Pakketje kwijt of kapot: wie is er verantwoordelijk? Pakketje kwijt of kapot: wie is er verantwoordelijk?

Pakketje kwijt of kapot: wie is er verantwoordelijk?

Pakketje kwijt of kapot: wie is er verantwoordelijk?
Het kan je zomaar gebeuren: je bestelt een pakketje, bijvoorbeeld bij het inslaan van kerstcadeaus, maar het pakketje komt nooit in jouw handen. Het wordt nooit bezorgd, of in ieder geval niet bij jou.

Het kan je zomaar gebeuren: je bestelt een pakketje, bijvoorbeeld bij het inslaan van kerstcadeaus, maar het pakketje komt nooit in jouw handen. Het wordt nooit bezorgd, of in ieder geval niet bij jou.

Ook je buren weten van niks. Misschien heeft de bezorger het wel voor de deur gezet en heeft iemand anders het meegenomen. Of een ander scenario: je bestelde product komt kapot aan omdat iemand er onvoorzichtig mee is geweest. Wie is er verantwoordelijk in deze gevallen?

Probleem van de winkelier

Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden. Dat is dan een probleem wat de winkelier zelf moet oplossen en waar jij in principe niets mee te maken hebt. Het is overigens niet zo dat de winkelier verplicht is op het bestelde product opnieuw bij jou te leveren. Maar let op: heb jij zelf bij de webwinkel aangegeven dat je buurman een geautoriseerde ontvanger is voor jouw pakketje? Dan is de verantwoordelijkheid van de winkelier afgedaan wanneer de bezorger het pakketje daar bezorgd heeft en is het jouw probleem dat hij je het pakketje niet geeft.

Juridisch advies

Niet elke winkelier laat zich er echter zomaar van overtuigen dat jij het pakketje niet ontvangen hebt of niet zelf verantwoordelijk bent voor de schade. Of hij sommeert je om langer te wachten tot het product alsnog bezorgd wordt zonder je aanstonds je geld terug te geven. Hoewel jij als koper dan in je recht staat, kan het ingewikkeld en vermoeiend zijn om je recht te halen bij de verkoper. Daarom kun je voor juridisch advies bij situaties als deze aankloppen bij de Consumentenbond.

Kopen van een particulier

Je kunt natuurlijk ook te maken krijgen met dat je pakketje kwijt is wanneer je met een particuliere verkoper te maken hebt, bijvoorbeeld bij een aankoop via Marktplaats. Hier geldt het consumentrecht dat wel van toepassing op aankopen bij winkeliers niet automatisch. In principe is het zo dat de advertentietekst in deze bepalend is. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt (of eventueel zelfs bezorgt), dan ligt het risico bij de verkoper en moet hij het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Staat er in de advertentie dat je het artikel moet komen ophalen en laat je de verkoper het alsnog naar je toe sturen, dan is dat voor jouw eigen risico.

Zelf pakketje versturen

Maar hoe zit het eigenlijk als jij zelf een pakketje verstuurt en het komt niet of beschadigd aan? Dit is de reden waarom je de track and trace code moet worden en dat je een waardevol pakket verzekerd moet versturen. Verneem je dat je pakketje niet aangekomen is, dan moet je contact opnemen met de bezorgdienst. Deze stelt dan een onderzoek in naar het zoekgeraakte pakket. Komt er geen oplossing uit, dan moet je een klacht indienen bij de bezorgdienst. Is deze aangesloten bij de Geschillencommissie Post, dan kun je daar je klacht indienen. Levert dat niets op, dan kun je nog onderzoeken of de bezorger is aangesloten bij een klachtenregeling waar je terecht kunt.

Een pakketje dat kwijtraakt is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten, want dat betekent dat je er weer achteraan moet. Dat is dan wel weer het voordeel van kopen in een fysieke winkel: er zit geen bezorgdienst tussen.