Criticasters De Kade niet uitgenodigd vanwege ‘bioscooptechnische inhoud’ van de expertmeeting | De Utrechtse Internet Courant Criticasters De Kade niet uitgenodigd vanwege ‘bioscooptechnische inhoud’ van de expertmeeting | De Utrechtse Internet Courant

Criticasters De Kade niet uitgenodigd vanwege ‘bioscooptechnische inhoud’ van de expertmeeting

Criticasters De Kade niet uitgenodigd vanwege ‘bioscooptechnische inhoud’ van de expertmeeting
De kritiek die we vanochtend publiceerden over de gastenlijst voor expertmeeting ‘De Kade’ vanavond is niet door iedereen goed ontvangen. De organisatie heeft de criticasters al meerdere malen gehoord en wil nu een inhoudelijke avond over de bioscoop an sich. “We komen er echt niet mee weg om alleen maar voorstanders uit te nodigen.”

De kritiek die we vanochtend publiceerden over de gastenlijst voor expertmeeting ‘De Kade’ vanavond is niet door iedereen goed ontvangen. De organisatie heeft de criticasters al meerdere malen gehoord en wil nu een inhoudelijke avond over de bioscoop an sich. “We komen er echt niet mee weg om alleen maar voorstanders uit te nodigen.”

Vanochtend schreven wij dat erkende tegenstanders van de komst van stadsbioscoop De Kade niet aanwezig mogen zijn bij de expertmeeting die hiervoor is belegd vanavond. Initiatiefnemer van de meeting en raadslid bij GroenLinks, Steven de Vries, legt uit waarom dat zo is. “Tot nu toe hebben we alle tegenstanders zeer uitgebreid gesproken. Maar mensen uit de filmsector en de culturele hoek beduidend minder. Als raadslid moet ik een afweging maken op basis van een volledig beeld en dan moet ik ook de voorstanders spreken.”

Ook de woordvoering van de griffie van de gemeenteraad legt uit wat de afwegingen zijn geweest voor de namen op de gastenlijst. “We hebben experts uit de filmwereld en experts rond De Kade uitgenodigd. Jos Stelling (filmregisseur en eigenaar Louis Hartloopercomplex en Springhaver, red.) is dat bijvoorbeeld niet. We willen met al die experts een technisch, inhoudelijke avond houden. Er wordt vanavond niet gesproken over de ruimtelijke vraagstukken die een eventuele komst van zo’n bioscoop met zich meebrengen, maar over ‘stoelen en zalen’.”

De Vries bevestigt wat de griffie zegt. “De afwegingen van Jos Stelling ken ik. Die heb ik al vaak genoeg gesproken. Er zit trouwens ook een praktische reden aan het verhaal. Nu zijn alle experts nog in het land. In het najaar vliegen ze de hele wereld over naar verschillende filmfestivals en kunnen we ze niet meer spreken.”

Sander van de Wolfshaar, persvoorlichter van D66, wil ook benadrukken dat er niet alleen maar ‘positivo’s’ zijn uitgenodigd voor de meeting van vanavond. “We komen er echt niet mee weg om alleen maar voorstanders uit te nodigen. We willen nu weten: ‘wat speelt er in bioscoopland’ en andere vraagstukken komen later uitgebreid aan bod.” Van de Wolfshaar heeft ook nog een nieuwtje: de directeur van Kinepolis (nieuwe eigenaar van Wolff-bioscopen) is ook nog vanochtend uitgenodigd. “Dat waren we vergeten. Of met andere woorden: Kinepolis stond in eerste instantie niet op de lijst. Waarom dat zo was weet ik ook niet, maar toen ik het hoorde heb ik er direct voor gezorgd dat dit wel het geval zou zijn.”

Wiens belang wordt hier gediend?

Jos Stelling gaat vanavond na lang beraad toch wel naar de bijeenkomst. “In eerste instantie was ik niet uitgenodigd, wist niet eens dat het er was. Een raadslid bracht mij hiervan op de hoogte. Nadat hier enig rumoer over ontstond ben ik later alsnog uitgenodigd als toehoorder.”

Zijn kritiek in het kort is duidelijk: “Een bioscoop in het half leegstaande The Wall is door de gemeente afgekeurd omdat het 3 multiplexen (De Sterrenkijker in Leidsche Rijn en de toekomstige Megabios op het Jaarbeursplein zijn de andere twee, red) in de stad te veel vond. De Kade is volgens de normen (hoeveelheid stoelen en zalen) ook gewoon een multiplex. Ik had hier liever een openbare discussie over gezien dan een besloten meeting, maar meten is weten dus ik ben erbij vanavond.”

Of Stelling begrijpt dat er geen pers mag bij zijn vanwege bedrijfsgeheimen? “Tuurlijk niet! Ze moeten een hele goede reden hebben en bedrijfsgeheimen zou misschien als reden gelden als het hier om horecazaken zou gaan, maar de cijfers van dit soort filminstituten zijn allemaal bekend. Daar is niks geheim aan. Je kan je echt afvragen: ‘Wiens belang wordt hier nou eigenlijk gediend?’

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Tja

    O jee, o jee.

    Persvoorlichters die het hebben over ergens mee weg komen. Men begint al haarfijn aan te voelen dat er van alles niet deugt aan de avond, want men heeft al besloten. D’66 de partij van transparantie, openheid en democratie komt hier met allerlei drogredenen om dat allemaal niet te zijn. Bedrijfsgeheimen van een plan dat slechts een plan is en nog geen bedrijf is. Hoe kun je dan bedrijfsgeheimen hebben? Er is toch nog niks besloten en beklonken?

    Jos Stelling is niet de enige criticaster van de Kade, dat is half filmminnend Nederland inmiddels, getuige de kritiek in o.a. de Filmkrant. Daarnaast is Jos wel filmexpert; een van de weinige regisseurs die in het programma van Cannes heeft gedraaid, maar dat even terzijde, daarnaast met goede contacten met distributeurs als bioscoopeigenaar en goede contacten met Kinepolis (Wolff), die men “per ongeluk”was vergeten uit te nodigen (als eigenaar van de City natuurlijk). Daar komen ze dan ook vanochtend na alle kritiek dan pas per ongeluk achter. Yeah right.

    Zit weer een dik luchtje aan deze zaak, zo’n zelfde vieze lucht als aan bieb ++. Oppositie, ga op je strepen staan en hopelijk zijn er individuele leden van D’6 en GL die dit te ver vinden gaan en hopelijk zijn die en stemmen die tegen dit soort vastgoedpolitiek. Anders lijkt mij een gang naar de rechter niet uitgesloten, want deze zaak rammelt aan alle kanten en daar heeft een rechter zelf ook wat over te zeggen. Waarom krijgt eigenlijk 1 marktpartij van de gemeente eigenlijk alle kansen op 1 locatie? Waarom mogen niet meerdere partijen een plan indienen voor deze locatie? Is dat niet in strijd met Europese wet- en regelgeving?

  2. Frank

    “de directeur van Kinepolis (nieuwe eigenaar van Wolff-bioscopen) is ook nog vanochtend uitgenodigd. “Dat waren we vergeten.””

    Schaamteloze incompetentie is voor gemeentepolitici vandaag de dag een onmisbare kwaliteit.

  3. Dus

    Zelfde architecten trouwens als van het oorspronkelijke Hoog Catherijne? Deze lelijkheid met depri jaren’70/ ’80 architectuur had in deze decennia niet misstaan. Kijk eens naar die tochtgat straat op Artist Impression. Dan moet je weten dat alles op zo’n tekening nog opgeleukt wordt en mooier gemaakt wordt. Aangezien het daar al lelijk is houd ik mijn hart vast voor de realiteit. Ik dacht dat we klaar waren met deze vormen van stadsvernietiging?

  4. Cees Verploeg

    “We hebben experts uit de filmwereld uitgenodigd en Jos Stelling is dat niet”. Dit zinnetje zegt alles over kennis en niveau van de initiatiefnemers van deze avond.Van de wikipedia-pagina over Stelling:

    Nominaties en prijzen[bewerken]
    1975 – Nominatie Gouden Palm, Filmfestival van Cannes, voor Mariken van Nieumeghen
    1978 – Beste Speelfilm, Festival Asolo, voor Rembrandt fecit 1669
    1981 – Beste Speelfilm, Film Festival Orléans (Frankrijk), voor Rembrandt fecit 1669
    1981 – Nominatie Gouden Prijs, Moskou International Film Festival, voor De Pretenders
    1984 – Gouden Kalf Beste Lange Speelfilm, Nederlands Film Festival, voor De illusionist
    1984 – Prijs van de Nederlandse Filmkritiek, Nederlands Film Festival, voor De illusionist
    1984 – Gouden Kalf Beste Acteur, Gerard Thoolen, Nederlands Film Festival, in De illusionist
    1985 – Publieksprijs, São Paulo International Film Festival, voor De illusionist
    1986 – Speciale Juryprijs, Nederlands Film Festival voor De wisselwachter
    1986 – Gouden Kalf Beste Acteur Johnny Kraaykamp, Nederlands Film Festival in De wisselwachter
    1986 – Filmprijs van de stad Utrecht
    1986 – Publieksprijs, São Paulo International Film Festival (Brazilië), voor De wisselwachter
    1986 – Mention of Honour, International Film Festival Venice, voor De wisselwachter
    1987 – Zilveren Raaf, Brussels International Festival of Fantasy Film, voor De wisselwachter
    1987 – Silver Desk Best Music Score, Michel Mulder, in De wisselwachter
    1987 – Speciale Juryprijs, VIII Festival Madrid, voor De wisselwachter
    1988 – Publieks Juryprijs, Fantasporto Film Festival, voor De wisselwachter
    1988 – Nominatie Juryprijs, International Fantasy Film Award Fantasporto, voor De wisselwachter
    1988 – Beste Acteur, Jim van der Woude, Film Festival Fantasporto, in De wisselwachter
    1990 – Cultuurprijs op het Nederlands Film Festival
    1995 – Nominatie Juryprijs, International Fantasy Film Award Fantasporto, voor De Vliegende Hollander
    1995 – Nominatie Gouden Leeuw, Venetië Film Festival, voor De Vliegende Hollander
    1996 – Silver Frog, Camerimage (Polen), voor De Vliegende Hollander
    1996 – Gouden Kalf Beste Korte Film, Nederlands Film Festival, voor De wachtkamer
    1996 – Benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn verdiensten op cultureel gebied
    1996 – Cineco Prijs Beste Korte Film voor De wachtkamer
    1997 – Persprijs, Rose d’Or Light Entertainment Festival (Montreux), voor De wachtkamer
    1997 – Gouden Gryphon, International Film Festival St Petersburg, voor De wachtkamer
    1998 – Juryprijs, Mediawave (Hongarije), voor De wachtkamer
    1999 – Nominatie Beste Scenario & Beste Acteur, Nederlands Film Festival voor No Trains No Planes
    1999 – Silver Cup, Dutch Film Festival (Japan), voor No Trains No Planes
    1999 – Lifetime Achievement Award in Waterville, Maine (USA)
    1999 – Grand Prix in de Officiële Competitie, International Film Festival St.Petersburg, voor De wachtkamer
    1999 – Gouden Gryphon, Film Festival St Petersburg, voor No Trains No Planes
    1999 – Nominatie Kieslowski Award, Denver International Film Festival, voor No Trains No Planes
    1999 – Speciale Prijs, IFF (Moskou), voor De illusionist
    2001 – Grand Prix, Mediawave Film Festival Gyor (Hongarije), voor The Gas Station
    2001 – Major Achievement in World Cinema van de Associatie van Tsjechische Filmclubs
    2001 – Nominatie Beste Korte Film, Film & Television Festival Banff (Canada), voor The Gas Station
    2003 – Nominatie Gouden Kalf Beste Korte Film, Nederlands Film Festival, voor The Gallery
    2003 – Grand Prix, Tirana Film Festival (Albanië) voor The Gallery
    2003 – Beste Film: 3 Erotic Tales Filmfestival Antwerpen
    2003 – “De Vliegende Hollander” wordt genoemd als één van de beste 100 films van de 20e eeuw in het gerenommeerde boek: Making Pictures: A Century of European Cinematography, samengesteld door IMAGO, de Federatie van Europese Filmmakers.
    2004 – Derde prijs, New York Film Festival voor The Gallery
    2007 – Gouden Kalf Beste Vrouwelijke Bijrol 2007, Sylvia Hoeks, Nederlands Film Festival, in Duska
    2008 – Duska is Nederlandse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film
    2008 – Duska is Nederlandse inzending voor de European Film Awards
    2009 – Life Time Achievement Award to World Cinema op Batumi International Art-house Film Festival (Georgië)
    2009 – Oeuvreprijs Dutch Golden Stone SCENECS Fil Festival
    2010 – Benoemd tot Honourable Professor van Armeense Universiteit
    2010 – Zilveren Stadsmedaille van de stad Utrecht
    2011 – Career Dolphin – Lifetime Achievement Award at Festroia – International Festival of Setúbal
    2012 – Gouden Kalf Beste Lange Speelfilm, Beste Camera & Beste Geluid Nederlands Film Festival, voor Het meisje en de dood
    2013 – Sofia Oeuvre Award voor zijn eminente bijdrage aan de cinema op het Sofia International Film Festival (Bulgarije)
    2013 – Leonardo’s Horse Award ‘Best Production Design’ (Gert Brinkers) & ‘Best Cinematography’ (Goert Giltay) Milan International Film Festival, MIFF Awards (Italië, 2013)
    2013 – Parajanov’s Thaler Lifetime Achievement Award tijdens het Golden Apricot Yerevan International Film Festival (Armenië)
    2015 – Shortcutz Amsterdam Career Award

  5. Roland Goetgeluk

    Nu in ‘gesprek’ met mijn partijgenoten van @d66. Schandalige vertoning en gedraai om achterkamertjesdeal te verhullen. Terecht afgeschoten Bieb++ – lovebaby D66 – moet gewroken worden, de Bieb++deal met subsidievretertje ‘t Hoogt en filmfestival moet gerepareerd worden. Het is een beschamende vertoning.

  6. Frank

    @Cees: Selectief citeren is een kunst. Het ging over de bioscooptechnische aspecten. De lijst die je gecopy-paste hebt is daarbij niet relevant. Laat onverlet dat ik het een gotspe vind dat Jos Stelling daar als belanghebbende zijn visie of kritiek niet kan uiten.

    @Ronald Goetgeluk: je partijgenoten van D66? En dan deze ranzige politieke dealtjes? Hans van Mierlo draait zich om in zijn graf. Als dat mijn partij was zou ik harikiri plegen. 😉

  7. Roland Goetgeluk

    Ha Frank,

    Je snapt dat D66 niet zo blij is met mij en mijn #Grimlachjes (zie BLOG bij Duic).

    Het is noodzakelijk dat er ook critici in een partij zijn als ik het aandeel en aantal echte sociaal-liberalen (idd Hans van Mierlo types) wel in de minderheid aan het geraken. Ik ben dan ook geen fan van Pechtold als het om zijn sociaaleconomische visie gaat.

    Ennuuuuuh wel Roland ipv van Ronald 🙂

  8. Roland Goetgeluk

    Hierbij de lijst van vanavond:
    Aanmeldingen Expertmeeting/Werkbezoek De Kade:

    1. Margriet Jongerius
    2. Martin Mulder, hoofd Stationsgebied
    3. André van Schie, VVD
    4. Leen de Wit, senior projectmanager
    5. Steven Menke, Student & Starter
    6. Jedidja Inkelaar, Fractiemedewerker ChristenUnie Utrecht
    7. Bas Meijer D66
    8. Steven de Vries, GroenLinks
    9. Rosanna Del Negro
    10. Vincent Wijlhuizen, SP
    11. Ruben Post, PvdA
    12. Jurjen Weemstra, PvdA
    13. Queeny Rajkowski, VVD
    14. Judith Tielen, VVD
    15. Saskia Kluitmans, Projectleider Cultuur
    16. Arjon Dunnewind, General Director Impakt Organisation
    17. Gerben Schermer, Directeur Holland Animation Film Festival (2 personen)
    18. Holland Animation Film Festival
    19. Willem Pruijssers van Dutch FilmWorks
    20. Jacques Blommendaal, Vz. CMU
    21. Indra te Ronde, D66
    22. Hans Goedkoop, Projectmedewerker Film, Omroep en Literatuur
    23. mevrouw Jacky de Vries, HKU
    24. Ton van Oosten,
    25.Allard Meine Jansen, architect bureau Allard Architecture
    26. Jan Sirag, September Film Distribution BV
    27. Pim Hermeling, September Film Distribution BV
    28. Aline Knip, D66

  9. Roland Goetgeluk

    En zoals gemeld doen subsidievretertjes – die ook bij Bieb++ zaten- weer gezellig mee. Lees en huiver

    AAN: – De leden van de commissie Stad en Ruimte
    – Deelnemers Expertmeeting De Kade

    Hierbij ontvangt u de definitieve uitnodiging voor de Expertmeeting De Kade op woensdag 26 augustus van 19.30 -21.30 uur, Tivoli/Vredenburg.

    Tijdens deze expertmeeting zal de initiatiefnemer zijn plannen nader toelichten en zullen diverse experts vervolgens vanuit verschillende invalshoeken hun expertise en visie op De Kade met u delen. Aan bod komen de ontwikkelingen in de (inter)nationale filmindustrie en de kansen voor Utrecht van dit nieuwe Filmtheater annex Centrum voor Beeldcultuur.

    Het doel van deze bijeenkomst is dat er voor dit onderdeel (bioscoop De Kade) een volledig beeld ontstaat ter voorbereiding op de besluitvorming ten aanzien van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen en het bestemmingsplan. Andere aspecten komen later aan de orde zodra de voorstellen door het college aan de raad zijn voorgelegd.

    Het programma ziet er als volgt uit:

    19.15 uur: Inloop

    19.30 uur: Welkom door voorzitter George Lawson

    19.35 uur: Presentatie door initiatiefnemer Pim Hermeling

    19.55 uur: Reactie op de plannen door de volgende experts:

    – Lauge Nielsen (CEO Pathé)
    – Frans van Gestel (Producer Topkapi Films)
    – Doreen Boonekamp (directeur Nederlands Filmfonds)
    – Fred Bus (CEO Debuut BV)
    – Willem Pruijssers (CEO Dutch Filmworks)

    20.25 uur: Gesprek met belanghebbenden:

    – Jules van de Vijver (directeur HKU)
    – Willemien van Aalst (directeur Nederlands Film Festival)
    – Annie Brouwer (voorzitter bestuur ’t Hoogt)
    – Ronald Trum (bewoner wijk C/ ex-directeur VVV)
    – Jacques Blommendaal (Voorzitter Centrum Management Utrecht)

    20.50 Beantwoorden van vragen van raadsleden

    21:20 Afronding

    21:30 Borrel

    De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 26 augustus van 19.30 – 21.30 in TivoliVredenburg. De bijeenkomst heeft een besloten (deels technisch) karakter omdat ook bedrijfsgegevens aan de orde komen.

    Indien u zich nog niet heeft aangemeld kunt u dit alsnog doen via commissiestadenruimte.secr@utrecht.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Petra de Graaff,
    Commissiesecretaris

    Gemeente Utrecht
    Raadsorganen
    Griffie

    Postadres Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
    Bezoekadres Stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2
    Telefoon 030 – 2861094 mobiel 06 28209789
    E-mail p.de.graaff@utrecht.nl

  10. Wijk C bewoner

    @Roland
    De heer Trum is geen bewoner van Wijk C. Beetje dom natuurlijk van de organisatoren, want dat gaat ergens iemand opvallen.
    En Debuut BV klinkt als een filmmaatschappij ofzo, maar is een horeca-exploitant (restaurants). Heeft weinig met de expertise over bioscoopstoelen van doen.

  11. Frank

    @Roland: excuses. Mijn telefoon prefereert zonder mij te raadplegen de andere naam.

    Als ik deze lijst zo zie dan moet ik van een aantal namen vaststellen dat zij -als het zoals aangegeven om vooral bioscooptechnische zeken gaat- nog niet een kwart van het recht hebben daar hun mond open te doen dan Jos Stelling heeft.

  12. Ronald

    Ongelooflijk! Deze bioscoopplannen moeten echt van tafel! Dit past niet bij onze kleine provinciestadje! Zijn ze helemaal gek geworden. Ik sta achter de buurtbewoners.

  13. Tim

    Als marktleider in filmhuizen in Utrecht heeft Jos Stelling natuurlijk veel expertise op dit gebied. Maar daarmee is het tegelijkertijd niet mogelijk om hem als onafhankelijk expert te vragen. Ik vind het dus niet zo gek dat dit niet gebeurd is.

  14. Ineke

    De “businesscase” ontgaat mij nog steeds geheel. Volgens mij is er geen gebrek aan bioscoopstoelen in Utrecht ook niet voor arthouse films. Vorige week op maandag naar Amy in de Rembrandt: 1/2 van de zaal gevuld . Toen werd in de kranten gesproken over een succesvolle 1e week voor Amy. Een volle zaal zie ik soms als ik met kinderen naar een kinderfilm ga. Bij zg. arthouse films zie ik de zaal zelden voor meer dan 2/3 vol. Misschien is er wel tekort aan stoelen voor bij de paar filmfestivals in Utrecht. Maar om daar nou apart voor te bouwen.

  15. kees van oosten

    De kwestie is niet in de eerste plaats wie er niet of wel is uitgenodigd, maar dat de zogenaamde ‘expert’-meeting besloten is. Dat wij (het publiek en de pers) niet mogen weten wat de initiatiefnemers/aanvrager bouwvergunning de raadsleden wijs maken, dat wij niet gelegenheid hebben om dat kritisch te beoordelen. Kortom, dat ons (publiek en pers) informatie wordt onthouden die mogelijk wel van invloed is op de menings- en besluitvorming bij raadsleden.

    Het argument van Steven de Vries geeft er blijk van dat hij niets van democratie begrijpt. Hij gaat er vanuit dat het voldoende is als hij als raadslid voor- en tegenstanders hoort, maar vergeet dat het er in een democratie uiteindelijk om gaat dat burgers de gekozen raadsleden kunnen controleren.

    Hoe kunnen wij de keuzes van raadsleden beoordelen als zij over informatie beschikken die zij niet met ons kunnen delen omdat die vertrouwelijk is verstrekt?

    De wijze waarop de menings- en besluitvorming rond de Kade plaatsvindt, namelijk dmv een besloten ‘expert’-meeting is een argument dat door de tegenstanders in een eventueel beroep zeker zal worden aangevoerd bij de Raad van State om aan te tonen dat het besluit op een vooringenomen wijze is genomen.

  16. jos stelling

    Het is nu wel overduidelijk, ook voor de niet aanwezigen (pers), dat het hier een gemeentelijk project betreft. Men verschuilt zich (gezien de ervaringen bij het Smakkelaarsveld) achter het particuliere initiatief en de vrije markt en vindt nu dan daarom ook Louis Hartlooper een gewone commerciële bioscoop die daar dan maar tegen moet kunnen. Het besloten karakter was -zeker achteraf gezien- volstrekt onnodig. Het wordt trouwens eens hoog tijd dat er (ook) bij de afdeling cultuur een frisse wind gaat waaien. De presentatie van Hermeling ging vooral meer over hemzelf dan over De Kade. Logisch, de rest kan hij wel aan het gemeentelijk apparaat overlaten. Tja en dat is blijkbaar niet voor iedereen geschikt (daar moet je slim mee omgaan: politiek).

  17. Toine Goossens

    Mensen die er verstand van hebben, hebben mijn deskundigheid geprezen die bleek uit de brief die ik in januari 2014 naar de raadsleden zond om het besluit voor het Artplex tegen te houden. Dat is gelukt.

    Onder de titel
    ´´Toine Goossens maakt in brief aan gemeenteraad gehakt van het Artplex-project: “toets het raadsbesluit op integriteit en kwaliteit”.´´
    is mijn analyse nog steeds op DUIC terug te lezen.

    Het verbaasde mij gisteren dan ook mateloos dat ik niet voor de expertmeeting uitgenodigd bleek te zijn. Per slot van rekening heb ik 1½ jaar geleden de zelfbenoemde experts in hun hemd gezet. Een verzoek ter elfder ure om in ieder geval toe te kunnen horen, werd afgewezen.

    Hoewel het project ´De Kade´ in zijn opzet totaal niet te vergelijken is met het Artplex/Bieb++, staat de kern van mijn betoog nog steeds recht overeind.

    Die kern heb ik uitgewerkt in mijn commentaren die vooraf gingen aan mijn besluit om de Artplex affaire tot de bodem toe uit te zoeken.

    De gemeente heeft geen samenhangend beleid voor de functies van de binnenstad. De functies horeca en detailhandel zijn al meer dan 40 jaar vastgelegd in gemeentelijk beleid, waarbij uitgangspunten, ontwikkelingen en verwachtingen uitgebreid worden onderzocht en, uiteindelijk, op de meest democratische manier worden vastgelegd. De gemeenteraad neemt het definitieve besluit.
    Daarmee is het democratisch besluitvormingsproces gegarandeerd en wordt het najagen van persoonlijke ambities en verborgen agenda´s ingeperkt.

    Onder invloed van de wens van mensen om aangenaam bezig gehouden te worden, is ook de recreatieve functie van steden, met name van de Utrechtse binnenstad sterk toegenomen. Ik weet waar ik het over heb. Ik was 6 jaar lang sponsor van de ´Smaak van Utrecht´ en nodigde mijn relaties rondom dat evenement uit voor rondleiding, wandeling of boottocht door Utrecht.

    Ondanks die sterke ontwikkeling van de recreatieve functie van de binnenstad heeft Utrecht nog steeds geen samenhangend beleid voor winkelen, ontspannen en, cultureel, genieten. Op de een of andere manier lukt het de oude culturele elite steeds weer om zich te onttrekken aan openbaar samenhangend beleid voor alle functies van de binnenstad.

    Dat was en is nog steeds de kern van mijn betoog rondom de besluitvorming van eerst het Artplex en nu De Kade.

    Het door de gemeente te voeren beleid inzake film werd en wordt niet geformuleerd in openbaar beleid, maar is onderdeel van bouwplannen voor het Stationsgebied. Het is tekenend dat niet de commissie ´Mens en Samenleving´, die cultuur in haar portefeuille heeft, maar de commissie ´Stad en Ruimte´ over het dossier art house film gaat.

    In oktober komt de Uitgangspuntennotitie Cultuurnota 2017-2020 in de commissie ´Mens en Samenleving´ en vervolgens in de raad aan de orde. Met het opnemen van het art house filmbeleid in de bouwplannen voor De Kade wordt een overall art house film beleid ernstig gefrustreerd.

    Het lijkt erop dat de oude cultuurelite nog gauw even de belangen van ´t Hoogt veilig wil stellen.

    Het stadsgesprek ter voorbereiding van de Uitgangspuntennotitie laat immers een totaal ander beeld voor de nieuwe cultuurnota zien. Ik citeer:

    * Zorg voor een eenduidige lange termijn visie op de stad vanuit verschillende domeinen, dus niet alleen cultuur maar ook stadspromotie, internationalisering. Er is behoefte aan meer samenhang tussen beleidsterreinen in de vorm van een gezamenlijke visie.

    ** Verbind de beleidslijnen van creatieve industrie, kunst & cultuur, city marketing, economie en educatie, en zorg voor ontschotting tussen de budgetten van cultuur, economische zaken en city marketing.

    Dat zou de afdeling cultuur van de gemeente toch aan het denken moeten zetten. De tijd van achterkamertjes en geheimhouding is voorbij.

    Met de plannen voor het Artplex heeft de afdeling cultuur iedereen in het ootje proberen te nemen. Met het presenteren van twee valse second opinions aan de raadsleden als hoogtepunt. Het bevreemd mij dat ik nog altijd niks van personele consequenties heb gehoord.

  18. jos stelling

    “Denkend aan Utrecht” ben ik het erg met Toine Goossens eens.

  19. R_Utrecht

    Wat maakt de gemeenteraad hier toch weer een potje van op zoveel verschillende manieren. En nog los van alle procedures en processen, in eerste instantie toch wel door hier iets neer te willen plempen terwijl er andere, betere alternatieven zijn. Star vasthouden aan een plan, terwijl de buitenwereld schreeuwt om iets anders. Ongetwijfeld gegrepen door angst van het besef dat ze geen visie en/of ideeën hebben van wat nog meer leuk is, of sexy, of voorzienend in de behoefte van de stad (say what?). Lieve gemeenteraad, ik wil jullie best helpen als jullie dat willen, maar dan moet het wel eerst van jullie kant komen :).

  20. Toine Goossens

    R,

    De gemeenteraad maakt hier beslist geen potje van. Ja het is niet verstandig om, gelet op het verleden, om te kiezen voor beslotenheid. Maar de raad heeft 1½ jaar geleden wel haar verantwoordelijkheid genomen.

    Daarna heeft de raad zich expliciet uitgesproken over haar eigen integriteit.

    Of alle partijen zich nu realiseren wat integriteit werkelijk inhoudt, waag ik te betwijfelen. Daar was het in 2014 bij D66 behoorlijk mis mee. Maar tot op heden zijn er over De Kade geen stemmingen geweest. Dat ligt dus nog open.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).