Liefde moet van twee kanten komen. Dat gezegde geldt niet alleen bij mensen, maar ook voor de relatie tussen een bedrijf en zijn klanten. Als je klanten aan je wilt binden, dan moet je daar moeite voor doen. Allereerst doe je dat natuurlijk door goede producten en goede service te leveren. Maar soms is er meer nodig om ervoor te zorgen dat een klant bij jou blijft en jouw bedrijf misschien ook wel aanbeveelt bij familie en vrienden. Een aantrekkelijke aanbieding kan daar bijvoorbeeld toe bijdragen. Maar ook met een goede promotie van je bedrijf zorg je ervoor dat mogelijke klanten en opdrachtgevers aan jou denken als ze op zoek zijn naar diensten of producten.
Verras je klanten met een kleinigheid
Als je denkt aan relatiegeschenken bedrukken dan hoeft het helemaal niet om dure spullen te gaan. Je hoeft je klanten niet te verrassen met een luxe glazen set in geschenkverpakking of een dure laptoptas. Iets kleins kan net zoveel effect hebben. Mensen vinden het vaak erg leuk om een attentie te krijgen. Dat kan gerust een aansteker met logo zijn of een balpen met de naam van je bedrijf. Ook cadeautjes voor kinderen zoals petjes en ballonnen doen het altijd erg goed. Bezoekt een klant je zaak met een jong kind en die krijgt een ballon, dan is zijn dag vaak weer helemaal goed.
Je bedrijf presenteren op een beurs
Als je de mogelijkheid hebt om je bedrijf op een beurs te presenteren dan kun je van die gelegenheid gebruik maken om wat extra promotie te doen. Mensen die tijdens de beurs een bestelling doen of een opdracht plaatsen, kun je verrassen met een leuk cadeau. Je kunt paraplu’s bedrukken met het bedrijfslogo of een grappige keukenschort als je keukens installeert, kookboeken verkoopt of tegels en vloeren voor keukens levert. Zorg dat er een soort van link is tussen je bedrijf en het artikel. Bij een paraplu of mok is dat natuurlijk meestal niet heel duidelijk. Maar dit zijn dan weer producten die mensen vaak gebruiken en die dus altijd wel in de smaak vallen. Naast deze luxere artikelen zorg je natuurlijk dat in je stand ook giveaways zoals pennen met logo voor het grijpen liggen.
Voorkom ergernis, doseer je promotie
Reclame maken voor je bedrijf is heel belangrijk. Maar zorg ervoor dat je niet overdrijft. Er zijn bedrijven die bekend staan om hun agressieve reclamecampagnes. Dat wordt lang niet door iedereen gewaardeerd. Doseer dit dus zorgvuldig. Hiermee bespaar je ook kosten. Je hoeft niet iedere week een huis aan huis folder te verspreiden, tenzij je een supermarkt met weekaanbiedingen bent. Juist door te verrassen met scherpe aanbiedingen of leuke nieuwe producten kun je de aandacht vangen van mogelijk nieuwe klanten en bedenken al bestaande klanten dat ze weer eens bij je langs moeten gaan. Je kunt aan het begin van het jaar een campagneplan opstellen van acties die je in de loop van dat jaar gaat plannen. Zo kun je je er goed op voorbereiden. Dit vergroot de kans op succes.