5 trends in de wereld van technische SEO 5 trends in de wereld van technische SEO

5 trends in de wereld van technische SEO

5 trends in de wereld van technische SEO
Als ondernemer wil je zoveel mogelijk verkeer naar je website. Want hoe meer verkeer, hoe groter de kans op conversie. Een gunstige positie in de SERP van Google draagt daaraan bij. Mensen die zoeken naar een bepaald product of dienst, krijgen dan eerder jouw website te zien. 

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk verkeer naar je website. Want hoe meer verkeer, hoe groter de kans op conversie. Een gunstige positie in de SERP van Google draagt daaraan bij. Mensen die zoeken naar een bepaald product of dienst, krijgen dan eerder jouw website te zien. 

Een goede positie in de SERP kun je claimen met SEO. Hier vallen diverse pijlers onder, maar technische SEO is een belangrijk onderdeel dat je niet moet onderschatten. De website is door de SEO techniek niet alleen beter vindbaar, maar ook veiliger te gebruiken en geschikt voor mobiele apparaten. Denk aan een duidelijke website structuur, 301 redirects en een snelle laadtijd die samen tevens bijdragen aan een betere gebruikerservaring.

Daarom duiken we in dit artikel in de technische SEO trends voor 2022.

  1. Focus eerst op de basis

Voordat je in de trends duikt, is het natuurlijk belangrijk om de basis van SEO goed te hebben staan. Voordat je je gaat focussen op trends, wil je dat de basis als een huis staat. Vanuit daar kun je je namelijk blijven ontwikkelen en vernieuwen.

  1. De Core Web Vitals

Google hecht steeds meer waarde aan Core Web Vitals en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met Core Web Vitals worden drie zaken gemeten:

  • Largest Contentful Paint: de gemiddelde laadtijd van het grootste stuk (visuele) content.
  • First Input Delay: de interactie op je website (hoe lang het duurt tot de browser reageert op de eerste interactie van de gebruiker, denk aan het openen van een menu).
  • Cumulative Layout Shift: meet hoe vaak de layout zich aanpast. Denk aan een pop-up of een advertentie die tevoorschijn komt.

Het belang van de Core Web Vitals zal in 2022 alleen maar toenemen. Ga jij je website optimaliseren voor de zoekmachines? Zet dan de paginasnelheid bovenaan je prioriteitenlijst. Dit heeft een positief effect op je positie in de SERP en zorgt ook voor een fijnere beleving bij gebruikers. Twee vliegen in één klap, dus.

  1. Structured data op een strategische manier

Structured data helpt crawlers van Google bij het crawlen van je website. In 2022 ligt de focus echter op het strategisch inzetten hiervan. Je kunt structured data namelijk inzetten om een bepaald doel te behalen: denk bijvoorbeeld aan het creëren van een featured snippet. Door van tevoren het doel te bepalen, kun je de resultaten pas echt gaan meten.

  1. Automation

De technische SEO wereld zit niet stil. Er zijn constant ontwikkelingen en initiatieven die automatisering bevorderen. Dit neemt veel werk uit handen, waardoor je meer tijd hebt voor andere dingen. Door meer automatisering in te zetten, kun jij je daarom nog meer tijd besteden aan je bedrijf en dat verder laten groeien. Ga dit jaar op onderzoek uit om te kijken welke automatisering geschikt is voor jouw onderneming.

  1. Analyseren en evalueren

Het belang van technische SEO wordt soms over het hoofd gezien. In veel gevallen wordt er pas actie ondernomen als er iets misgaat. Bijvoorbeeld bij duplicate content of een 404-melding. Een tip voor 2022 is om constant te blijven analyseren en evalueren. Wanneer zich dan een probleem voordoet, kun je direct achterhalen waar de fout zit en hierop inspelen.

Merk je dat deze aanpassingen werken en je posities in Google’s SERP omhoog gaan? Vergeet dan ook niet te investeren in CRO, om het verkeer op je website ook om te zetten naar conversies.