In heel Nederland wordt er steeds vaker online gewinkeld. Online winkelen is vooral populair onder 25- tot 45-jarigen, en met name kleding en sportartikelen worden online gekocht. Deze ontwikkelingen hebben een grote invloed op de winkelstraten van de stad en winkelcentrum Hoog Catharijne. Kunnen winkels in Utrecht het hoofd boven water blijven houden als inwoners blijven winkelen bij webwinkels?
Winkelketens kiezen voor online
Hoewel online winkelen de laatste jaren enorm toeneemt, met een piek in 2021 van zo’n 12 miljoen mensen die iets online kochten in heel Nederland, blijven de bekende ketens die je kent van hun fysieke winkels aan de Oude Gracht of Hoog Catharijne ook online onverminderd populair, meldt promocodius.nl, een website waar klanten kortingscodes kunnen vinden voor bekende ketens uit de winkelstraat, maar dan online.
In 2023 waren er voor het eerst in Nederland zelfs meer webshops dan fysieke winkels in de straat, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Toch zijn er online ook veel kleine webwinkels te vinden, die niet vaak worden bezocht.
Net als in de winkelstraat doen de grote ketens het online veel beter door hun zichtbaarheid, merkbekendheid of door het aanbieden van mooie kortingen of kortingscodes, zoals een Zalando kortingscode voor de grote online kledingwinkel uit Duitsland, waar in heel Europa kleding wordt gekocht. Ook in Utrecht.
Online winkels worstelen met retourzendingen
Door de opkomst van met name online shoppen van sportartikelen en kleding is er ook een toename in het aantal retourzendingen. Vooral kleding wordt vaak teruggestuurd, blijkt uit de cijfers. Online winkels doen er daarom alles aan om kleding niet terug te laten sturen en geven aan de hand van maatadviezen en maattabellen aan of het artikel zal passen of niet.
Als kleding namelijk kapot of te erg versleten is wanneer het wordt teruggestuurd, kan het bij het afval belanden. Uit onderzoek blijkt dat in 2022 zo’n 22 miljard euro aan kleding en elektrische producten niet meer wordt verkocht en daardoor bij het afval belandt. Dit vormt grote problemen voor verkopers, maar ook voor het milieu.
Shoppen blijft populair tijdverdrijf in de stad
Hoewel online winkelen in heel Nederland toeneemt, blijft shoppen in de grote steden van het land, zoals Utrecht, nog steeds populair. Volgens de Gemeente Utrecht nam de winkelleegstand in 2022 af in de stad, maar daarmee volgde Utrecht wel een landelijke trend van afname, nadat tot 2021 het aantal leegstaande winkels juist toenam. Desondanks blijft zo’n 88 procent van de Utrechters tevreden over het aanbod aan winkels in de binnenstad, en over de hele stad is 74% van de inwoners tevreden over het winkelaanbod.
Utrecht trekt bovendien ook bezoekers uit de omliggende plaatsen, zoals Houten, Nieuwegein, IJsselstein, of zelfs van iets verder weg. De aantrekkingskracht van shoppen zit daarbij niet alleen in het aanbod aan winkels in de binnenstad, maar ook in de horecagelegenheden en gezellige terrasjes op plaatsen als de Neude.