CDA: ‘Participatietrajecten dikwijls een wassen neus’ | De Utrechtse Internet Courant CDA: ‘Participatietrajecten dikwijls een wassen neus’ | De Utrechtse Internet Courant

CDA: ‘Participatietrajecten dikwijls een wassen neus’

CDA: ‘Participatietrajecten dikwijls een wassen neus’

Diverse participatietrajecten vanuit de gemeente Utrecht zijn niet meer dan een wassen neus. Dat stelt de lokale fractie van het CDA kort voor de conferentie vanavond, waar inwoners van De Meern kunnen meedenken over de toekomst van het centrumplan, dat al jaren nagenoeg stilligt. Onder druk van de CDA-fractie is er weer aandacht bij het college voor het project. Het CDA maakt zich zorgen dat de bijeenkomst op een mislukking zal uitdraaien, net als veel andere participatietrajecten waar dit college mee bezig is.

In een bericht op de website refereert het CDA aan het werk van de ontwikkelgroep Kop van Lombok, een schrijnend voorbeeld van een mislukt participatietraject. Terwijl de betrokken omwonenden meedachten over de planontwikkeling, zette de coalitie een streep door het budget dat voor de Westpleintunnel gereserveerd was. Ook de teleurgestelde bewoners uit Vleuten die afhaakten in het participatietraject rond het openhouden van hun bibliotheek, kregen met de schijnparticipatie te maken. CDA-raadslid Sander van Waveren ziet dezelfde risico’s opdoemen bij het traject dat nu in De Meern wordt ingezet: ‘Wethouder Isabella komt niet over de brug met plannen, maar zet burgers aan het praten. Ondertussen ligt er al een rekening van 12 miljoen euro voor reeds gemaakte kosten. Dat bedrag moet wel terugverdiend worden stelt de wethouder. Met dit uitgangspunt is het moeilijk plannen maken. Zeker voor bewoners, die zonder duidelijke randvoorwaarden rond de tafel worden gezet.’ Het CDA stelde in maart een notitie op met een oproep om maatregelen te nemen in het gebied.

‘Conferenties hakken geen knopen door’, stelt het CDA. Van Waveren: ‘Juist dat doorhakken van knopen is nu echt nodig.’ Het CDA stelde eerder onder andere voor de busbaan weer (gedeeltelijk) open te stellen voor autoverkeer, door de gemeente aangekochte, leegstaande, panden te slopen en de winkeliers aan het Mereveldplein de ruimte te geven.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).