Heb je een fysieke winkel en wil je deze uitbreiden door een webshop te koppelen? Of wil je enkel een webshop starten, zonder fysieke winkel? Dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, als je wilt dat het een succes wordt. Een webshop kost namelijk ook tijd en moeite, want je moet klanten een positieve ervaring geven. Maar waar moet je echt rekening mee houden? Wij vertellen je meer.
Vindbaarheid online
Allereerst is het belangrijk dat klanten je webshop daadwerkelijk kunnen vinden. Je kunt hiervoor een bedrijfsprofiel aanmaken op Google, waarbij je de website van je webshop toevoegt. Heb je ook een fysieke winkel, dan kun je het adres hiervan ook toevoegen. Zo kunnen potentiële klanten je webshop via Google vinden. Daarnaast kun je met social media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn jouw doelgroep enthousiast maken over jouw producten. Hiervoor is het belangrijk dat je onderscheidende content maakt, wees dus creatief!
Producten verzenden
Wanneer klanten je gevonden hebben en een bestelling hebben geplaatst, zul je producten moeten verzenden. Zorg er dan voor, dat je dit op een goede manier kunt doen. Heb je producten die niet door de brievenbus passen? Gebruik dan stevige dozen voor de verzending en verpak de producten goed. Je wilt namelijk niet dat de spullen kapot gaan tijdens het transport.
Veilige verzending
Wanneer de producten verzonden worden, kan er nog wel eens wat fout gaan. Verzend je producten die beschadigd kunnen raken tijdens het transport, dan moet je deze extra beschermen tegen schade. Je kunt bijvoorbeeld noppenfolie gebruiken, dit werkt schokabsorberend. Het is ook slim om gebruik te maken van een track&trace code bij het verzenden. Zo kun je de bestelling volgen tot hij bij de klant is, zodat er weinig fout kan gaan.
Neem niet meer bestellingen aan dan je zelf kunt verwerken
Iets waar veel mensen een hekel aan hebben, is een lange verzendtijd als ze iets bestellen. Maar het is nog erger, wanneer een pakketje later bezorgd wordt dan ze verwacht hadden. Wanneer je gebruik maakt van een pakketdienst, heb je altijd een risico dat de verzending langer duurt. Toch heb je zelf ook invloed op de verzendtijd, namelijk met het aantal orders dat je aanneemt. Het inpakken en versturen van de bestellingen kost ook tijd, daarom is het belangrijk om niet meer orders aan te nemen dan je zelf kunt verwerken per dag of week. Je kunt dit ook uitbesteden, als je veel bestellingen per dag binnenkrijgt.
De financiën regelen
Als je een webshop start, start je dus eigenlijk een eigen bedrijfje. Het is dan dus belangrijk dat je de financiën goed geregeld hebt. Ga dus na hoe je je boekhouding precies bijhoud en regel ook op je website goed hoe je klanten op die manier kunnen betalen. Heb je niet veel ervaring met het opzetten van een goede boekhouding? Dan is het slim om een korte cursus te volgen, of om hulp te vragen aan iemand die hier wel meer ervaring mee heeft. Daarbij zijn er verschillende online programma’s waar je gemakkelijk gratis gebruik van kunt maken. Via deze programma’s kun je simpelweg online je boekhouding bijhouden.