Parkeergelegenheden van overheidsgebouwen moeten in de avonduren en weekenden opengesteld worden voor een breder publiek. Hiermee kan parkeeroverlast in Utrecht worden tegengegaan. Dit stelt D66.
De partij vindt dat er door de overheid zo nuttig mogelijk gebruik moet worden gemaakt van haar maatschappelijk vastgoed. D66-raadslid Bram Fokke: ‘De Rijksgebouwendienst heeft een flink aantal inpandige parkeergarages en parkeerterreinen tot haar beschikking, ook in Utrecht. Die zouden in de avonduren en weekenden publiekelijk gebruikt kunnen worden.’ D66 heeft het college gevraagd of er ook gebouwen van de gemeente zijn met dergelijke parkeerfaciliteiten.
Aanvulling op Switchparken
“Het is een aanvulling op de switchparken,” gaat Fokke verder. “Alleen dat idee gaat over particuliere bedrijven die geld willen zien voor de beveiliging en dergelijke. De plekken die wij op het oog hebben liggen in onbetaald parkeer-gebieden. We constateren een enorme parkeerdruk en er zijn in totaal meer dan twintig terreinen die voor dit idee in aanmerking komen.”
Honderden fietsstallingen
Zeker drie locaties lenen zich in ieder geval volgens de D66 voor bredere openstelling. In Rijnsweerd, bij het Centraal Station (Croeselaan) en bij City Campus Max bevinden zich parkeerfaciliteiten van de Rijksgebouwendienst. Fokke: ‘Op al deze locaties wordt ook veel parkeeroverlast ervaren, daarom is dit een goede, groene en goedkope oplossing. De overlast in Rijnsweerd en bij City Campus Max kan erdoor dalen en bij het Centraal Station zouden in één keer honderden extra fietsen gestald kunnen worden.’
6 Reacties
ReagerenLijkt een goed idee!
Waarom gratis?
Het aantal beschikbare vierkante meters op aarde en dus ook in Utrecht kent een maximum. Alleen door de lucht of de diepte in te gaan is daar nog wat aan toe te voegen. De schaarste aan vierkante meters heeft zich in de loop der tijd vertaald in grond- en pachtprijzen, belastingen, precariorechten en andere financiele constructies.
Wil je in Utrecht wonen, ondernemen of anderszins grond gebruiken, dan zal dat dus geld kosten.
Dat geldt ook voor parkeren. Te meer daar er kosten worden gemaakt voor de inrichting en beheer van deze parkeerplaatsen. Dat hebben bedrijven, die hun parkeerplaatsen voor switchparken ter beschikking stellen goed begrepen.
Er bestaan geen gratis lunches en dus bestaan er in Utrecht ook geen onbetaald parkeergebieden. In de zogenoemde onbetaald parkeergebieden wordt de rekening niet direct en uitsluitend bij de parkeerder neergelegd, maar anderszins in de gemeentebegroting verwerkt. Dat is een politieke keuze.
Deze keuze is in meer of mindere mate gebaseerd op opvattingen over aantrekkelijkheid van de stad, kosten en baten (economie, milieu) en afwegingen ten opzichte van ander gebruik van de beschikbare ruimte (wonen, werken, verkeer, recreeren, natuur, enz.). Kortom een politieke keuze over het gewenste gebruik van de schaarse ruimte en de maatschappelijke gevolgen daarvan.
Dubbel grondgebruik is gezien die schaarste toe te juigen. Zo op het eerste gezicht lijkt het dan ook heel sympathiek om te pleiten voor het gratis switchparken in/bij overheidsgebouwen. Maar dat is het niet. Fokke lijkt volkomen aan alle politieke context voorbij te gaan. Zo constateert hij een enorme parkeerdruk in een aantal onbetaalde parkeergebieden. Me dunkt dat je om te beginnen de rekening eerst maar bij de parkeerders neer moet leggen. Eens kijken wat dat oplevert. En waarom moeten overheidsgebouwen hun parkeerplaatsen gratis ter beschikking stellen? Het kost toch geld om ze aan te leggen en te beheren? Het lijkt me dat de switchparker daar aan mee moet betalen in plaats van de hele gemeenschap. En zeker overheidsgebouwen zouden wat mij betreft helemaal geen parkeerplaatsen hoeven hebben. Die moeten gewoon goed bereikbaar zijn met fiets of goed openbaar vervoer. Zoals straks het nieuwe stadskantoor.
Ik dacht dat D66 de gemeentelijke Millenniumdoelen voor het milieu van harte ondersteunt. Dat blijkt niet uit dit slecht doordachte voorstel. Nee, gewoon doorgaan met het aantrekkelijk houden van een volkomen achterhaald particulier vervoermiddel.
Als de overheid gratis parkeren gaat aanbieden lijkt me dat een vorm van marktbederf/oneerlijke concurrentie. De parkeerterreinen waarvor wel betaald moet bijvoorbeeld rondom CS, zullen klandizie verliezen. Dit zal weer doorwerken in de pachtprijs/WOZ-waarde van deze terreinen. Daar zal de gemeente dus op gaan verliezen.
Bovendien is toch het streven om de stad onaantrekkelijker te maken voor de auto ten gunste van OV, fiets en voetganger? Waarom dan deze promotieactie van de auto en aanverwante problemen.
Geweldig intiatief van D66 al zijn er natuurlijk ook meteen weer verzuurde types die het afkraken.
@delauney Misschien kun je concreet worden en aangeven waarom het volgens jou zo’n enorm goed idee is.
Het lijkt me geen marktbederf of oneerlijke concurrentie; het verbetert de markt, de monopolisten in het centrum hebben er een concurrent bij. lastig voor ze, maar gezond voor de markt.
En als je autobereikbaarheid wil frustreren, dan kun je de beschikbare parkeerruimte nog wel nuttig besteden (er hoeft dan geen extra garage in het centrum gebouwd te worden bijvoorbeeld).
Dus mij lijkt het wel wat!