Met deze innovaties maakt de horecasector zich toekomstbestendig Met deze innovaties maakt de horecasector zich toekomstbestendig

Met deze innovaties maakt de horecasector zich toekomstbestendig

Met deze innovaties maakt de horecasector zich toekomstbestendig
Het duurzaamheidsvraagstuk en de krapte op de arbeidsmarkt vormen grote uitdagingen voor de horecasector. Diverse innovaties moeten ervoor zorgen dat de bedrijven voldoende toekomstbestendig zijn. Een letterlijk kijkje in de keuken van bedrijven die er dagelijks voor zorgen dat hun klanten zorgeloos kunnen blijven genieten.

Het duurzaamheidsvraagstuk en de krapte op de arbeidsmarkt vormen grote uitdagingen voor de horecasector. Diverse innovaties moeten ervoor zorgen dat de bedrijven voldoende toekomstbestendig zijn. Een letterlijk kijkje in de keuken van bedrijven die er dagelijks voor zorgen dat hun klanten zorgeloos kunnen blijven genieten.

Efficiënter werken: minder verspilling

Voor een horecabedrijf is het, net als voor elke andere onderneming, van belang om
zo efficiënt mogelijk te werken. Maar lang niet in alle gevallen valt goed in te schatten
welke producten je op een dag nodig hebt. Nee verkopen wil je ook niet, maar
weggooien is zonde. Slimmere inkoop, onder meer gebaseerd op data-analyse, kan
hierbij helpen. Ook kiezen sommige bedrijven er bewust voor om kleinere porties te
serveren, zodat ze er zeker van zijn dat de klant niet de helft onaangeroerd
achterlaat.

De energiezuinige keuken

In de horeca staat de meeste apparatuur vrijwel de gehele dag aan. Dat brengt een
flinke kostenpost met zich mee. Maar ook horeca keukenapparatuur is tegenwoordig
een stuk zuiniger dan voorheen. Ook zijn er noviteiten, zoals combiovens met AI-
functies, die aanmerkelijk minder energie verbruiken en de bereidingstijd verkorten.

Automatisering broodnodig

Sommige horecabedrijven werken met een bestelsysteem via een QR-code. Je scant
de code met je telefoon en bestelt direct van de menukaart. Hierdoor kan het bedrijf
het personeel efficiënter inzetten. Ook zie je op steeds meer plaatsen robots, die
ingezet worden om bijvoorbeeld de vuile vaat naar de spoelkeuken te brengen. Daar
staat iemand te wachten om alles in de professionele horeca vaatwasser te plaatsen,
zodat ook hier op personeel kan worden bespaard. Gezien de aanhoudende krapte
op de arbeidsmarkt is deze ontwikkeling broodnodig.

Dynamische menukaarten

Het bestellen via je eigen telefoon heeft overigens nog een ander voordeel. In de
traditionele situatie werkten restaurants met een menukaart in gedrukte vorm. Dit zie

je nog altijd op veel plaatsen als dagelijkse praktijk, maar er is een kentering gaande.
Een menukaart in een virtuele omgeving heeft immers als voordeel dat je die veel
eenvoudiger kunt aanpassen. Je hoeft niet voor elke wijziging een nieuwe kaart te
laten drukken. Als een bepaald product niet meer op voorraad is, kun je dat gerecht
tijdelijk van de kaart verwijderen. Ook kun je een koppeling maken met de
inkoopprijzen voor de goederen, waardoor je de prijzen van de menu’s automatisch
kunt laten meebewegen. Deze nieuwe technologie ondersteunt horecaondernemers
bij het optimaliseren van hun bedrijfsprocessen.