De opkomst van marketplaces De opkomst van marketplaces

De opkomst van marketplaces

De opkomst van marketplaces
Stel je voor, je gaat binnenkort op vakantie en bent op zoek naar nieuwe zwemkleding. Waar start jij jouw zoektocht? Waar het jaren geleden vanzelfsprekend was om de stad in te gaan en meerdere fysieke winkels af te struinen totdat je de juiste zwemkleding had gevonden, vinden tegenwoordig steeds meer consumenten hun weg naar het internet.

Stel je voor, je gaat binnenkort op vakantie en bent op zoek naar nieuwe zwemkleding. Waar start jij jouw zoektocht? Waar het jaren geleden vanzelfsprekend was om de stad in te gaan en meerdere fysieke winkels af te struinen totdat je de juiste zwemkleding had gevonden, vinden tegenwoordig steeds meer consumenten hun weg naar het internet.

In principe komt het op hetzelfde neer. Echter, in plaats van fysieke winkels te bezoeken kan je nu lekker comfortabel vanachter de laptop verschillende webshops bezoeken, gemakkelijk prijzen vergelijken en jouw favorieten bewaren zodat je deze op een later moment nog een keer kunt bekijken én eventueel kunt kopen. Heb je het product eenmaal thuis ontvangen en is het toch niet helemaal naar wens, kan je het in de meeste gevallen vaak eenvoudig retourneren. 

Toch verandert het zoekgedrag van de consument. Waar er dus voorheen al een verschuiving was van offline naar online aankopen, beginnen tegenwoordig steeds meer consumenten hun zoektocht binnen een marketplace. Een marketplace is heel simpel gezegd een groot platform waar externe verkopers hun producten kunnen aanbieden. Hier kan een specifieke marketplace zich richten op één enkele productgroep zoals fashion of auto’s, kan een marketplace producten aanbieden die van elkaar verschillen maar toch ook allemaal iets met elkaar te maken hebben (denk aan een vlucht, accommodatie en autoverhuur) of kan een marketplace alle mogelijke producten die te bedenken zijn aanbieden zoals een Amazon of Bol.com. Het feit dat steeds meer consumenten hun zoektocht starten en afronden binnen een marketplace is terug te zien in het aantal verkopen op Bol.com en het aantal verkopen op Amazon, welke de afgelopen jaren flink zijn gestegen. 

De voordelen en nadelen van marketplaces

Naast het feit dat steeds meer consumenten hun weg binnen marketplaces weten te vinden, treden ook steeds meer verkopers toe tot dit kanaal. Toch was dit niet al direct vanaf het begin het geval. Veel verkopers waren huiverig vanwege het feit dat data gedeeld moet worden met de desbetreffende marketplace, er verkoopcommissies gerekend worden welke drukken op de winstmarge, het versterken van de merkbeleving als lastig ervaren kan worden en er onderling sprake is van een hoge mate van concurrentie. Uiteindelijk kan de consument namelijk gemakkelijk prijzen, verzendkosten en -tijden vergelijken en ervaringen van andere kopers lezen, waardoor het voor de verkopende partij van belang is om op alle punten zo goed mogelijk te scoren.

Toch zijn er voor verkopers ook genoeg voordelen als het aankomt op het verkopen via een marketplace als Bol.com of Amazon. Zo kan een verkoper ervoor kiezen om het logistieke proces uit handen te geven en dit te laten uitvoeren door de marketplace zelf. Daarnaast kan een verkoper meeliften op de naamsbekendheid van, de innovaties uitgevoerd door en het (misschien wel over de jaren heen opgebouwde) vertrouwen dat men heeft in de desbetreffende marketplace. Tenslotte hoeft een verkoper geen eigen webshop te hebben wanneer hij of zij wilt verkopen via een marketplace, wat ook een voordeel kan zijn.

Kortom, genoeg redenen voor verkopers om toe te treden tot de wereld van de marketplaces. Wellicht dat dit er ook weer voor zal zorgen dat steeds meer consumenten hun aankopen via dit kanaal zullen doen. Waar start jij jouw online zoektocht?