Tachograaf: meer dan alleen verplicht Tachograaf: meer dan alleen verplicht

Tachograaf: meer dan alleen verplicht

Tachograaf: meer dan alleen verplicht
Een tachograaf is een slim apparaat dat de afstand, tijd en andere belangrijke gegevens tijdens een commerciële rit registreert. Het wordt ook wel eens gezien als de zwarte doos van een vliegtuig. Een tachograaf is heel gemakkelijk in gebruik. Elke bestuurder heeft een eigen pas waarmee hij hem activeert. De gehele rit blijft informatie naar het apparaatje stromen. Aan het einde van de rit, schakelt de chauffeur hem uit en wordt deze cruciale informatie weer meegenomen. De tachograaf kan circa een maand aan informatie opslaan en moet dan uitgelezen worden.

Een tachograaf is een slim apparaat dat de afstand, tijd en andere belangrijke gegevens tijdens een commerciële rit registreert. Het wordt ook wel eens gezien als de zwarte doos van een vliegtuig. Een tachograaf is heel gemakkelijk in gebruik. Elke bestuurder heeft een eigen pas waarmee hij hem activeert. De gehele rit blijft informatie naar het apparaatje stromen. Aan het einde van de rit, schakelt de chauffeur hem uit en wordt deze cruciale informatie weer meegenomen. De tachograaf kan circa een maand aan informatie opslaan en moet dan uitgelezen worden.

De tachograaf is zeker niet iets wat in deze tijd is ontwikkeld. De allereerste tachograaf werd al voor 1900 ontwikkeld. Toen ging dit natuurlijk nog allemaal handmatig. Inmiddels beschikken we over een fijn digitaal kastje waar verder geen omkijken meer naar is. Maar wat levert de tachograaf ons op?

Verplicht voor commerciële voertuigen

Laten we maar direct met de deur in huis vallen. Een tachograaf wordt namelijk niet voor niets zo vaak gebruikt. Deze is namelijk verplicht gesteld voor alle commerciële voertuigen. Hierbij kun je denken aan taxichauffeurs, maar ook aan nationale- en internationale vrachtwagenchauffeurs.

Deze verplichting is er niet voor niets. Met behulp van de tachograaf probeert men namelijk de veiligheid op de weg te verhogen. Als de tachograaf niet verplicht zou zijn, dan zouden internationale vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld een concurrentiestrijd proberen te voeren door zo lang mogelijk door te rijden. Minder te rusten, minder te slapen en gewoon door te gaan. Dat levert uiteraard een intens gevaarlijke situatie op. Daarom zijn er verplichte rust- en rijtijden in de Europese Unie. Handhavers zijn hier heel streng op. Alles moet netjes genoteerd worden in de tachograaf en dit kan ook uitgelezen worden. Bovendien is bij het oversteken van een grens tegenwoordig ook verplicht om de landcode van de tachograaf te wisselen. Op die manier kan beter berekend worden hoe lang het voertuig er over heeft gedaan om het land uit te komen. Dit geeft een goede indicatie van hoe er gereden is.

Meer dan alleen verplicht

Een tachograaf is echter meer dan enkel een verplichting. Het levert ook de fleet manager namelijk tal van voordelen op. Met het uitlezen van de tachograaf ontvang je namelijk zeer cruciale informatie over de bestuurders. Bovendien ben je hiermee in staat om de logistieke processen verder te optimaliseren. Het is niet voor niets dat ze bij Webfleet heel druk zijn met het optimaliseren van de tachograaf. Op die manier kan namelijk ook het transport verder verbeterd worden.

Elke afgelegde meter is namelijk te volgen. De wagenparkbeheerder ziet dus ook direct welke chauffeurs veel te rustig rijden en daarmee kostbare tijd verdoen. Ook ander rijgedrag kan worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld wanneer er zeer onzuinig gereden wordt. Dit maakt dat je chauffeurs sneller op hun gedrag kunt aanspreken en daarmee de ritten efficiënter zullen verlopen. Ook hoeven de gereden uren niet meer zelf bijgehouden worden. Dit wordt eenvoudig uitgelezen met behulp van de tachograaf. Dat scheelt veel tijd en geld.