Niet iedere patiënt wil altijd ‘helemaal beter’ worden | De Utrechtse Internet Courant Niet iedere patiënt wil altijd ‘helemaal beter’ worden | De Utrechtse Internet Courant

Niet iedere patiënt wil altijd ‘helemaal beter’ worden

Niet iedere patiënt wil altijd ‘helemaal beter’ worden
Stel, je krijgt een vervelende aandoening die je beperkt in de dingen die je graag doet. Je komt daarvoor bij een specialist terecht die niet een, niet twee, maar wel drie behandelopties heeft. Kies je de behandeling met de grootste slagingskans, die met de minste pijn of liever de behandeling die je in staat stelt direct weer voor de halve marathon te gaan trainen?

Stel, je krijgt een vervelende aandoening die je beperkt in de dingen die je graag doet. Je komt daarvoor bij een specialist terecht die niet een, niet twee, maar wel drie behandelopties heeft. Kies je de behandeling met de grootste slagingskans, die met de minste pijn of liever de behandeling die je in staat stelt direct weer voor de halve marathon te gaan trainen?

Een lastig dilemma!

Dankzij een nieuwe aanpak die shared decision making heet – samen beslissen – hebben patiënten tegenwoordig meer mogelijkheden om samen met de arts de meest passende oplossing te kiezen.

Daphne kon geen schaar vasthouden
Neem bijvoorbeeld de Utrechtse Daphne, een meisje van 17 jaar dat graag kapster wil worden. Door een aandoening aan haar duimen – hypermobiele duimen – kon ze amper een schaar vasthouden. Haar behandelend handtherapeut van Xpert Clinic, Rik van Houwelingen, somt op wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn: “Braces en spalken hebben geen zin als je kapster bent. Opereren kan, maar is in vijftig procent van de gevallen erg pijnlijk, de slagingskans is tachtig procent, je verliest de flexibiliteit in je duim en moet twee tot drie maanden revalideren. De derde mogelijkheid is fysiotherapie. In tien procent van de gevallen is dat erg pijnlijk en het heeft een slagingskans van vijfenzeventig procent.”

Fysio was de beste optie
Bovengenoemde gegevens zijn afkomstig uit het uitkomstenregistratiesysteem ‘Pulse’ van Xpert Clinic. Zowel artsen als patiënten slaan hierin gegevens op, die geordend zijn in peer groups. Van Houwelingen: “Binnen elke peer group vind je veel overeenkomsten tussen patiënten. Dat maakte het voor Daphne zo fijn om te kiezen. Aardig wat patiënten gingen haar voor en ze kon zelf zien dat fysiotherapie bij velen goed uitpakte. Dus daar koos zij ook voor. Daphnes aandoening is niet weg, maar ze kan er heel goed mee leven. Ze zit inmiddels op de kappersschool.”

Wilna Wind: “Patiënten hebben het meeste verstand van zichzelf.”

Xpert Clinic is een specialistisch centrum voor hand- en polszorg dat zowel eenvoudige, primaire behandelingen als ingewikkelde hersteloperaties uitvoert. Volgens Wilna Wind, Algemeen Directeur van de  in Utrecht gevestigde Nederlandse Patiëntenfederatie NPCF, is de kliniek een goed voorbeeld van shared decision making. Wind: “Patiënten hebben het meeste verstand van zichzelf. Hun wensen zijn belangrijk en hun leeftijd en omstandigheden spelen een rol. Ze moeten het gevoel hebben dat ze gehoord worden en dat ze goede informatie krijgen om de voor hen juiste beslissing te nemen.” Voor dat laatste put Xpert Clinic uit de peer groups, wat volgens Wind bijdraagt aan meer tevreden en gemotiveerde patiënten. “Zij volgen beter hun therapieën, wat weer tot betere medische resultaten leidt.”

6 Reacties

Reageren
  1. Annemiek

    Dit riekt naar een advertorial. Zucht. Jammer hoor DUIC.

  2. Harriët

    Tja, wiens brood men eet…
    Logisch dat een site adverteerders wil, want van de lucht kun je niet leven. Ook logisch dat die adverteerder liever een redactioneel verhaal of ‘nieuwsbericht’ wil dan een advertentie, want dat oogt betrouwbaarder. Resultaat voor de lezer: content die onafhankelijk (en dus betrouwbaar) lijkt, maar het niet is. Begrijpelijk, maar inderdaad: zucht, jammer.

  3. Karin

    Dit is gewoon keiharde reclame, van 1 van de meest commerciele zorgaanbieders. Doe dit niet DUIC!
    Zo jammer!

  4. Harald Zwagerman

    Als dit de toekomst wordt DUIC dan stellen jullie zwaar teleur. Laten we hopen dat er een foutje is gemaakt.

  5. Fab

    Onvervalste reclame met een hele nare kop, die ook nog voor meerdere uitleg vatbaar is. Jammer Duic! Wordt geen duik en kop in het zand!

  6. Redactie

    Dank voor jullie reactie. Voortaan zullen we zorgvuldiger zijn. Bij deze is het aangepast.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).