Mijn coach van het Ondernemersklankbord houdt me scherp | De Utrechtse Internet Courant Mijn coach van het Ondernemersklankbord houdt me scherp | De Utrechtse Internet Courant

Mijn coach van het Ondernemersklankbord houdt me scherp

Mijn coach van het Ondernemersklankbord houdt me scherp
Roel Wolbrink zette 20 jaar geleden ‘New Tailor’ op, een kleermakerszaak die uitblinkt in gastvrijheid. Het bieden van gastvrijheid kreeg hij als zoon van hoteliers met de paplepel ingegoten.

Roel Wolbrink zette 20 jaar geleden ‘New Tailor’ op, een kleermakerszaak die uitblinkt in gastvrijheid. Het bieden van gastvrijheid kreeg hij als zoon van hoteliers met de paplepel ingegoten.

Maar ook een rasondernemer als Wolbrink loopt tegen zaken aan waarbij hij graag een betrokken buitenstaander mee laat kijken. In sessies met zijn coach van het Ondernemersklankbord zoekt en krijgt hij tegenwicht tegen mogelijke bedrijfsblindheid.

Wolbrink groeide op in een ondernemersgezin. Zijn ouders hadden een hotel. Niet vreemd dus dat Wolbrink na de middelbare school naar de Hotelschool ging. Na zijn studies werkte  Wolbrink als marketeer bij Friese vlag. Maar in deze baan miste hij contact met klanten. “Als marketeer bedenk je allemaal dingen om het je klanten tevreden te stellen, maar je ziet niet hoe ze je product ervaren. Ik had geen contact met de eindgebruiker, dat miste ik.”

Liefde voor het ambacht

Dat gast- of klantcontact moest centraal staan bij de nieuwe onderneming die hij op ging zetten. Na branche- en  marktonderzoek zette hij samen met een studiegenoot de stap naar de kleding. Samen begonnen ze New Tailor. “Bij ons vind je geen confectie; we maken wat echt bij de klant past. Klanten komen hier voor hun trouwpak of een rokkostuum voor een promovendus en natuurlijk maken we pakken voor mannen die dagelijkse pakken en/of jasjes dragen.”

Handwerk

New Tailor begon op een zolderkamer in de Utrechtse Lange Nieuwstraat. Binnen een half jaar konden ze verhuizen naar een winkelpand in de Minrebroederstraat. Zeventien jaar later zit ‘New Tailor’ daar nog steeds. De tweede vestiging zit aan de Amsterdamse Spiegelgracht. Wolbrink: “Vanuit de horeca heb ik een grote liefde voor ambachten en vakmanschap. Hoe meer handwerk er in een product zit hoe mooier ik het vind. Dat is met onze pakken ook het geval.” Alle pakken en overhemden worden op maat gemaakt. Deels in Italië, Engeland en India, maar ook maken onze kleermakers nog pakken volledig in huis. Hierin zijn we uniek in Nederland.”

“In onze twee winkels hebben we, behalve accessoires, niets op voorraad. Alles wordt speciaal voor onze klanten gemaakt.” De klanten krijgen ook mee hoeveel handwerk er in een pak zit. De prijs (en de naam van de diverse pakkenlijnen) is gebaseerd op het aantal manuren dat het maken van een pak vraagt. Pakken die we in huis maken, kosten minimaal 48 manuren.

 

De gastvrijheid die in Wolbrinks ‘horecagenen’ zit zie je terug in zijn kledingzaak. “Net als uit eten gaan is het laten maken van een pak iets dat je doet om je lekker te voelen, te ontspannen. Wij zorgen goed voor onze klanten zoals een goed restaurant zorgt voor zijn gasten. Met een pak laat je zien wie je bent en wij helpen je daarbij.”

 

Van vaste klant naar coach

“Een van onze vaste klanten raakte betrokken bij het Ondernemersklankbord. Vanuit een vriendschappelijke relatie is hij ons gaan adviseren. Dat begon gemoedelijk tijdens een etentje, maar het levert enorm veel op.”  Zo heeft New Tailor met hulp uit het netwerk van het OKB het grootboek in de administratie heringericht waardoor er meer inzicht is in de marges. Een ander praktisch punt is dat wanneer Wolbrink in een nieuwe stad wil zien hoe de concurrentie het doet, de winkelier het achterste van zijn tong niet laat zien. “Onze coach van het OKB heeft geen belangen in deze branche. Niemand kent hem ook zo. Hij kan dus veel beter zien hoe het er in andere winkels aan toe gaat.”

 

Naast dit soort praktische hulp is Wolbrink vooral blij dat hij kan sparren met zijn coach. “Als ondernemer neem je de hele dag talloze mini beslissingen. Daarbij voel je soms een steentje in je schoen. Dan is het goed om eens met een ervaren ondernemer te sparren die zonder eigenbelang naar je business kijkt.”

 

Ondernemers die geen coach van het OKB in zijn klantenkring hebben, maar wel hulp willen, kunnen zich aanmelden via ondernemersklankbord.nl. Wil je meer weten over New Tailor stap dan binnen voor een espresso of kijk op newtailor.nl

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).