Glampings, wat zijn het en waarom is het tegenwoordig zo populair? Glampings, wat zijn het en waarom is het tegenwoordig zo populair?

Glampings, wat zijn het en waarom is het tegenwoordig zo populair?

Glampings, wat zijn het en waarom is het tegenwoordig zo populair?
De wereldeconomie is aan de beterende hand, en de financiële crisis van 2008/2009 is zo goed als vergeten. Toch zijn de tijden veranderd, en de oude wereld zal niet terugkeren. Consumptie als religie en de mythe van onbeholpenheid bij het afsluiten van hypothecaire leningen op de daken van onze huizen zijn allemaal verdwenen.

De wereldeconomie is aan de beterende hand, en de financiële crisis van 2008/2009 is zo goed als vergeten. Toch zijn de tijden veranderd, en de oude wereld zal niet terugkeren. Consumptie als religie en de mythe van onbeholpenheid bij het afsluiten van hypothecaire leningen op de daken van onze huizen zijn allemaal verdwenen.

Nu zijn we optimistisch over de toekomst, en onze consumentenprioriteiten zijn verschoven. We eisen niet meer het grootste huis of de grootste auto in de stad. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in natuur, gezondheid en biologisch geteelde producten. Als reactie op de wereldwijde financiële crisis en overconsumptie is het thema “terugkeer naar de natuur” al enkele jaren prominent aanwezig. Mensen over de hele wereld verlangen naar of streven naar een leven met traditionele idealen die in een nieuw jasje zijn gestoken. De aandacht voor gezondheid, een goede levensstijl, voeding, en lichaamsbeweging om ons lichaam sterk en fit te houden, is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, en deze trend zal zich de komende jaren verder doorzetten.

De nieuwe weelde

De nieuwe luxe is niet dezelfde als de oude. Veel mensen kopen nog steeds high-end spullen van vooraanstaande bedrijven, maar ook dit is geëvolueerd. De verkoop van luxe stijgt meestal van het dieptepunt van een economische neergang tot het einde. Na de financiële crisis is luxe toegenomen, maar het beeld dat consumenten van luxe hebben, heeft zich in onverwachte richtingen verbreed.

De nieuwe luxe bestaat vooral uit zaken die de huidige consument als beperkt beschouwt, zoals tijd, aandacht, ruimte, rust en stilte. Tijd wordt een schaars goed nu we via mobiele telefoons voortdurend verbonden zijn met onze bazen, familie en vrienden. We willen onze tijd terugwinnen, net zoals we onze persoonlijke ruimte willen terugwinnen. Een klasje apen is prima, zolang we maar op tijd op onze bestemming aankomen. Ook wij willen rust, zodat we ons kunnen opladen voordat we onze normale routines weer oppakken.

Natuur en aanwezigheid

Aandacht is, net als tijd, een beperkte hulpbron. Tegenwoordig, waar smartphones, gestreamde televisie en muziek dankzij 24-7 internettoegang overal om ons heen zijn, is het krijgen van de volledige aandacht van een lid van onze familie of goede vrienden een uitdaging. Toch verwachten we volledige aandacht van onze familie en vrienden.

De natuur is een andere kwestie. Het is warm buiten, en het is warm om buiten te zijn. Het is extra verwarmd als je tijd buiten doorbrengt. Neem alles en voeg daar een beetje luxe aan toe – tijd voor onszelf, aandacht van familie en vrienden, de natuur, rust en stilte – en je hebt Glampings. Door een vleugje glamour toe te voegen aan kamperen, sluit het naadloos aan bij de aspiraties van de moderne consument. Moderne luxe is logeren in een grote tent midden in de natuur met veel ruimte en echt meubilair, gourmetten boven een open vuur, en gezellig kletsen met vrienden en familie.

U heeft een zeer aantrekkelijke vakantielocatie als deze gelegen is in de prachtige natuur nabij een strand, in het diepe bos aan een piepklein meertje, in de woestijn, of op een klein eiland. Het is misschien niet de ideale locatie voor een vakantie van twee weken, maar het is ideaal voor een nacht of twee, een paar dagen of een hele week. Als je daar nog andere attracties aan toevoegt, zoals sport, trektochten, safari’s en zelfs jagen, zullen de meeste gasten zelfs nog langer willen blijven.

Als je gezondheid en gezondheidstrends in de voeding combineert met mogelijkheden voor sport, oefeningen, wellness, en mentale gezondheidstraining of meditatie, heb je een compleet pakket van waar we naar hunkeren en wat we missen in ons dagelijks leven. Dat is de reden waarom glamping zo populair is geworden. Het is de nieuwe luxe in een doosje.

Het is een beangstigende wereld daarbuiten!

De opwarming van de aarde is onvermijdelijk. Wat moeten we doen om de wereld zoals we die kennen te redden? In veel grote steden in de wereld heerst vandaag terreur. Met steeds gevaarlijker plekken in de wereld – en onzekerheid over de toekomst die elke dag in de media wordt uitgezonden – zijn oorlogen en vluchtelingen een realiteit in onze wereld. Tijdens de financiële crisis werden staycations (vakanties die thuis worden doorgebracht) een nieuwe vogue.

Al deze ontwikkelingen zijn ook gunstig voor glamping. De natuur is overal om ons heen, en bestemmingen zijn niet ver weg, wat ons helpt de CO2-uitstoot te verminderen. Individuen kunnen op een veilige locatie verblijven, weg van de grotere steden en dicht bij de natuur, terwijl ze toch kunnen genieten van enige luxe. Hier lees je meer over Villatent en over de glampingmogelijkheden in Nederland en daarbuiten!