Branding wordt een steeds belangrijker onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven. Klanten willen een beleving hebben bij een bepaald merk, waardoor ze zich ermee kunnen identificeren. Een aantal goede voorbeelden zijn natuurlijk McDonald’s, waarbij vooral het stuk gezelligheid en familiair wordt uitgelicht. Wat ook een goed voorbeeld is, is Coca Cola. Want laten we eerlijk zijn, iedereen kent natuurlijk wel die prachtige verlicht grote truck die we ieder jaar weer in de reclames voorbij zien komen. Het is zelden tot nooit dat je daadwerkelijk het product ziet, maar vooral de beleving die ze weten te creëren. Dit is natuurlijk iets wat ook jij als bedrijf wilt zien te bewerkstelligen. Branding is daarom onmisbaar, maar hoe belangrijk is dit voor jou?
Het creëren van herkenning en vertrouwen
Een sterk merk zorgt ervoor dat je bedrijf wordt herkend en onderscheiden van je concurrenten. Door consistente branding toe te passen in al je communicatie en marketingactiviteiten, bouw je naamsbekendheid op bij je klanten en potentiële klanten. Mensen vertrouwen eerder op een merk dat ze kennen en waarmee ze zich kunnen identificeren. Dit is ook de reden waarom het belangrijk is om te kiezen voor relatiegeschenken met logo van GiftCampaign, waarbij je niet alleen meerwaarde biedt door middel van het geschenk dat je geeft, maar er ook voor zorgt dat de ontvanger iedere keer wordt herinneren aan jou en je bedrijf. Dit zorgt er op lange termijn voor dat het dusdanig in hun systeem zit, dat zowel nieuwe als bestaande klanten, veel sneller geneigd zijn met je in zee te gaan.
Het bevorderen van klantenloyaliteit
Dankzij een succesvolle brandingstrategie worden klanten niet alleen aangetrokken, maar ook behouden. Het creëren van een sterke merkidentiteit en unieke positionering zorgt ervoor dat klanten zich verbonden voelen met je bedrijf en graag terugkeren voor jouw producten of diensten. Loyaliteit speelt een grote rol in het opbouwen van een stevig klantenbestand en het vergroten van de omzet op lange termijn. Zo is het investeren in een nieuwe klant in het begin misschien wel een stuk duurder, maar uiteindelijk gaat het om de CLV of terwijl, wat levert deze klant je de komende jaren op. Stel dat jij een bepaald product verkoopt, dat iedere 3 maanden vernieuwd moet worden en dit kost 25 euro per keer, dan mag deze klant je gerust aan acquisitie 100 euro kosten op het moment dat ze dit product tot in lengte van jaren blijven afnemen.
Het vergroten van de waarde van je bedrijf
Een sterk merk kan de waarde van je bedrijf aanzienlijk verhogen. Potentiële investeerders of kopers zullen eerder geneigd zijn om in jouw bedrijf te investeren of het over te nemen als het een herkenbaar en gewaardeerd merk is. Een goed gevestigd merk is een activa op zichzelf en kan de marktwaarde en het succes van je bedrijf aanzienlijk vergroten. Logisch ook, want op het moment dat jij als bedrijf vrij anoniem bent, dan is je waarde vele malen lager en heb je dus ook geen toegevoegde waarde.