Mede dankzij de revolutie van het internet en de social media kanalen is de uitstraling van een bedrijf steeds belangrijker geworden. Het is soms wel erg makkelijk om een slechte review online te plaatsen. Als bedrijf zijnde is het de kunst om daarmee om te gaan.
Is het terechte feedback dan kan je er sneller mee leven. Maar tegenwoordig wordt om het minste en geringste een negatieve referentie geplaatst. Ook als het buiten jouw macht ligt, zoals vertragingen of vermissingen bij een postorderbedrijf.
Wat kan helpen om het imago van je bedrijf te verbeteren is om positief te blijven. Gebruik de negatieve feedback om er iets positiefs van te maken. Blijf ook de verbinding zoeken met je (potentiële) klanten. Geef ze een inkijkje in het leven van jou als ondernemer. Dit is tevens leuke en afwisselende content die je kunt gebruiken op social media of website.
Organiseer acties of events
Om de verbinding met je (potentiële) klanten op te zoeken of juist te verbeteren is het goed om speciale acties of events op te zetten. Denk aan speciale producten of collecties die je op een bepaald moment aan een groep mensen aanbiedt. Laat flyers drukken met een duidelijke datum en tijd wanneer men welkom is. En uiteraard wat men precies kan verwachten van deze actie of je evenement.
Schroom niet om samenwerkingen aan te gaan om een breder publiek te bereiken. Denk aan mede-ondernemers in de buurt. Dat hoeven niet direct ondernemers te zijn die hetzelfde doen zoals jij. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan samenwerkingen met horecaondernemers. Dat men bij aankoop van jouw product een gratis kop koffie en/of een gebakje krijgt. Of organiseer een puzzeltocht waarbij men langs verschillende soorten winkels en horecagelegenheden komt.
Zichtbaarheid verbeteren
Om de uitstraling van een bedrijf naar buiten toe te verbeteren is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Dat kan ook door deelname aan een beurs in jouw branche of segment waarin je actief bent. Maak een opvallende beursstand, zodat men sneller jouw bedrijf herkent. Denk aan vlaggen of bewegende beeldschermen met concrete voorbeelden van jouw product, dienst of werkwijze.
En laat brochures drukken met alle informatie van jouw bedrijf of dienst(en). Dan kan men later alles nog eens rustig nalezen. Het is goed om daarin ook jezelf met producten of diensten van concurrenten te vergelijken, zodat je de potentiële klant helpt om alles op een rijtje te zetten. Dit is tevens goed te sturen met specificaties en punten waarop jouw product of dienst beter scoort.
Uitstraling kantoor effect op bedrijf
De uitstraling van je kantoor heeft ook effect en impact op de uitstraling van je bedrijf. Wanneer jij klanten ontvangt met een warme en prettige entree, dan zal dit ook positief en vertrouwd voelen. Dat begint met een herkenbare entree, denk aan vlaggen en een duidelijk logo of bedrijfsnaam aan de gevel. Maar zorg ook dat een klant direct wordt ontvangen door de vrolijke office manager en met een kop koffie natuurlijk.
Een sfeervol kantoor verhoogt de productiviteit op kantoor. Dus creëer ook plekken voor je collega’s waar zij rustig kunnen vergaderen of juist kunnen ontspannen. Denk aan een plek met meerdere zitzakken of aan verschillende foto’s of kunst aan de muur. Ook het plaatsen van verschillende planten kan een positief effect hebben op de productiviteit. Daarnaast hebben planten ook een luchtzuiverend effect.
Vergeet de relatiegeschenken niet
Bij het onderhouden van de onderlinge relaties met partners en klanten is het altijd leuk om ook een attentie te regelen. Zo geeft het je de kans om even stil te staan bij de relatie die opgebouwd is. Vaak wordt dit aan het einde of juist aan het begin van het nieuwe jaar gedaan. Maar je kunt dit natuurlijk helemaal zelf bepalen. De verrassing en waardering is misschien wel groter wanneer je dit doet als een zomergeschenk.
Het maakt daarbij niet direct uit of iets veel waarde heeft of niet, vaak is het gebaar al genoeg. Echter is het wel belangrijk dat je geen rommel aanbiedt of iets wat eigenlijk niet functioneel is. Bekijk ook naar opties die jezelf ook graag of regelmatig gebruikt op kantoor of in je vrije tijd. Een gepersonaliseerd notitieboekje kan bijvoorbeeld heel handig zijn. Of een drinkfles met jouw logo, handig voor onderweg en op kantoor.
Mocht je relatiegeschenken gaan bestellen, vergeet dan niet om je eigen personeel ook te voorzien van een leuke giveaway. Het zal bijdragen aan een positieve sfeer op de werkvloer. Daarnaast is het financieel vaak ook aantrekkelijker om in een grotere oplage een bestelling te plaatsen, omdat de prijs per stuk dan omlaag gaat. Ook het delen van foto’s van blije personeelsleden doet het altijd goed op social media. Doe dit ook zeker wanneer je op zoek bent naar nieuw personeel. Het laat namelijk zien dat je goed voor je personeel bent. Ook dat helpt bij een positieve uitstraling en imago van jouw bedrijf.