Het uitschrijven van een individuele parkeerboete kost de gemeente Utrecht tientallen euro’s. Dit komt doordat het Rijk een maximumbedrag heeft ingesteld voor de parkeerbon. Dit bedrag van €61,- euro dekt niet de kosten die in Utrecht gemaakt worden.
De Verordening parkeerbelastingen 2018 wordt donderdagavond tijdens een commissievergadering besproken. In dit document van de gemeente wordt vastgelegd wat de kosten van het parkeren in Utrecht zijn. Ook staat in het document wat een parkeerboete volgend jaar gaat kosten. Dit jaar kost een parkeerbon €61,- plus eenmaal een uurtarief, volgend jaar stijgt dit met één euro tot €62,-.
Dit bedrag is het maximum dat door het Rijk is vastgesteld. De gemeente Utrecht maakt echter meer kosten dan dit maximum.
Gemeentewoordvoerder Matthijs Keuning laat weten dat dit inderdaad klopt: “Het uitschrijven van een individuele boete kost de gemeente €96,-.” Dit bedrag is opgebouwd uit onder andere verwerkingskosten, afschrijvingen, personeelskosten en overheadkosten.
30 Reacties
ReagerenHebben we het dan ook over de parkeerinkomsten en vergunning inkomsten? Zitten die er in verwerkt of wordt hier puur de kosten voor uitschrijven van een boete gerekend? Want je kan die twee niet los van elkaar zien…
96 euro?? Waarom besteedt de gemeente die boetes dan niet uit aan de hoogstbiedende? Ik zou wel wat willen afdragen als ik de hele dag rekeningen van 60 euro mag uitschrijven..
Nu kan heel simpel een sommetje worden gedaan over ‘dekking’ van de kosten. Maar denk ook eens wat het zou kosten als er geen parkeerbeheer was. Dubbelparkeerders die een hele straat blokkeren, met een rij auto’s of trucks met draaiende motor als gevolg. En daar gevolg daarvan milieuschade en overlast.
Een park is ook niet financieel dekkend, moeten dan voor alle parken maar toegang gaan heffen? Of financieel zo inkleden dat er minimaal vijf ijstenten staan, drie pizzabakkers, een ballonverkoper en natuurlijk een zonnestoelverhuur? Nee, het is een park.
Dat de dekking van een parkeerboete enkel vanuit een financieel perspectief wordt bekeken is precies waar het fout gaat in het vrije-marktdenken en het is goed dat er steeds vaker een Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) als verplicht onderdeel wordt opgenomen in (overheids)bestedingen.
Iets minder controleren dan? Ik hoef echt niet elk uur zo’n autootje door mijn straat te hebben die dan precies de glaszetter beboet. de bedoeling is dat je er ‘s avonds kan parkeren, niet overdag als het rustig is die mensen op kosten jagen.
Als er wat meer bonnen uitgeschreven worden gaan de kosten naar beneden aangezien de personeelskosten gelijk blijven.
Dit advies is gratis.
Bij Amsterdam is het een verdienpost en in een Utrecht een kostenpost? Ik zou graag de details van die 96 euro willen zien. Ik durf er een flinke fles Whiskey op te zetten dat daar flink wat te bezuinigen valt.
Waarschijnlijk is het maximum te schrijven bonnen al bereikt. Dat kan komen omdat er heel veel mensen zijn die keurig hun belasting betalen. Je zou dus eigenlijk minder moeten controleren om mensen te verleiden het risico te nemen om zo meer bonnen te schrijven. Een zeer complex dilemma.
Ik wilde parkeren via mijn mobiel. Die bleek leeg. Ik gauw een stopcontact gezocht en een parkeerverzoek doen. Een vriend stond bij de auto mocht er een controleur komen. Die kwam maar accepteerde niet dat ik nog bezig was het parkeernummer in te toetsen. Een boete tot gevolg. Walgelijk.
@EAGS,
Dit gaat over de naheffing parkeerbelastingen, dat is alleen als je niet betaalt terwijl je wel op een legitieme parkeerplaats staat.
Voor foutparkeren krijg je een boete, die is al veel hoger dan €61.
Arme gemeente toch *snif*
@willem, of minder personeel inzetten aangezien ze (blijkbaar) te weinig bonnen schrijven.
Dit advies is gratis.
Daarom betalen we toch belasting? Omdat de gemeente geen winstgevend bedrijf is? Het kan (moet) ongetwijfeld efficiënter, sneller en goedkoper, waardoor er misschien zuiniger met het belastinggeld wordt omgegaan, maar dat het functioneren van de gemeente meer geld kost dan dat het oplevert, is geen grote verrassing.
Werkelijk alleen een overheidsinstelling krijgt het voor elkaar om werkzaamheden die bestaan uit niets anders dan het via een bon jatten van ‘gratis’ geld onrendabel te krijgen…. Het is werkelijk on-voor-stel-baar.
Boete’s zijn bedoeld om mensen iets (af) te leren. Ze zijn niet bedoeld als verdienmodel
Als het echt 96 euro per bon kost, wordt er wel heel inefficiënt gewerkt, lijkt me. Ik zou het idd maar eens uitbesteden, er zijn vast wel bedrijven die het voor een fractie van dat bedrag kunnen.
Dat krijg je met dat digitale geneuzel.
Het zal beslist lonen om het hele proces een keer door te nemen. Laten we de huidige praktijk eens doorrekenen, samen met wat alternatieven. Het eerste waar ik aan denk is een verlaging van de boetes tot een tientje. Je krijgt dan bij het uitschrijven van de boete minder discussie, waardoor er een groter volume aan boetes uitgeschreven kan worden. Ook zal een uitgeschreven boete minder snel worden vernietigd door de rechter; wie kan er bij de rechter met droge ogen volhouden dat een boete van een tientje financieel niet op te brengen is? De effectiviteit waar iedereen om vraagt wordt dus veel groter.
Dan kan of het innen efficiënter of het tarief moet omhoog.
Innen kan goedkoper met scanauto’s en het tarief voor fout parkeren i smet 61 euro lang niet hoog genoeg. Heb de indruk dat de tarieven voor parkeren veel sneller stijgen dan de boete.
ga maar eens een avond in P5 van HC staan, dan zit je al snel boven de 20 euro.
Kafka!
@Willem: Duidelijk geen les gehad in economie. Als er nu 10 medewerkers nodig zijn om 1000 bekeuringen af te handelen, en dat kost 35 euro per bekeuring verlies kost het 35000 euro. Bij het uitschrijven van 2000 bekeuringen zijn er 20 medewerkers nodig en stijgt het verlies tot 70000 euro. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen, hoop dat dit niet nog steeds te ingewikkeld voor je is.
Dat komt mede door dat ” geweldige ” (niet) nieuwe systeem voor zakelijk parkeren. Dat werkt voor geen meter. Ten eerste werkte het reuvkeer patroon niet, dus alles handmatig invoeren en dan toch ondanks ingelogd te zijn al 4x bekeurd door de niet goed werkende scan-auto (die ook wel wat gekost zal hebben). Met als gevolg medewerkers die de hele dag aan de telefoon klachten afhandelen en bonnen moeten laten seponeren. Heerlijk toch dat je een systeem invoert dat niet goed is getest of het ook echt goed werkt.
Ha JdV. Zo te lezen ben je zelf niet verder gekomen dan les 1. Je gaat volledig voorbij aan bijvoorbeeld vaste kosten dekking en bezttingsgraden. Om maar een paar elementen te noemen. Ik wil je wel een keer bijscholen hoor.
@Drs. Bedrijfseconomie. Meer mensen betekent meer kantoorruimte en meer vaste kosten voor de diverse voorzieningen. Zowel vaste als variabele kosten nemen in absolute zin toe bij het uitschrijven van meer bekeuringen. Zelfs als door schaalvoordeel het tekort daalt van nu 35 naar zeg 25 euro stijgen de absolute kosten nog steeds van 35000 naar 50000. Dank voor het aanbod van bijscholing, maar mijn Master of Business Administration heeft mij voldoende economische kennis opgeleverd 🙂
Scherpschutter: in 2016 zijn er 4.400 bedrijven failliet gegaan in Nederland. Die hebben allemaal een onrendabel businessmodel gevoerd en zijn allemaal geen overheid.
Argument weerlegd.
Oplossing!? Fiets!!! Trein!!! Lopen!!!
@Sjef Tatisticus 25/10/2017 – 13:34
Ik ben wel even benieuw naar welk argument u nu precies weerlegd denkt te hebben.
Het argument dat alleen de overheid bepaalde werkzaamheden onrendabel zou kunnen krijgen.
@Michiel 30/10/2017 – 10:42
Niet ‘bepaalde’, maar specifieke werkzaamheden. Het stelen van geld door een bon uit te schrijven. Hoeveel bedrijven kent u verder die zich in deze ‘markt’ bewegen?
@Scherpschutter: (los van je onzinnige oordeel dat het stelen betreft) ik ken een aantal partijen die hun business maken van het innen van boetes ter handhaving van onrechtmatig gebruik van een ruimte. Sommige worden ingehuurd door een overheid (Egis in Amsterdam bijvoorbeeld), anderen handhaven op hun eigen terrein (QPark). Genoeg beantwoord zo?
@Sjef,
Egis en QPark lijken mij uitstekende partijen die geen geld toe hoeven te leggen op het schrijven van rekeningen.
Ik heb een bedrijf in een totaal andere sector, niet bepaald verliesgevend. Als ik maandag de parkeerboetes mag innen dan stop ik daar per direct mee en is er morgen een nieuw bedrijf. Voorbeeld-deal: ik garandeer elk uur controle in elke straat waar betaald parkeren is, regel incasso en klachten, zorg dat de parkeerautomaten het doen, en de gemeente krijgt 30 euro per boete.
Verlies maken op boetes is even absurd als een monopolie hebben op Casino’s en vervolgens verlies maken. Toch gebeurt het.