Zo kun je een website beter vindbaar maken met SEO-technieken Zo kun je een website beter vindbaar maken met SEO-technieken

Zo kun je een website beter vindbaar maken met SEO-technieken

Zo kun je een website beter vindbaar maken met SEO-technieken
Heb je een eigen website of webshop opgezet, dan wil je deze zowel op korte als lange termijn laten groeien. Voor de korte termijn kun je SEA (Search Engine Advertising) toepassen, voor de lange termijn is SEO een goede optie. Hoewel iedere website anders is, kun je met een aantal universele SEO-technieken jouw website beter vindbaar maken. In dit artikel krijg je een kijkje in de SEO-keuken, zodat je een indruk krijgt van de mogelijkheden van SEO voor websites.

Heb je een eigen website of webshop opgezet, dan wil je deze zowel op korte als lange termijn laten groeien. Voor de korte termijn kun je SEA (Search Engine Advertising) toepassen, voor de lange termijn is SEO een goede optie. Hoewel iedere website anders is, kun je met een aantal universele SEO-technieken jouw website beter vindbaar maken. In dit artikel krijg je een kijkje in de SEO-keuken, zodat je een indruk krijgt van de mogelijkheden van SEO voor websites.

Wat is SEO?

SEO is een online marketing term, die staat voor ‘Search Engine Optimization’ oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO is gericht op het beter vindbaar maken van websites in zoekmachines en is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Het zorgt ervoor dat websites beter gevonden worden in de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Dit is belangrijk omdat een website die beter gevonden wordt, uiteindelijk bijvoorbeeld ook meer omzet kan genereren. Aangezien er dagelijks talloze nieuwe websites bij komen op het internet is het belangrijk om de concurrentie voor te blijven als je beter gevonden wilt worden. SEO is dus zeker belangrijk als je een website wilt laten groeien.

SEO toepassen voor websites

Google en andere zoekmachines ‘scannen’ of ‘crawlen’ websites op een aantal punten. Dit doen ze volgens een ‘geheim’ algoritme, waardoor ze simpel gezegd goed geoptimaliseerde websites van slechter geoptimaliseerde websites kunnen onderscheiden. Goed geoptimaliseerde websites bieden onder andere de juiste en relevante informatie aan bezoekers en zijn prettig in gebruik. Ook zaken als de URL-structuur, het backlinkprofiel en de interne linkstructuur zijn belangrijk. Hoe beter een website in elkaar zit, hoe hoger deze zal ranken in zoekmachines. Vroeger, toen men net begon met het toepassen van SEO-technieken, werd een website ‘beloond’ met een hogere ranking wanneer bepaalde zoektermen veel voorkwamen op een website. Het gevolg was een wirwar aan websites waarbij er zoveel mogelijk zoekwoorden op pagina’s werden gezet om maar beter gevonden te worden. Het resultaat was een website die voor bezoekers nauwelijks leesbaar was én de bezoeker kreeg vaak niet de informatie waarnaar hij of zij op zoek was. Inmiddels is het niet zo makkelijk meer om van de ene op de andere dag posities te stijgen. Daar kun je dan ook het beste een marketingbureau gespecialiseerd in SEO voor inschakelen.

Geïnteresseerd in het inschakelen van een SEO gespecialiseerd marketingbureau? De specialisten van Ranking Masters kunnen je verder helpen.

Content, linkbuilding, en technische SEO

Anno 2022 is er wat dat betreft veel veranderd op SEO-gebied. Websites moeten voldoende zoekwoorden op hun site hebben, maar ze moeten ook goed leesbaar zijn en een goede gebruikerservaring bieden. Daarnaast moet onder andere het menu logisch in elkaar zitten en er voor individuele pagina’s zogenaamde meta titles en meta descriptions aangemaakt of geoptimaliseerd worden. Dit is slechts een greep uit de activiteiten die je voor SEO kunt toepassen, want SEO bestaat uit content voor je website maar ook linkbuilding en technische SEO. Al deze technieken samen zorgen ervoor dat jouw website eruit springt tussen die van concurrenten.