Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ haalt bijna half miljoen euro op met crowdfunding | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ haalt bijna half miljoen euro op met crowdfunding | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ haalt bijna half miljoen euro op met crowdfunding

Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ haalt bijna half miljoen euro op met crowdfunding
De Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ heeft met crowdfunding ruim 460.000 euro opgehaald. Daarmee wil het bedrijf medio 2019 een nieuwe taxi-app lanceren. Met de app kunnen klanten een rit bestellen, waar taxibedrijven op kunnen bieden. Zo rijden taxi’s niet meer zonder passagiers en hebben passagiers goedkopere ritten.

De Utrechtse start-up ‘sneleentaxi’ heeft met crowdfunding ruim 460.000 euro opgehaald. Daarmee wil het bedrijf medio 2019 een nieuwe taxi-app lanceren. Met de app kunnen klanten een rit bestellen, waar taxibedrijven op kunnen bieden. Zo rijden taxi’s niet meer zonder passagiers en hebben passagiers goedkopere ritten.

Volgens sneleentaxi rijden twee op de drie taxi’s zonder passagiers over de weg. Door taxi’s op de achtergrond te laten bieden op ritten, moet dit worden voorkomen. Hoe eerder de klant boekt, hoe goedkoper de rit.

Minder loze kilometers

“Het idee achter sneleentaxi is om de loze kilometers in de taximarkt zoveel mogelijk terug te dringen”, vertelt CEO Sven Braam. “Die niet ingeroosterde uren zorgen namelijk voor dure ritten voor de passagier, ergernis onder de chauffeurs en een onnodig hoge CO2-uitstoot.”

Overigens blijft het ook mogelijk om ‘op de oude manier’ een taxi te bestellen. Dan boekt de klant niet van tevoren en stuurt ‘sneleentaxi’ direct een aangesloten vervoerder naar de klant toe.

Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Sven Braam, Jorrit van Wijk en Bram de Bruin. Sneleentaxi staat op de 50e plaats in de MKB innovatie Top 100 en is derde geworden in de Taxi Innovatieprijs 2017.

8 Reacties

Reageren
  1. cas

    gewoon uber dus…..

  2. Y

    Soort van

  3. Suus

    @cas: Nee, het is wel echt anders dan Uber… sneleentaxi rijdt in heel NL en niet alleen in de grote steden. Je weet daarnaast tenminste zeker dat je een echte taxichauffeur krijgt en niet een gekkie die totaal niet veilig rijdt

  4. cas

    @ Suus, dat de dekking groter is maakt niet dat het principe anders is. en uberpop is hier verboden, dus alleen mensen met de juiste vergunning mogen rijden. Helaas zijn die ook niet altijd even vaardig…. Wederom weer geen verschil.
    Misschien dat het bieden op een rit het verschil met zich meebrengt… Hoe dat bij uber werkt weet ik niet.

  5. BW

    @Suus
    Ik neem zelden een taxi, maar ik dacht dat het juist van Uber (vanwege het verplichte beoordelingssysteem) een ‘unique selling point’ is dat je niet “een gekkie die totaal niet veilig rijdt” krijgt.

  6. Henk

    Al jaren hoor ik de Utrechtse/ Nederlandse taxibranche morren over Taxi-apps/ Taxi bedrijven die de boel op stelten komen zetten. En al jaren hoor ik taxi klanten (inclusief mezelf) klagen over de matige service die je van taxi bedrijven/ chauffeurs kan verwachten.

    En wat doet de Taxibranche? Niks. Helemaal niks. Het is zo toch gewoon wachten tot een Amerikaans techbedrijf een maas in de wet vindt en hier alsnog de apps uitrolt?

    Taxiklanten over de hele wereld hebben heel duidelijk aangegeven wat ze willen:
    1. Simpel een taxi bestellen via een goeie app. Vanuit je huis, vanuit het restaurant etc.
    2. Afrekenen via de app en niet met cash.
    3. Eventueel een punten systeem dat vervelende taxichauffeurs weert.

    Deze apps bestaan nu al 5+ jaar (in sommige landen zelfs al langer) en het is een verademing in landen als de VS of Rusland (en vele vele andere landen!) waar je zonder enige moeite een Taxi bestelt. Maar hier moet ik het nummer van een taxi bedrijf bij de hand hebben, een centrale bellen, en taxi bestellen, hopen dat ie binnen de afgesproken tijd arriveert, buiten (in de kou) wachten en regelmatig nog met briefgeld afrekenen.

    Taxibranch: onderneem serieuze actie, of klaag niet als de competitie je op komt eten.

  7. Rob Bakker Bolhaar

    Prima reactie Henk

  8. Fred

    Henk schrijft precies op wat het probleem is en hoe dit op te lossen. Als de huidige taxi-bedrijven niet snel gaan aanpassen, gaan ze allemaal verdwijnen. Qua service zijn ze blijven hangen in de jaren 80. Het is 2018!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).