In Nederland hebben we al heel wat jaren de unieke situatie dat er meer fietsen dan inwoners zijn. Heel wat mensen hebben twee fietsen in de schuur staan en dan zijn er nog de talloze plekken waar je een fiets kunt huren, zoals op vakantieparken en campings en bij veel hotels. Wij Nederlanders fietsen heel wat af. We gaan op de fiets naar school of naar het werk, een avondje uit of op bezoek bij familie en vrienden. Voordeel daarbij is dat er in Nederland heel wat kilometers fietspad ligt zodat je veilig kunt rijden. Dat is in veel andere landen heel anders. Daar rijden fietsers gewoon op de weg tussen de auto’s met een grotere kans op ongelukken.
De elektrische fiets
Dat we in Nederland graag fietsen betekent niet dat we het leuk vinden om tegen de wind in te zwoegen. Het aantal elektrische fietsen stijgt snel. Was dit vroeger nog echt iets voor senioren, tegenwoordig rijden steeds meer mensen op een fiets met trapondersteuning. Ideaal om zonder veel moeite te fietsen als de wind opsteekt of als je de kinderen op de fiets naar school brengt en dus ‘zwaar beladen’ bent. Een elektrische fiets werkt met een accu die zo’n 5 jaar meegaat. Daarna kun je kiezen voor fietsaccu revisie. De accu wordt gedemonteerd, bepaalde onderdelen worden vervangen en de accu kan daarna weer 5 jaar mee. Dit is uiteraard goedkoper dan een nieuwe accu kopen. De accu is veruit het duurste onderdeel van een elektrische fiets.
Online een nieuwe accu kopen
Heb je een elektrische fiets e n wil je de accu vervangen? Je kunt online een accu voor Giant fietsen kopen maar ook voor verschillende andere merken. Je hoeft daarbij niet altijd te kiezen voor een A-merk, er zijn vaak goedkopere alternatieven. Bedenk wel dat de actieradius van je fiets afhangt van de accu. Als je je fiets dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer dan heb je dus een zwaardere accu nodig dan wanneer je alleen fietst naar de supermarkt of om mensen in de buurt te kunnen bezoeken.
Discussie over de fatbike
Een bijzondere plaats is er voor de fatbike. Dit is een speciaal soort elektrische fiets die vooral bij jongeren enorm populair is. Ze behalen zonder moeite een snelheid van rond de 25 km per uur. Soms worden ze opgevoerd en ligt de topsnelheid nog hoger. Hierdoor gebeuren er regelmatig ernstige ongelukken waarbij zwaargewonden en zelfs doden vallen. Er gaan daarom stemmen op om een minimumleeftijd voor de fatbike in te stellen. Dit is echter niet zo eenvoudig, want om hier wetgeving voor te maken moet precies worden beschreven om wat voor fietsen het gaat. Fabrikanten zullen hun modellen aanpassen om onder deze wetgeving uit te kunnen komen. Nu al worden er ‘fatbikes light’ geïntroduceerd die minder hard kunnen of die moeilijker kunnen worden opgevoerd. De overheid heeft in Nederland voorlopig nog geen plannen om aan het berijden van een fatbike een minimumleeftijd te koppelen.