De veranderende tijden voor de treinreiziger | De Utrechtse Internet Courant De veranderende tijden voor de treinreiziger | De Utrechtse Internet Courant

De veranderende tijden voor de treinreiziger

De veranderende tijden voor de treinreiziger

De charme van de jacht van het Spoorwegmuseum op zowel het eerste als het laatste Nederlandse treinkaartje, verzacht toch wel de pijn van het verdwijnen van het gele ticket. Naast deze zijn er veel andere veranderingen gaande in het Nederlandse en Europese openbare vervoer; van papier naar chips, van analoog naar digitaal en van Nederland naar internationaal. Een klein overzicht van wat er allemaal veranderd is, en op het punt staat te veranderen, voor de treinreiziger op Utrecht Centraal.

Sinds vandaag bestaat het papieren treinkaartje niet meer. De tijd zal leren hoe snel de reiziger hieraan zal gaan wennen. Intussen houden wij ons nog even vast aan de dingen die we aan het papieren kaartje gaan missen.

Het iconische informatiebord van Utrecht Centraal

Veel reizigers en Utrechters kijken nog steeds met pijn in hun hart naar de ‘lege’ stationshal, waar vorig jaar het iconische grote informatiebord in zijn geheel verdween. In 2011 kwam het bord ook al in opspraak omdat het grote blauwe mechanische bord dat er hing sinds 1988, vervangen werd door digitale schermen.

De gele informatieborden

Recentelijk kwamen de gele informatieborden die nu nog te vinden zijn op alle stations in het nieuws. De NS overwoog het aantal 3400 terug te brengen naar 700, omdat steeds minder gebruik gemaakt wordt van deze borden. Steeds meer mensen gebruiken digitale hulpmiddelen als een computer of telefoon voor het zoeken van reisinformatie. Uiteindelijk is er besloten om te wachten met het verwijderen van de borden, de vraag is hoe lang het zal duren voor deze uiteindelijk toch verdwijnen.

Verdwijnende grenzen

Dat apps en digitale ontwikkelingen steeds meer een uitkomst bieden in informatievoorzieningen voor reizen is geen grote verassing meer. De grenzen van dit gemak blijken zich nog steeds verder uitbreiden. Naast de bekende site van de NS International staan er ook bedrijven als GoEuro op, die zich storten op het vergemakkelijken van het plannen van reizen buiten de Nederlandse grenzen. Zo maken zij het je al een stuk makkelijker om een treinreis te plannen binnen Europa zonder compleet verward te raken door alle aanbieders en taalbarrières.

2 Reacties

Reageren
  1. Aanstoot

    Al deze shit wordt bedacht door mensen die er geen idee van hebben hoe ze ouderen ermee in de lellende storten. Waarom walst alles steeds maar over de (grote?) groep heen? Ik overweeg serieus mijn abonnement op de NS op te zeggen en voortaan alles, maar dan ook alles met de auto te gaan doen.

  2. Co van Hemert

    Ik heb internet bankieren moeten nemen om de ns te betalen. Voor ouderen zou het makkenlijk zijn om via de giro ING Postbank, een automatische afschrijving te kunnen geven. Bij mijn woningbouwvereniging kon dat wel om op papier een machtiging uit te schrijven. Maar mijn ervaring is wel dat je door de informatie te bellen goed wordt gehopen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).