Een nieuw merk introduceren kan soms best lastig zijn. Zelfs gevestigde merken hebben er soms moeite mee als ze de naam willen veranderen. We hebben de Twix nog heel lang Raider genoemd, maar inmiddels weten we niet beter meer. Overtoom heet al jaren Manutan en dankzij een intensieve reclamecampagne is ook die naam inmiddels ingeburgerd. Maar ook het brengen van een geheel nieuwe naam vraagt de nodige aandacht. Met deze tip kan niemand straks nog om jouw naam heen.
Maak eerst een goede marketing strategie
Als je jouw merknaam goed onder de aandacht wilt brengen dan is een goed doordachte marketingstrategie heel belangrijk. Als je jouw bedrijf en merk vertegenwoordigt op een beurs, of je treedt op als sponsor bij een evenement dan is het handig om leuke giveaways te hebben die je daar kunt uitdelen. Een relatiegeschenk bedrukken kan al vanaf minder dan een euro per stuk. Balpennen, sleutelhangers, winkelwagen muntjes of andere kleine dingen vinden vaak gretig aftrek. Maar je kunt ook voor wat duurdere items gaan die je kunt weggeven aan mensen die een aankoop doen of een offerte aanvragen. Op die manier breng je direct jouw merknaam breed onder de aandacht. Anders dan met een folder of flyer is de kans groot dat het cadeautje gebruikt gaat worden en de naam dus langer blijft hangen.
Bestel gepersonaliseerde items
Wil je bij de opening van je nieuwe zaak iets leuks weggeven aan bezoekers? Zorg dan dat je je bestelling daarvoor op tijd regelt. Je kunt aanstekers bedrukken door hiervoor online een bestelling te plaatsen. Zorg ervoor dat jouw logo in een zo hoog mogelijke kwaliteit wordt aangeleverd. Als het gaat om een professioneel ontwerp dan kan de ontwerper hiervoor een bestand aanleveren dat je met je bestelling kunt meesturen. Bedenk dat de prijs per stuk daalt als je een grotere order plaatst. Maar realiseer je wel dat 10.000 aanstekers er heel veel zijn als je per dag maar enkele tientallen mensen in je zaak hebt. Stem het aantal dus goed af op wat je denkt nodig te hebben.
Online adverteren
Vrijwel iedereen begeeft zich vandaag de dag online. Het is dus zeker het overwegen waard om jouw bedrijf of merknaam online te promoten. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, onder andere met behulp van Google, de bekendste zoekmachine. Zorg ervoor dat je een goede website hebt waarnaar kan worden doorgelinkt. Een goede website is helder en overzichtelijk en zorgt ervoor dat een bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Kies voor een duidelijk lettertype, heldere, korte teksten en een goed contrast tussen tekstkleur en achtergrond. Let er op dat je in de teksten op je website de juiste zoekwoorden verwerkt. Deze worden door zoekmachines opgepikt waardoor jouw website sneller als suggestie op zoekresultaten wordt getoond. Een ervaren marketing strateeg kan onderzoek doen welke zoekwoorden in jouw geval het beste resultaat opleveren.