Bijzondere zaken uit het Utrechtse coalitieakkoord op een rij | De Utrechtse Internet Courant Bijzondere zaken uit het Utrechtse coalitieakkoord op een rij | De Utrechtse Internet Courant

Bijzondere zaken uit het Utrechtse coalitieakkoord op een rij

Bijzondere zaken uit het Utrechtse coalitieakkoord op een rij
De wethouders tijdens de start in 2018
Het coalitieakkoord 2018 ‘Ruimte voor iedereen’ is vrijdag gepresenteerd. In het akkoord is veel focus op duurzaamheid en groen, maar er zijn meer opvallende dingen. DUIC zet 10 opvallende zaken op een rij. Wil je meer lezen over de plannen kijk dan hier. Ook het gehele coalitieakkoord is te lezen.

Het coalitieakkoord 2018 ‘Ruimte voor iedereen’ is vrijdag gepresenteerd. In het akkoord is veel focus op duurzaamheid en groen, maar er zijn meer opvallende dingen. DUIC zet 10 opvallende zaken op een rij. Wil je meer lezen over de plannen kijk dan hier. Ook het gehele coalitieakkoord is te lezen.

  • Vanaf 2030 komt er alleen nog vervoer zonder uitstoot in de milieuzone.
  • Het aantal parkeerplaatsen aan de Oudegracht en op het Janskerkhof wordt verminderd. Er komen toegankelijke looproutes, fietsparkeerplekken, bankjes en groen voor terug.
  • Zodra het aantal parkeerplaatsen is teruggebracht wordt de Oudegracht, het Stadhuisplein en het Janskerkhof in fases autovrij. Daarbij wordt rekening gehouden met ontheffingen voor bijvoorbeeld mensen met een beperking.
  • Utrecht gaat 900 jaar stadsrechten vieren in 2022. “Deze verjaardag is een viering van Utrecht, door en met Utrechters.”
  • Er wordt onderzocht of er door de groei van de stad behoefte is aan een extra zwembad in Utrecht.
  • Het uitgangspunt bij alle nieuwbouw is dat deze gasloos wordt en nul op de meter.
  • Parkeren in garages wordt gestimuleerd en parkeren op straat teruggedrongen door tarieven te verhogen – ook voor vergunninghouders in A1 en A2-zones. Voor die vergunninghouders komt een alternatief abonnementen in de P&R, tegen een sterk gereduceerd tarief.
  • Er moeten nieuwe vormen van openbaar vervoer komen, zoals lightrail, metro en tram opnemen. Ook wordt een intercity-station bij Utrecht Science Park onderzocht.
  • In 2030 zijn in ieder geval 40.000 bestaande woningen in de stad gasloos.
  • Evenementen in de openbare ruimte moeten zoveel mogelijk duurzaam. Evenementen die hoog scoren op punten als gescheiden inzamelen van grondstoffen en schone generatoren betalen daarom het minst.

4 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Grappig dat Klaas (D66) in het midden staat, terwijl GL de grootste is….

  2. Jan scherjon

    Lot je moet de belastingdienst nog 500.000.000,00 euro terug betalen voor je foute aanleg van twee kleine spoorlijntjes .

  3. LR

    Als ik dit lees vraag ik me af hoe sociaal dit is. Het is een duidelijke lastenverzwaring voor burgers.
    Waar denken deze mensen dat onze geldboom staat? 40.000 bestaande woningen gasvrij, weet je wat dat kost? En natuurlijk moet de auto bezitter alweer meer betalen om te parkeren.

    Wat hier overigens niet staat is dat men 2 miljoen van het budget van de Thuiszorg wil afnemen.
    De ouderen zijn hiervan de dupe.

    Verder willen ze weer knippen in de routes van door de stad. Krijgen we straks weer files door straatje keren omdat je anders nergens kan komen. De Adelaarstraat en Koekoekstraat kunnen zich dit vadt nog wel herinneren. Volslagen chaos.

  4. cas

    40.000 woningen gasloos kost ongeveer 2 miljard euro…. dan mag iedereen die GL D66 en CU hebben gestemd zelf dat bedrag ophoesten en verdelen onder de huizenbezitters.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).