Tuurlijk, die ene baan in de horeca is de andere niet. Maar de overeenkomsten zijn vaak groter dan de verschillen: het is flink aanpoten, de werktijden zijn per definitie onhandig en gasten verwachten altijd op hun wenken bediend te worden.
Werken in de horeca is soms best afzien. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Bij van die bedrijven waar alles altijd goed lijkt te draaien. Zelfs als de economie een beetje tegenzit. Buurten en Buurten in de fabriek zijn twee van dat soort parels. Veilige thuishavens voor de branche én de hele buurt.
Hoe weet Buurten zich te onderscheiden?
Het verschil zit ‘m naar eigen zeggen niet alleen in het concept, de formule, of de plek (hoewel dat terras natuurlijk, hmm…), het verschil zit ‘m in de mensen. De collega’s die iedere dag met frisse zin ervoor gaan. Die aanvoelen welke gasten misschien even wat meer aandacht nodig hebben, en wie even een rustig moment zoekt.
Een soort aangeboren gevoel voor gastvrijheid?
Gevraagd naar het geheim van de smid wijst ondernemer Erik Derksen op die factor mens. Volgens hem is het de combinatie van werving en selectie (zie eventueel ook actuele vacatures), goede waardering, ook financieel, maar vooral ook de begeleiding door een ervaren crew die het onderscheid maken.
“Bob Gijsberts, mijn compagnon, en ik gaan al even mee. We kennen het klappen van de zweep. We jagen nieuwe collega’s niet op, maar weten ze constructief coachend juist tot hun recht te laten komen. We remmen eerder af. Want de druk om samen te presteren die voelt iedereen toch wel.”
Tijd en aandacht
“Een voorbeeld? Onder fulltime werk verstaan we maximaal vier dagen op rij. Zo heb je genoeg tijd om uit te rusten. Een ander voorbeeld van hoe we terug investeren in onze mensen is dat we de tijd nemen om goed richting te geven. Zodat iedereen weet waar we samen naar streven.”
Het is een investering die zich uitbetaalt. In positieve recensies, online, maar vaak ook spontaan per mail. En in het feit dat er zeven dagen per week op elk moment van de dag reuring is. En die zich, niet in de laatste plaats, uitbetaalt in een grote, lokale vaste klantenkring.
“Je mag zeker stellen dat we ook een buurthuisfunctie vervullen. Wat ook weer bijdraagt aan de diversiteit aan gasten. Die, of ze nu om de hoek wonen of werken, of er een dagje uit in Utrecht van maken, altijd kunnen rekenen op die huiskamersfeer in Buurten Oost en/of dat warme thuis in Buurten in de Fabriek.”
Mede mogelijk gemaakt door…
…die collega’s dus? Als ‘de mens centraal’ de kernboodschap is, waar moet je dan aan voldoen als sollicitant? “Bij Buurten is jong en oud welkom: dat geldt voor de gasten, alsook voor de collega’s. Neem onze barman in Buurten Oost, Ton. Ton is 70. En hij gaat met net zoveel plezier als z’n achttienjarige collega mee op die borrel, als we wat te vieren hebben.”
“Dus of je nu solliciteert naar die vaste functie als zelfstandig werkend kok, of als student naar dat bijbaantje met net even wat meer perspectief, je motivatie is in alle gevallen zwaarwegender dan je leeftijd of andere kenmerken.”
“Of, anders gezegd, lijkt Buurten je een leuk restaurant om te werken? Stuur dan een open sollicitatie met wat jou beweegt naar info@kombuurten.nl of vul het sollicitatieformulier op onze site in. In beide gevallen ben je van harte welkom!”
2 Reacties
ReagerenIk vind de service en kwaliteit van eten en drinken bij Buurten uitstekend. Het lijkt echt een geoliede machine, zonder dat het personeel de menselijke maat uit het oog verliest. Buurten is een in mijn ogen een goed voorbeeld van de gestegen kwaliteit in de Utrechtse horeca, wat een vooruitgang is er geboekt!
Place to be – zowel als gast als medewerker.