Wanneer je een online bedrijf of website hebt, is je positie in Google erg belangrijk. Je positie in Google bepaalt namelijk voor een groot deel hoeveel klanten je krijgt. Wanneer je dus een hogere positie in de zoekresultaten van Google kunt behalen, kunnen veel meer mensen je vinden, krijg je meer klanten en maak je zo uiteindelijk ook meer omzet. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet.
Wanneer je gaat proberen om je website wat hoger in Google te krijgen, kom je waarschijnlijk uit bij een techniek die SEO heet. Dit is een afkorting van Search Engine Optimalisation, vertaalt naar het Nederlands is dat zoekmachine optimalisatie. De naam zegt het dus eigenlijk al SEO in bijvoorbeeld Utrecht zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen, maar je kunt er ook een gespecialiseerd bedrijf voor inschakelen. Vaak is resultaat halen dan net wat makkelijker.
1. Zorg voor linkjes naar jouw website op andere sites
Linkjes die naar jouw website verwijzen vanuit andere websites zijn erg belangrijk. Wanneer andere websites namelijk naar jou verwijzen, geeft Google je steeds meer autoriteit. Als Google dan denkt dat je belangrijk bent, gaat deze ervan uit dat je wat hoger in de zoekresultaten moet staan, omdat meer mensen site dan zouden willen bezoeken. Door er dus voor te zorgen dat de link van je website op sites van anderen terecht komt, stijg je in de Google resultaten.
2. Zorg voor een goede, snelle website
Een goede website is belangrijk. Dat betekent dat de techniek van de website goed werkt en dat alles snel en makkelijk te vinden is. Daarbij is het ook erg belangrijk dat de mobiele versie van je website goed werkt, Google geeft namelijk voorrang aan mobiele versies, omdat telefoons erg veel gebruikt worden. Wanneer je er dus voor zorgt dat de mobiele versie van je website goed werkt, krijgt je website voorrang en zul je hoger in Google terechtkomen.
3. Zorg voor goede webteksten
De teksten op je website zijn erg belangrijk, Google hecht namelijk veel waarde aan goede informatie. Omdat Google de teksten op je website niet letterlijk leest en controleert, zijn er een paar criteria waar je teksten aan moeten voldoen om als ‘goed’ gezien te worden door Google. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je zoekwoorden gebruikt en dat je teksten lang zijn. Teksten van meer dan duizend woorden worden bijvoorbeeld erg gewaardeerd door Google. Zorg er daarbij voor dat je goed gebruik maakt van tussenkopjes, zodat Google ook de structuur van je tekst kan ‘lezen’.
4. Bloggen
Na het lezen van het vorige punt, vind je het waarschijnlijk logisch klinken dat Google veel waarde hecht aan veel inhoud op een website. Dit gaat dan over flinke stukken tekst, met voldoende zoekwoorden en een goede structuur. Door wekelijks te bloggen, kun je de inhoud van je website aanvullen. Hiermee beantwoord je een hoop vragen voor (potentiële) klanten en dat vindt Google erg belangrijk.
5. Steek er wat geld in
Wanneer je op zoek bent naar echt resultaat, is het handig om wat geld in je website te steken. Zo kun je bijvoorbeeld met je website adverteren in Google, waardoor je bij bepaalde zoekwoorden automatisch bovenaan de zoekresultaten komt. Je kunt er ook voor kiezen om te investeren in een online marketing bureau dat je website helemaal SEO klaar maakt. Vaak kun je hier flink wat resultaat mee boeken, dus het is zeker de moeite van het proberen waard.