Onder het motto ‘De Route van’ zijn dit najaar drie nieuwe fiets- en wandelroutes in Leidsche Rijn gelanceerd. Utrechters zoals Fietsburgemeester Jelle Bakker, acteur Loek Peters en Ewald Visser van brouwerij Maximus laten zien welke plekken ze het mooist en verrassendst vinden in hun tocht door Leidsche Rijn.
Met de nieuwe routes en een poster en sociale mediacampagne wil Leidsche Rijn al het moois van dé stadstuin van Utrecht onder de aandacht brengen en daarmee Utrechters en bezoekers vanuit de stad ‘over de brug krijgen’ om het gebied te ontdekken. Daarnaast stimuleert de campagne ook het gezond recreëren dicht bij huis. Jelle Bakker, Fietsburgemeester van Utrecht: “Tijdens mijn fietstocht Nieuwe Stad met Rijke Historie heb ik veel plekken gezien waar ik terug wil komen. Als historicus was het voor mij een ware ontdekkingstocht. De route loopt langs fietsknooppunten en mooie plekken. Op de website lees ik verhalen over de locaties. Ik hoop dat veel Utrechters dit gaan doen!”
Loek Peters, acteur in o.a. de tv-serie Penoza: “We stonden binnen no-time heerlijk tussen de koeien en dat bij mij om de hoek. Als mensen uit de stad een kwartiertje doorfietsen ontdekken ze veel nieuwe groene plekjes via de fietstocht ‘Groen, Groener Groenst’. Utrechters ga dat groen zo vlakbij ontdekken!”
Ewald Visser van brouwerij Maximus heeft de route Nieuwe Stad met Rijke Historie zowel gewandeld als gefietst. Hij wijst op een aantal echte highlights zoals het prachtige Kasteel Haarzuilens, het 2000-jaar oude Romeinse Castellum met een Romeinse boot en het Berlijnplein met veel kunst.
Elke maand
In de komende maanden zal steeds een nieuwe Utrechter zijn of haar route en belevenissen delen. De routes en informatie zijn online via diverse platformen te vinden zoals routesinutrecht.nl, visitutrechtregion.com en ontdek-leidscherijn.nl. De campagneposters zijn op posterzuilen en in horecagelegenheden en culturele instellingen te zien zijn waarbij een QR-code direct naar de routes leidt. In de campagne wordt samengewerkt met Pathé, Natuurmonumenten, Maximus Brouwerij en DUIC.
Veronique van Campen van Leidsche Rijn Marketing: “We hebben een aantal Utrechters gevraagd om de routes te wandelen of te fietsen, omdat we het tijd vonden om het moois van Leidsche Rijn en het buitengebied onder de aandacht te brengen. Stadsdeel Leidsche Rijn bestaat nu bijna 25 jaar en is een volwaardig deel van Utrecht met 45 procent van het oppervlak en ruim 80.000 inwoners. Het heeft met hedendaagse en historische ‘parels’ alles te bieden op het gebied van gezond stedelijk leven. De deelnemende Utrechters vinden het echt een eer om onverwachte plekjes en belevenissen tijdens hun fiets- of wandeltocht te delen.”
