Drie jaar geleden startte de gemeente met de herinrichting van de Spaaklaan in Kanaleneiland-Noord. Wateroverlast speelde daarbij geen rol. De straat was gewoon toe aan een flinke opknapbeurt, vertelt projectleider Maarten Hensbroek. “Maar toen we eenmaal bezig waren, zijn we alsnog gaan nadenken over aanpassingen die de straat waterproof maken. Aan extreme regenbuien ontkomen we namelijk niet in de toekomst. Als we dan toch aan de slag gaan, waarom doen we dat dan ook niet meteen, dachten we.”
Waterdoorlatend kunstgras
Zo gezegd zo gedaan. In de vernieuwde Spaaklaan, die in het voorjaar van 2018 werd opgeleverd, zijn verschillende maatregelen doorgevoerd. Zo verving de gemeente de tegels op het speelplaatsje door waterdoorlatend kunstgras. Maarten: “Dat zorgt er niet alleen voor dat regenwater makkelijker weg kan, het ziet er ook vrolijker uit. Van bewoners krijgen we vaak terug dat ze meer groen in hun wijk willen.” Daarom werden, waar mogelijk, in de rest van de straat extra struiken en planten neergezet. Ook zijn de boomspiegels wat groter gemaakt.
Utrecht Waterproof
Steeds meer Utrechters kiezen voor een betegelde tuin terwijl het vaker en harder regent. Dat leidt to wateroverlast. Stenen zorgen er namelijk voor dat het water niet goed weg kan. Met simpele aanpassingen in uw tuin kunt u natte voeten in de toekomst voorkomen. Haal er een paar tegels uit en ga voor groen. Zo maakt u Utrecht waterproof.
Voor meer informatie: utrecht.nl/waterproof030. 
Waterproof parkeerplaatsen
In de parkeervakken ligt waterpasserende verharding. Maarten: “Dat klinkt ingewikkeld, maar het betekent eigenlijk gewoon dat de voegen tussen de stenen groter zijn.” En de kolk, de opening naar het riool, is niet meer het laagste punt van het parkeervak. Het moet dus een tijdje regenen voordat het water bij de kolk is. Zo voorkom je dat het riool in één keer alles moet wegvoeren en is er minder kans op overstroming. Volgens de projectleider hoeven bewoners niet bang te zijn dat hun auto’s straks wegdrijven: “Na een regenbui staat er iets langer een plas, maar dat is dan ook alles.” Per parkeervak zijn de hoogteverschillen anders. Zo wil de gemeente ontdekken wat het beste werkt. De Spaaklaan is dus een soort teststraat.
Kleine aanpassingen zinvol
De gemeente zoekt vooral naar oplossingen die ze gemakkelijk op verschillende plekken in de stad kan toepassen. Naast de Spaaklaan en de nabijgelegen Pearsonlaan start ze binnenkort met de herinrichting van drie andere straten in Kanaleneiland-Noord. Ook daar komen de waterproofmaatregelen terug. “Je kunt veel bereiken met kleine aanpassingen”, vindt Maarten, want die kan je makkelijk op heel veel plekken toepassen. “Tegels eruit, boomspiegels vergroten, dat soort dingen. De gemeente helpt daar graag bij.”