Voor veel werkenden is de zomerperiode inmiddels begonnen. Dit betekent voor de één dat er een vakantie met het gezin gepland staat, terwijl iemand anders bewust kiest voor doorwerken. Zo heeft men in september of bijvoorbeeld oktober voldoende vakantiedagen om alsnog weg te gaan, buiten het dure en drukke hoogseizoen om. Een groot aantal lokale ondernemers verraste het eigen personeel de afgelopen weken met een presentje, als blijk van waardering voor de geleverde prestaties in het eerste deel van het jaar. In veel gevallen werd het uitdelen ervan gecombineerd met een organisatiebrede borrel of een groot bedrijfsfeest. Het is niet voor niets dat zulke evenementen georganiseerd worden en dat werkgevers kiezen voor bijvoorbeeld waterflessen bedrukken met een logo of bedrijfsnaam.
Goede band met werknemers essentieel door krapte op arbeidsmarkt
Het is voor werkgevers van groot belang dat zij de band met het personeel goed houden. In de afgelopen jaren is de situatie op de arbeidsmarkt nauwelijks verbeterd. Zodra een collega langdurig uitvalt of bijvoorbeeld naar een concurrent vertrekt, is het lastig om de openstaande vacature die hieruit volgt gevuld te krijgen. De kans op een overstap naar een externe partij groeit, naarmate de band tussen een werknemer en werkgever verslechtert.
Hybride werken maakt verstevigen zakelijke relatie lastiger
De band tussen een werkgever en werknemer verstevigen is bepaald niet makkelijker geworden sinds het hybride werken de nieuwe norm is. Men werkt steeds vaker vanuit huis, waardoor collega’s elkaar minder vaak zien en spreken. Overleggen die voorheen bij de koffiemachine plaatsvonden, vinden digitaal zelden tot nooit meer plaats.
Borrels en zomerfeesten voor de hele organisatie
Om elkaar toch nog te zien, organiseren veel bedrijven periodiek een grote borrel of zelfs een compleet feest. Vooraf waterflessen, handdoeken en bijvoorbeeld waaiers bedrukken biedt een organisatie de mogelijkheid om tijdens zo’n bijeenkomst te laten blijken dat de inzet van medewerkers gewaardeerd wordt. Het zijn voorbeelden van relatiegeschenken die zeer geschikt zijn voor de zomer; rond de jaarwisseling wordt vaak gekozen voor pakketten met streekproducten of bijvoorbeeld een tegoedbon.
Ook een toespraak voor de hele organisatie is vaak onderdeel van zo’n feest. De CEO of hoogste manager van de organisatie zet hierbij de belangrijkste resultaten op een rijtje. Het delen en samen vieren van successen heeft doorgaans een positief effect op de zakelijke relatie tussen werknemers en een werkgever. Daarbij is het belangrijk om periodiek stil te staan bij het behaalde resultaat. Dit werkt motiverend voor veel mensen.