Utrecht op weg naar wereldprimeur; eerste bidirectionele nieuwbouwwijk ter wereld Utrecht op weg naar wereldprimeur; eerste bidirectionele nieuwbouwwijk ter wereld

Utrecht op weg naar wereldprimeur; eerste bidirectionele nieuwbouwwijk ter wereld

Utrecht op weg naar wereldprimeur; eerste bidirectionele nieuwbouwwijk ter wereld
Eind april 2021 tekende Hyundai een samenwerking met strategische partners om Utrecht te voorzien van een bidirectioneel ecosysteem. Een systeem waarbij mensen met een elektrische auto niet alleen kunnen laden, maar ook stroom vanuit de auto terug kunnen leveren aan het netwerk zelf. We zijn een jaar verder en Utrecht is op weg naar een wereldprimeur; Cartesius wordt de eerste nieuwbouwwijk die van een volledig bidirectioneel (ont)laadnetwerk voorzien wordt.

Eind april 2021 tekende Hyundai een samenwerking met strategische partners om Utrecht te voorzien van een bidirectioneel ecosysteem. Een systeem waarbij mensen met een elektrische auto niet alleen kunnen laden, maar ook stroom vanuit de auto terug kunnen leveren aan het netwerk zelf. We zijn een jaar verder en Utrecht is op weg naar een wereldprimeur; Cartesius wordt de eerste nieuwbouwwijk die van een volledig bidirectioneel (ont)laadnetwerk voorzien wordt.

Wat is bidirectioneel laden eigenlijk?

Bij elektrisch rijden hoort het laden van de accu; er is accuspanning nodig om de elektromotor te voeden. Dat laden kan tegenwoordig op veel punten gedaan worden; Nederland is koploper op het gebied van laadpaalbezetting per vierkante kilometer. Er is echter een probleem. Er is (nog) geen enkele manier om ervoor te zorgen dat er genoeg groene stroom is om alle auto’s tegelijkertijd te laden, laat staan de complete energievraag in te dekken. De elektrische auto kan hier een bijzonder grote rol bij spelen.

Groene energie opslaan is omslachtig, duur en kan niet in grote hoeveelheden geregeld worden. Tenzij we accu’s door heel het land inzetten om gedeeltes op te slaan tot het moment waarop de vraag naar energie groter is dan het aanbod. Met meer dan 700.000 elektrische auto’s in Nederland hebben we in feite de accu’s beschikbaar die nodig zijn.

Met bidirectioneel laden is het mogelijk om de accu van de elektrische auto te laden én te ontladen. Hiervoor zijn wel speciale laadpalen nodig, die de stroom terug kunnen leveren aan het net. In Utrecht staan die laadpalen er al jaren.

Wie zitten er achter deze grote ideeën?

De grote plannen van onder andere Hyundai en We Drive Solar zouden niet mogelijk zijn zonder de lange lijst met strategische samenwerkingspartners, waaronder de stad en regio Utrecht (plaatsing van de laadpalen), a.s.r. Nederland (grootste bidirectionele laadplein ter wereld) en GoodMoovs (koppeling deelauto-platform en applicatie voor bidirectioneel laden). De lange lijst met partners zorgt ervoor dat zelfs de grootste plannen op papier uitgetekend kunnen worden, zoals de wijk Cartesius waar een enorme primeur neergezet gaat worden.

Bidirectioneel laden, deelauto’s en vooral de nadruk op groen

We Drive Solar speelt een grote rol binnen de plannen. Als mobiliteitsaanbieder faciliteert het een deelauto-platform, waarbinnen Hyundai een belangrijke speler is. Zo levert de autofabrikant 25 IONIQ 5 modellen met V2G-technologie (Vehicle to Grid) die direct inzetbaar zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat Utrecht de eerste bidirectionele regio ter wereld wordt, maar de ogen zijn vooral gevestigd op de wijk Cartesius. Dit moet een wijk worden waarin mensen tussen het groen leven en mét de natuur komen te leven, onder andere door meer duurzame oplossingen. Dat is waar het bidirectioneel laden een grote factor is; de constante voorziening én aanwezigheid van groene stroom moet dit de duurzaamste wijk van Nederland maken.

Cartesius als proeftuin voor de wereld

De nieuwbouwwijk Cartesius is niet ‘zomaar een project’. Het is een proef waarbij experts over heel de wereld de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden. Een duurzame stad (inclusief moestuinen tussen de woningen om maar een opvallend voorbeeld te noemen) die uitsluitend groene stroom zou gebruiken en waarbij deelmobiliteit de standaard is, met accu’s die leveren aan het netwerk om piekvraag op te vangen, dát is de manier om de toekomst van stedelijk leven groen, comfortabel en duurzaam te maken. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan maatschappelijke aspecten; Cartesius zet in op een inclusieve samenleving met mogelijkheden voor iedereen, iets dat we overigens veel vaker terugzien in Utrecht dat een al sinds decennia een smeltkroes van culturen is.

Hoe werkt deelmobiliteit eigenlijk en kan dit grootschalig ingezet worden?

Deelmobiliteit is eigenlijk niets anders dan vervoersmiddelen (op een legale manier) gebruiken die je zelf niet bezit. Door de toenemende schaalbaarheid en standaardisatie binnen deelmobiliteit zien we dit steeds vaker, steeds groter en steeds beter dekkend terug. Hierbij kan gedacht worden aan fietsen die bij een station staan zodat je naar huis kunt fietsen en de leenfiets de volgende dag weer terug kunt zetten. Of deelscooters, die vervoer binnen de stad mogelijk maken. Of uiteraard de deelauto’s die door We Drive Solar beschikbaar worden gesteld naar het Centraal Station Utrecht.

Uiteraard is dit (nog) niet gratis. Gebruikers kunnen een app installeren op de telefoon, waarmee de vervoersmiddelen geboekt en betaald kunnen worden. Vervolgens kan de gebruiker het geboekte vervoersmiddel ophalen uit de gekozen hub, om die vervolgens gewoon te gebruiken.

Dit past goed binnen de voorspellingen met betrekking tot het autobezit. De verwachting is dat steeds meer mensen de auto verkopen en gebruik gaan maken van deelmobiliteit. Zeker in steden is dit aantrekkelijk met de hoge parkeerkosten en bijzonder beperkte beschikbaarheid van parkeergelegenheid in de buurt van de woning.

Bij het gebruik van een deelauto zijn de kosten laag, tenzij je te maken krijgt met schade. De meeste aanbieders hebben de auto’s uitsluitend WA verzekerd, wat betekent dat er geen dekking is bij ruitschade. In de meeste gevallen betaal je direct € 500 eigen risico. Nagenoeg alle aanbieders bieden een lager eigen risico tegen een kleine maandelijkse abonnementsverhoging. Zelf naar www.autoglas-concurrent.nl gaan om de autoruit goedkoop te laten vervangen is niet mogelijk; bij een deelauto ben je namelijk géén eigenaar van het voertuig en dat betekent dat je zelf geen reparaties uit mag (laten) voeren.

Hoe groot is de rol van Utrecht binnen smart mobility?

Mobiliteitsvraagstukken en de energietransitie staan hoog op nationale en internationale agenda’s. Het gaat niet alleen om het terugdringen van de CO2-uitstoot, het gaat ook om de belasting van de infrastructuur en beperkte ruimte in stedelijke gebieden. Dat wéér een Nederlandse stad voorloper is op het gebied van testen rond smart mobility mag al geen verrassing meer heten. De hubs, bidirectionele laadpalen en deelmobiliteit die op dit moment in Utrecht uitgerold worden, zijn opnieuw van een enorm belang en kunnen de blauwdruk vormen voor andere nieuwbouwwijken over heel de wereld, inclusief aanpassingen aan de bestaande stedelijke regio’s. Op die manier heeft de Domstad zich opnieuw hoog in de internationale kijker gespeeld.

 

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).