De Utrechtse Vismarkt en de Domtoren zijn te zien op de nieuwe hagelslagpakken van de Albert Heijn. Een verslaggever van RTV Utrecht kwam het pak in de winkel tegen.
De supermarkt laat aan DUIC weten dat de pakken een nieuw uiterlijk hebben gekregen en dat de Vismarkt en Domtoren nu door heel Nederland te zien zijn.
Albert Heijn heeft de pakken van 9 varianten chocolade strooibeleg een nieuw uiterlijk gegeven. Op de pakken prijken nu oer-Hollandse landschappen en stadsgezichten als de Kinderdijk, Waddeneilanden en bollenvelden. Op het pak van melkchocolade hagelslag is de Vismarkt en de Domtoren te zien.
4 Reacties
ReagerenKan die Dom zomaar worden gebruikt voor commerciële doeleinden – eindigen op een pak hagelslag? Hoe zit het nu als ik een soortgelijk beeld, gemaakt door een andere artiest, op mijn overheerlijke Utrechtse voorgesneden domvormige ontbijtkoek wil zetten?
M.i. valt dit soort gebruik onder beeldrecht. Vermoedelijk rust dat bij de stad Utrecht. Voor skylines van (bijvoorbeeld) Parijs in films, op affiches, etc. moeten ook rechten worden afgedragen, bij films per seconde zelfs, als ik me niet vergis.
Kan een mooi potje worden voor instandhouding en restauratie van stedelijk erfgoed…
Een tekening is wat anders dan een portret. Het is geen letterlijke 1 op 1 weergave van de werkelijkheid, maar komt voort uit de verbeelding van de tekenaar. Die is dus eigenaar vd tekening en dat specifieke beeldrecht, niet de stad Utrecht die toevallig een toren heeft dat er sterk op lijkt. Het kan ook zomaar de toren van Amersfoort zijn, nietwaar?
Leuk idee…
Niet altijd zo zeuren.
Straks is niets meer mogelijk, behalve zwart wit grijs zonder afbeelding.
Pak het dikke wetboek erbij… Ben je even bezig..
@Viktor Fedora,
Je mag de Domtoren gebruiken op je koek als jij dat wil.
Je hebt toch ook koekjes en kaarsen van de Domtoren.
Je kan bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aan de Croeselaan 15 informatie opvragen hoe de vork in elkaar steekt.