CDA wil af van grote fietsenstallingen | De Utrechtse Internet Courant CDA wil af van grote fietsenstallingen | De Utrechtse Internet Courant

CDA wil af van grote fietsenstallingen

CDA wil af van grote fietsenstallingen
De dure fietsenstalling bij de Zadelstraat
Het CDA pleit vandaag voor meer fietsparkeerplaatsen in de binnenstad, in de vorm van fietsklemmen, -beugels en nietjes. Volgens de partij zijn de fietsenstallingen, waar de gemeente momenteel op inzet, duur en inefficiënt.

Het CDA pleit vandaag voor meer fietsparkeerplaatsen in de binnenstad, in de vorm van fietsklemmen, -beugels en nietjes. Volgens de partij zijn de fietsenstallingen, waar de gemeente momenteel op inzet, duur en inefficiënt.

“Utrecht wordt steeds voller”, zegt CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren. “Dat geeft een grote druk op onze openbare ruimte, dus daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Door voldoende klemmen en fietsenrekken neer te zetten zorgen we ervoor dat fietsen netjes gestald worden en de ruimte efficiënt gebruikt wordt.”

De partij wil een koerswijziging in het gemeentelijk beleid. Dat is er nu op gericht zoveel mogelijk fietsen in fietsenstallingen te stallen. Volgens het CDA is de ruimte om stallingen in de binnenstad bij te bouwen beperkt, en zou daarom ingezet moeten worden op stallingen in de openbare ruimte.

De dure stallingen die nu in de binnenstad worden gerealiseerd zijn volgens de partij onwenselijk en er moet mee gestopt worden. Het geld dat daarmee beschikbaar komt kan worden ingezet voor slimmere oplossingen.

Zadelstraat

Als voorbeeld geeft de partij de fietsenstallingen op de Zadelstraat: “Daarvoor betaalt de gemeente bijvoorbeeld €7,- per bezoeker. Er zijn musea die het voor een stuk minder subsidie doen. Dit is pure verspilling van belastinggeld”, aldus Van Waveren.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Joep

    goed opletten bij de eerst volgende verkiezingen: geen CDA stemmen!

  2. Joep

    Utrecht wordt inderdaad steeds voller. Hoe komt dat? Stoopen met aantrekken van giga evenementen bedrijven en (omderwijs)instellingen. Utrecht telt 65000 studenten, hoeveel willen er na hun studie in Utrecht blijven wonen? De stad draait voor en groot deel op geld stromen(subsidie) die studenten en onderwijsinstellingen hier namens de overheid besteden. Wanneer is de stad te vol?

  3. m a van vliet

    zo mee eens, dure geld verspilling, lijkt of de gemeente Utrecht veel te veel geld heeft. zijn wel onze belastinggelden waar ze mee werken

  4. Tristan

    Goed stemadvies: stem geen CDA. Lege kerkgebouwen een optie?

  5. Wilko

    En fietsen die los staan hebben een grotere kans om gestolen te worden wat weer boze burgers en politiecapaciteit kost. Daarnaast zijn de straten in de Utrecht se binnenstad niet bepaald breed. Als je er nog meer fietsen gaat plaatsen komen mensen er helemaal niet meer langs.

    Fietsenstallingen zijn veilig en opgeruimd. Vooral meer van bouwen.

  6. Gerben

    Hè ja, laten we de stoep ( ja daar gaat het over ) volzetten met rekken! En laten we grote delen van de pleinen volzetten met fietsenrekken. Mooi gezicht ook, geeft ook ruimtelijk gevoel, en lost het probleem op!? Die fietsenrekken kosten namelijk niets, handhaving ook niet. Kom op Sander bedenk is iets wat werkt, ipv voor de bühne iets te roepen!

  7. Kevn

    Wilko: Haha… politiecapaciteit!!

    En verder; 7 euro subsidie om je fiets te stallen.. van de gekke toch? dan is het goedkoper om een gratis pendelbusje langs alle grote pleinen te laten rijden en iedereen af te zetten bij de fietsenstalling op het station!

  8. Bert Jansen

    Wat een waardeloze mentaliteit van de CDA. We moeten niet meer het hele straatbeeld volgooien met fietsen en juist de mentaliteit van fietsers veranderen om hun fietsen zo veel mogelijk intern weg te zetten.
    Natuurlijk mag er goed gekeken worden naar het financiele plaatje.
    Maar fietsen ipv autos levert al een grote winst voor Utrecht.

  9. Theo

    Een goed functionerende binnenstad heeft een goede fietsbereikbaarheid nodig. Als fietsers wil je a) niet te ver lopen en b) je fiets in meer of mindere mate veilig te kunnen stallen. Op het moment dat je je fiets hebt gestald ben je voetganger. En dan pas valt op hoeveel chaos die geparkeerde fietsen met zich meebrengen. Kijk maar op de Oudegracht. Ziet er mooi uit, allemaal die fietsen, maar voor de bieb worden het er wel erg veel. En lekker over de leuning hangen langs de gracht is er ook niet bij. Rekken vergen nog meer ruimte en zijn nog meer een sta-in-de-weg. Bovendien trekken ze langparkeerders/zwerffietsen aan. Loop maar eens op een zondagochtend langs allemaal die rekken.
    Zeven euro per fiets is veel geld, maar waarom dragen de winkeliers daar niet aan bij? De gemeente stopt nog veel méér geld in het verbouwen van straten tot een verlengd Hoog-Catharijne op verzoek van diezelfde winkeliers. Waardoor er nog meer mono-cultuur dreigt te ontstaan.
    Uiteindelijk zijn die stallingen dus een goede investering voor iedereen. Nu nog een bij de schouwburg en een bij het ledig Erf.

  10. Bert

    7 euro per geparkeerde fiets te betalen uit belastinggeld ? tssss.. En dan ga je verder lopend de stad in waar je struikelt over de bedelaars en de vluchtelingen . Dat heet nu beschaving.

    Zelf ga ik alleen op de fiets naar de stad als ik ‘m niet hoef te parkeren. Anders is ie weg als ik terugkom uit de winkel. Meegenomen door de parkeerpolitie.

  11. Michel Pos

    Volgens mijn is én én nodig. Stallingen op plekken waar een zeer grote fietspakeerbehoefte bestaat én rekken vlak bij iedere kleinere bestemming. Denk bij grote bestemmingen aan het station en de toegangen tot het wandelgebied. Laten daar nu precies zo’n beetje de stallingen zijn.

  12. Patrick

    Alsof op straat parkeren efficiënt is. Mensen zetten dan toch wel pal voor de winkel neer waar ze moeten zijn en dat geeft weer problemen voor overig winkelend publiek. Oudegracht wordt al genoemd als voorbeeld, terwijl onderaan de Neudeflat al een stalling zit. Ik vind de fietsenstalling bij Vredenburg ideaal. Je zet je fiets weg, beveiligd en wel, je loopt de trap op en je staat op de markt.
    En er wordt natuurlijk niet genoemd hoeveel geld zijn optie kost. En dan wel even het complete plaatje meenemen, want die stallingen leveren dus wel werkgelegenheid op, een opgeruimd beeld waar bezoekers graag voor terug komen en een stuk minder aangiftes wegen gejatte fietsen.

  13. Willem

    Wat zijn de opbrengsten van een opgeruimde stad zonder fietsklemmen? Oeps, vergeten in de berekening mee te nemen. Businesscase-rekenen is niet aan t CDA besteed.

  14. Fiets Weg

    En dan hebben we het er nog niet over dat er veel klemmen vervangen worden door ‘fietsparkeervakken’, een uiterst inefficiente oplossing die ruimte vreet, waar je fiets omvalt en waar je hem niet kunt vastzetten. Rare ambtelijke beleidskeuze.

  15. aniwe

    Niet nog meer van die oog vervuilende fietsenklemmen volgekwakt met fietswrakken en half over de stoep uitstekende dubbelparkeerders……Meer fietsenstallingen en beboeten van het zo maar neerkwakken van je fiets!
    Kijk s zaterdags eens bij de beeld van de haas…..bijna niet langs te lopen omdat het is vol gestouwd met fietsen terwijl er aan de overkant een GRATIS fietsenstalling is….wat is dat? Domheid? Luiheid? Niet kunnen lezen? Opvoeden die fietsers!

  16. Margot

    7 euro per bezoeker? Dus als ik tien keer daar parkeer betaalt de gemeente 70 euro? Ik kan me de berekening niet voorstellen. Kan DUIC daar nog een leuk sommetje bijzetten? Ik zet daar trouwens vaak mijn fiets neer en wandel dan lekker door de stad. Leuke beheerders en veilige plek middenin het centrum. Prima. En hoe zit het met de stalling onder het stadhuis? Daar zetten de cda raadsleden vast hun fiets ook gratis neer. Ook maar allemaal voor de deur aan een nietje op het stadhuisplein dan? Ik snap er echt niks van. Ik probeer me voor te stellen hoe de stad er uit ziet met al die fietsen die nu in de stallingen staan op straat. Hm.

  17. De eerzame fietser

    Rustig maar mensen. Het CDA is in Utrecht een totaal marginale oppositiepartij die regelmatig het nieuws probeert te halen met totaal marginale voorstellen. Wen er maar aan.

  18. Leonard

    Wat een dwaas idee lanceert het CDA over fietsenstallingen. Utrecht proclameert dé fietsstad van Nederland te zijn, en daar is het stadsbestuur tot op heden aardig in geslaagd mede door het creëren van uitstekende parkeerfaciliteiten voor de duizenden fietsers die zich dagelijks door de stad verplaatsen. En nu wil Sander van Waveren.van het CDA het over een andere boeg gaan gooien door in het vervolg voldoende klemmen en fietsenrekken in de stad neer te zetten zodat fietsen netjes gestald kunnen worden en de ruimte efficiënt gebruikt wordt. Wat een bullshit!!! Ik zie het al voor me. Een oogstrelende rotzooi met fietswrakken ook buiten de fietsrekken en klemmen en een uitgelezen kans voor het dieven gilde om nog meer fietsen na ” gebruik” in de gracht te flikkeren.
    Als de kosten voor de bewaakte gratis fietsenstallingen een te grote wissel trekken op de begroting van de gemeente Utrecht dan zou je altijd nog kunnen overwegen om betaald fiets parkeren in te voeren. Maar dan wel tegen een acceptabele prijs.

  19. Wilma van der Valk

    Je kunt aan de reacties wel merken dat dit onderwerp leeft in Utrecht. Wat mijzelf betreft, ik rij in een scootmobiel en als er allerlei fietsen op een stoep staan kan ik er niet langs. Bij verschillende punten heb ik daar al last van, maar kunnen de veelal jonge mensen daar niet een keer op gewezen worden? Beetje educatie doet wonderen want als ik het zeg tegen ze, dan is de reactie vaak ‘oh natuurlijk,had ik niet in de gaten’. Het lijkt mij ook geen oplossing weer een mega fietsenstalling te realiseren. Ten eerste is dat duur, ten tweede ziet het er niet echt gezellig uit, ten derde we kunnen wel leukere dingen met die ruimte doen. Ik wens het college veel wijsheid.

  20. Scherpschutter

    De Gemeente Utrecht is nog in staat om het zand in de woestijn te verbrassen. Werkelijk alles dat de ambtenaren aldaar aanraken verandert in een toonbeeld van non-efficiency, achteruitgang en verbrassing.

    Geld terug naar de burger. We doen het zelf wel weer.

  21. Bert

    Utrecht, fietsstad van de wereld , waar je je fiets kan parkeren in een overdekte fietsstallingen, binnenkort de grootste van de wereld. Tegelijkertijd profileert Utrecht zich als ” energieneutrale” stad, maar voor het parkeren van fietsen wordt zoveel beton aangemaakt dat het verre het energieverbruik en de co2 uitstoot van alle burgers van Utrecht zal overstijgen over vele jaren. Allemaal auto rijden was waarschijnlijk voordeliger geweest in termen van energie en CO2 uitstoot.

  22. Marco Knol

    Niks mis met een fietsparkeergarage onder de Neude.

  23. Zonnewende

    Beste DUIC en CDA,

    De kop van het artikel suggereert dat het CDA tegen GROTE fietsenstallingen is. Uit het artikel zelf, lees ik dat niet. Het CDA noemt de stalling aan de Zadelstraat als voorbeeld. Dat is geen grote fietsenstalling, maar een kleinere. Die kop had dus beter gekund.

    En inderdaad, wie verzint het om in zo’n pand een fietsenstalling te beginnen.

    Maar de echt grote stallingen zoals Jaarbeursplein en Vredenburg lopen als een trein. Ik kan me niet voorstellen dat die zo duur zijn per bezoeker.

    Beste CDA: Stelt u zich eens voor dat al die fietsen daar in de openbare ruimte hadden gestaan? Weg mooie binnenstad, hallo rommel. Volgens mij is er niet eens voldoende plek.

    Ik ben juist vóór grote stallingen (ter vervanging van rekken in openbare ruimte en kleine dure stallingen). Begin maar eens onder de Neude, Lucas Bolwerk, Ledig Erf.

    Kijk maar eens naar Tilburg en haar Heuvelstalling. Met ‘Schiphol-rolband’, zodat ook ouderen en minder validen er goed gebruik van kunnen maken. Al jaren een succes.

  24. Michiel

    Op zich ben ik het er wel mee eens dat het huidige beleid van het vervangen van fietsklemmen in de stad door fietsparkeervakken niet echt voor een verbetering van het straatbeeld zorgt. Die vakken zorgen voor een rommelige verzameling fietsen die ook nog een constant omvallen. En ja, als ik alleen maar even de stad in ga voor 1 of 2 specifieke winkels ga ik mijn fiets ook niet helemaal in zo’n parkeergarage zetten. Dan wil je ‘m toch even kort ergens op straat in een klem kunnen plaatsen.
    Tegelijkertijd zijn er in het weekend al pop-up stallingen op de Neude en elders in de stad, dus dat is zeker goed.

  25. Utrechter

    Het is inderdaad waanzin om deze dure winkelruimte voor fietsenstalling te gebruiken. Onmiddellijk mee stoppen. We met een andere oplossing komen.

  26. Serko

    Ik wil af van het CDA gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren……

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).