Reviews zijn iets waar we allemaal op vertrouwen. Hier kijken we al snel naar als we bijvoorbeeld een aankoop willen doen. Kun je meer doen met je klantreviews? Zeker! Reviews bieden een bedrijf de mogelijkheid om marketing in te zetten. Met consumentenreviews kun je merkvertrouwen opbouwen en dat omzetten tot meetbare conversie.
Het belang van reviews
Reviews zijn tegenwoordig enorm van belang. Voor de webshops, social mediaplatforms en websites. Mensen vinden het prettig om te weten met wie zij zaken doen. Met klantreviews schep je vertrouwen en straal je autoriteit uit. Wanneer consumenten bijvoorbeeld op jouw webshop komen, dan willen ze graag zien dat jouw webshop te vertrouwen is.
Reviews kunnen je allereerst helpen om je online zichtbaarheid te vergroten. Reviews worden gebruikt in de advertenties binnen de zoekmachine Google. Bij zowel Google Ads advertenties, als organische vermeldingen kunnen sterren komen te staan. Deze gele sterren zijn onderdeel van rich snippets. Deze sterren worden alleen weergegeven als je reviews aanvraagt per product of dienst.
Omgaan met reviews van klanten
Heeft je klant een positieve reactie achtergelaten? Reageer dan altijd en bedankt hem of haar. Duikt er een negatieve review op? Schrijf dan niet meteen een reactie als je je aangevallen voelt. Tel even tot tien en reageer vervolgens op een positieve en doordachte manier. Laat bijvoorbeeld weten dat je het vervelend vindt en dat je het probleem graag wilt oplossen.
Consumenten zullen niet vaak uit zichzelf een review schrijven. Het is daarom van belang om actief te zijn in het verzamelen van reviews. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van het versturen van een uitnodiging via de mail nadat de consumenten een product hebben gekocht. Om de mensen wat meer te prikkelen is het ook handig om hier een beloning aan te hangen. Kies bijvoorbeeld voor een kortingscode of een leuke winactie, wanneer de consumenten een review schrijven.
Om enige structuur in de beoordelingen te brengen kan je de bezoekers ook vragen de reviews zelf te beoordelen. Bijvoorbeeld met cijfers van 1 tot 10. De belangrijkste en beste reviews komen dan bovenaan de resultaten te staan. Om de reviews betrouwbaarder te maken kun je vragen aan de consument over welk onderwerp het gaat.
Online marketing uitbesteden
Het is zeker aan te raden om online reviews mee te nemen in het marketingplan. Daarnaast zijn tevreden klanten en een goede bedrijfsvoering een absolute must. Wil je alle online marketing kanalen inzetten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Kortom, zie je door de bomen het bos niet meer? Schakel dan een online marketing bureau in om jouw online marketing een boost te geven. Zij bekijken alle kansen op het gebied van online marketing. Daarbij kijken ze ook hoe jij het beste reviews kunt inzetten!