Als je als ondernemer (lokale) reclame wil maken voor jouw bedrijf, is het belangrijk om te controleren of je hiervoor een vergunning voor moet aanvragen. Heb je deze niet? Dan kun je een grote geldboete riskeren. Gelukkig zijn er ook nog een boel methoden waarmee jij als ondernemer reclame mag maken zonder een vergunning, zelfs in de binnenstad van Utrecht. Welke manieren dit zijn lees je hier.
Reclame door uitstalling bij de winkel of horecagelegenheid
In veel gevallen mag je bij jouw bedrijf, winkel of horecagelegenheid een uitstalling neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een beachvlag, los reclamebord of kledingrek. Hiervoor hoef je geen vergunning of ontheffing aan te vragen, mits je deze vlak voor het pand neer zet en het geheel niet groter is dan 180 x 100 x 50 cm (lxbxd).
Om deze reclame effectief in te zetten is het belangrijk om een pakkende boodschap te formuleren die al vanaf een afstandje opvalt. Laat bijvoorbeeld jouw eigen beachvlag bedrukken met een logo of pakkende slogan. Zorg hierbij vooral voor herkenbare kleuren en een tekstgrootte die makkelijk te lezen is. Dit is zeker belangrijk bij zo’n bewegende reclamevorm als een vlag. Hierbij moet vooral het visuele design de aandacht van voorbijgangers trekken.
Sponsoring van evenementen
Een slimme manier om veel publiek in het openbaar te benaderen, zonder dat je zelf een vergunning hoeft aan te vragen, is door het sponsoren van een bepaald evenement. Hoewel er wel regels zijn met betrekking tot het type evenement of de locatie hiervan, hoef jij je als ondernemer hierbij niet druk te maken over de juiste vergunningen; dat doet de organisatie van het evenement wel voor je.
Bedenk dus eens goed of er bij jou in de buurt of bij de sportvereniging binnenkort een evenement wordt georganiseerd waarbij je kan aanhaken als sponsor. Door een evenement uit te kiezen waarbij de doelgroep enorm relevant is voor jouw organisatie, kun je heel gericht deze specifieke doelgroep bereiken.
Online reclame maken
Ook voor online advertenties heb je geen specifieke vergunning nodig, tenzij het gaat om specifieke sectoren zoals bij de promotie van alcohol, gokken of medicijnen. Hierbij kunnen mogelijk aanvullende voorschriften en richtlijnen zijn. Verder ben je online vrij om reclame te maken voor jouw organisatie.
Voordeel van online reclame maken is dat je hiermee heel specifiek jouw doelgroep kunt afbakenen en ook goed kunt meten wat het rendement van jouw actie is. Zo kun je waar nodig ook jouw boodschap bijsturen om het maximale resultaat uit jouw online reclame te halen.
Plak grote raamstickers
Zolang je niets op de buitenkant van de gevel aanbrengt, valt iets niet onder gevelreclame. Met grote raamstickers op de etalage of ramen van jouw bedrijfsruimte, kun je nagenoeg hetzelfde effect creëren; mits je kiest voor een herkenbaar ontwerp natuurlijk.
Grote stickers op de ramen zijn het perfecte medium om de aandacht van buitenaf te trekken. Je kunt tegelijkertijd zorgen voor wat meer privacy zodat mensen niet voor de volle 100% naar binnen kunnen kijken. Een goed ontwerp zorgt er dus voor dat mensen naar jouw pand kijken en ze misschien ook nieuwsgierig maken wat zich daarbinnen afspeelt. Ideaal voor winkels die langs een route zitten waar veel verkeer langs komt.
Ongeadresseerd reclamedrukwerk
Je mag ook ongeadresseerd reclamedrukwerk bezorgen, tenzij iemand een nee-nee sticker op de deur heeft zitten. Met deze methode kun je dus ook heel gericht in bepaalde regio’s promotiemateriaal verspreiden. Handig als je jouw winkel op de hoek of organisatie in de buurt wilt promoten bij buurtgenoten.
Welke soort ongeadresseerd drukwerk je ook wilt realiseren, je kunt eenvoudig zelf een ontwerp maken en laten drukken door een online drukkerij. Zo is Reclameland de grootste drukker van Nederland én België voor het realiseren van al jouw drukwerk. Veel van bovenstaande reclame uitingen waarvoor je geen vergunning nodig hebt, zijn hier voordelig te bestellen! Voor welke soort vergunningsvrije reclame kies jij?