twee naar één rijbaan op Thomas a Kempisweg/Cartesiusweg heeft een enorme file (soms zelfs tot bijna zwembad Den Hommel) tot gevolg. Dat bedenk je toch niet? Een van de enige en daardoor drukste routes van noord naar zuid…..Het is echt een crime om van Overvecht naar Kanaleneiland te gaan. Ze zijn echt van het Lotje getikt!

  3. paul

    zat de SP niet in het college dat dit verkeersplan heeft goedgekeurd?

  4. J.R

    En dan tevens de situatie bij de stoplichten net over de Spinozabrug. Kruising met de Laan van Nieuw-Guinea.
    Verkeer over de doorgetrokken streep ( fietspad). En aan de linkerkant de auto’s die plots naar rechts komen.
    Ik stel voor…pijl op de grond voor verkeer dat links wil afslaan op de kruising van de Vleutenseweg. ( scheelt hopelijk tegen asogedrag).

  5. Marijn

    Een verkeerstelling is niet echt nodig,
    als je geregeld onderstaande link gebruikt,
    dan zie je dat de Lessinglaan heel de dag vaststaat

    https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-news/utrecht-traffic/traffic-flow

  6. Kees

    @Aniwe: het is ook de bedoeling om inter-wijk-verkeer via de ring te laten lopen, en niet door de wijken. Dus van Overvecht naar Kanaleneiland rij je via N230 en A2 (ja, dat is kilometers om).
    Niet mijn idee, maar dat van de gemeente.

  7. jasper

    D’r was toch ook een plan om het twee baans te maken ooit? dat was vast nodig om de capaciteit op pijl te houden.

  8. Chantal

    Gewoon lekker gaan fietsen!

  9. Maria

    @ Chantal

    Lopen is het mantra tegenwoordig. LOPEN.

  10. Ernst Cliné

    Dit terugbrengen tot twee banen gaat ook verderop op het traject Cartesiusweg, Sint Josephlaan, Marnixlaan gebeuren.
    Nu staan de stoplichten daar zo beroerd afgesteld, dat het verschil in (gebrek aan) doorstroming vermoedelijk niet te merken gaat zijn na uitvoering van deze Maatregelen Utrecht West, a.k.a. de Westelijke Stadboulevard.
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/westelijke-stadsboulevard/

    De partijen in de Utrechtse gemeenteraad hebben die plannen goedgekeurd, ook de SP, dus rara wie heeft er boter op z’n hoofd?

  11. Paul

    Ronduitweg is net een popup aktiegroep.
    Als er weer iets door gemeente of rijk bedacht wordt, komen er weer bezwaren. Was het niet ooit het plan om van LHP 2×2 verdiept te maken?
    Toen besloot Rijkswsterstaat om aansluiting op A2 weg te halen, en eigenlijk willen ze verkeer op binnenring ook niet op A2 hebben. (Door flyover op 24 Oktoberplein haal je veel verkeer naar binnen in de stad en van de A2 af).
    Ook toen reden de hulpdiensten al over fietspad.
    Er is in al die jaren niks veranderd.
    Oplossing: zie Maatricht. Tunnel!!!
    Dan kan je leuk park aanleggen!
    Bij aanleg A2 tunnel werd er gezegd dat daardoor de stad een eenheid werd en Leidsche Rijn verbond met de stad. Het Amsterdam Rijnkanaal werd dan maar even vergeten, maar toch, zelfde idee voor om beide zijden van Oog in Al met elkaar te verbinden.

  12. BW

    @Kees
    Klopt, de gemeente wil je inderdaad over de ring sturen. In veel gevallen is dat best goed te doen, alleen bij Oog in Al mist simpelweg een afslag. Dat is de afslag bij Douwe Egberts die al in 2008 is gesloten. Stel je komt vanuit de Vleutenseweg en je wilt via de A2 naar het zuiden rijden, dan is het de bedoeling dat je via Lage Weide een paar kilometer naar het noorden rijdt om vervolgens via afslag 7 op de A2 in te voegen. In de praktijk doet vrijwel niemand dat. Men rijdt liever door Oog in Al om via afslag 8 op de A2 in te voegen. Voor de omgekeerde route geldt hetzelfde verhaal. Op zich begrijpelijk (hoewel ik me afvraag of die file door OiA echt sneller is), maar wel onwenselijk, want het gevolg is dat een normale woonwijk nu volledig is dichtgeslibd.

    Ik lees hier overigens verwijten aan het adres van Lot van Hooijdonk en ook ik ben geen fan van haar, maar de afslag bij Douwe Egberts is al in 2008 gesloten, ver voordat zij in het college kwam.

  13. Bertje

    Wordt nog erger als de Marnixlaan stadsboulevard wordt, dan begint de file bij Overvecht.

  14. Willem

    @bert: de file dat ben je zelf.

  15. JdV

    BW: dat iets gesloten is voordat je aantreed ontslaat je niet van de plicht dit wellicht op een andere manier weer te (her)openen op het moment dat voortschrijdend inzicht leid tot de conclusie dat het niet handig is. Anders zou geen enkele gemeenteraad ooit nog eerder gemaakte foute besluiten kunnen herstellen.

  16. Robin

    @BW: u schrijft ” de gemeente wil je inderdaad over de ring sturen. In veel gevallen is dat best goed te doen”

    Best goed te doen? Ja, om 2 uur ‘s nachts zeker.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).