D66 voert actie in Utrecht voor rolstoeltoegankelijkheid - De Utrechtse Internet Courant D66 voert actie in Utrecht voor rolstoeltoegankelijkheid - De Utrechtse Internet Courant

D66 voert actie in Utrecht voor rolstoeltoegankelijkheid

D66 voert actie in Utrecht voor rolstoeltoegankelijkheid
Bron: D66 Utrecht
Rolstoelgebruikers of mensen met een rollator ervaren volgens D66 nog te vaak hinder van obstakels op de openbare weg in Utrecht. De partij voert daarom zondag actie in de binnenstad om zo bewoners op te roepen om altijd genoeg ruimte op de stoep over te laten.

Rolstoelgebruikers of mensen met een rollator ervaren volgens D66 nog te vaak hinder van obstakels op de openbare weg in Utrecht. De partij voert daarom zondag actie in de binnenstad om zo bewoners op te roepen om altijd genoeg ruimte op de stoep over te laten.

Het is zondag de internationale Dag van mensen met een beperking. Juist daarom voert D66 Utrecht vandaag actie in de binnenstad. De partij gaat mensen oproepen om op te letten wanneer zij hun fiets of prullenbak op de stoep neerzetten.

“De afgelopen 2 jaar heeft de gemeente Utrecht, mede door vragen en moties van D66, op vele manieren aandacht besteed aan het vergroten van de toegankelijkheid voor mensen die leven met een beperking in Utrecht”, meent de partij. “Er wordt al aandacht besteed aan toegankelijke communicatie, toegankelijke gebouwen en een toegankelijke openbare ruimte. Het gaat nog niet overal goed, maar er worden belangrijke stappen gezet.”

Maar volgens D66 is het niet alleen de gemeente die kan bijdragen aan een toegankelijke stad, ook de bewoners moeten meehelpen. “Door te zorgen dat er voldoende ruimte overblijft op de stoep, en niet te parkeren op geleidestrepen kunnen mensen met rolstoel, rollator, visuele beperking en zelfs een kinderwagen er ook nog langs.”

10 Reacties

Reageren
  1. Ramon

    Is hard nodig, want vooral fietsers zijn verschrikkelijk! Ze pleuren die fietsen echt overal neer, elke brugleuning, boom en lantaarnpaal staat volgebouwd met fietsen. Daarmee worden blindegeleidestroken en stoepen geblokkeerd. Als rolstoelgebruiker moet je dus zeer regelmatig de weg op omdat de stoepen geblokkeerd źijn. Voorbeeld is de brug bij TivoliVredenburg waar een blindegeleidestrook loopt langs de reiling. Die staat altijd vol met fietsen , terwijl er op nog geen 100 meter 2 !!! Gratis stallingen zijn.

  2. Karla

    Interessant. Van de ene kant terechte aandacht en steun voor de voetganger die een hulpmiddel gebruikt, aan de andere kant is D66 wel de partij die onze trottoirs volpleurt met terrassen, horecareclameborde en bezorgfietsen en -scooters want er kan niet genoeg horeca in de stad zijn. Dus ik snap dit niet, tenzij D66 even een goede beurt wil maken bij een bepaalde groep i.v.m. de gemeenteraadsverkiezingen.

  3. Erik

    Fietsen hebben geen nummerbord. Dus hier werkt alleen: wie niet horen wil…

    Tegen het onverschillige gedrag van dit soort fietsers zijn maar twee maatregelen echt afdoende:

    – fietswrakken opruimen, zodat er ruimte ontstaat voor echte fietsen. Bij de haas op Neude hebben het hele weekend fietsen op het fietspad gelegen. Als iemand fietsen een heel weekend kan missen en dan op zo’n plek laat staan/liggen, flikker ze dan maar in de shredder.

    – foutgestalde fietsen losknippen en tegen betaling af te halen. Werkt op Jaarbeursplein. Nu nog op blindegeleidelijnen, smalle trottoirs en andere hinderlijke plekken.

    Fietsstad nr 1 moet eens werk gaan maken van tegengaan fietshinder.

  4. BdV

    Met hier en daar een bordje, zodat degene die zijn of haar fiets of scooter mist, begrijpt dat het zijn of haar eigen schuld is. De tekst op het bordje zou zoiets kunnen zijn als: ‘verkeerd geplaatste (brom)fietsen worden verwijderd.’ Of eigenlijk: ‘Obstakels die de doorgang belemmeren worden verwijderd.’
    Stoelen, tafels, plantenbakken, reclameborden, vitrines, kraampjes, auto’s, fietsen, scooters: rechtstreeks op marktplaats en binnen een week naar de hoogste bieder. Niet alleen op de internationale dag van mensen met een beperking.

  5. FGP

    De foto bij het artikel is niet erg representatief voor het probleem, de stoep is in die volledige ronding praktisch gelijkvloers, niet netjes dat er een fiets op het blinde geleide pad staat maar iemand in een rolstoel overleeft dit wel. Ook ben ik sterk van mening dat er een groot verschil zit in toegankelijkheid en 100% aanpassing en volledig punctueel op de regeltjes. De stoepen zijn in bijna alle gevallen gewoon toegankelijk, hoewel je soms als rolstoelrijder ietwat extra moeite moet doen. Voor de meeste is dat totaal geen probleem. Overigens ben ik het volledig eens met het fietsen probleem, daar kan je zelfs als horde loper af en toe niet langs. Zo slecht is het allemaal niet, in t stadsie.

  6. cas

    Als we echt eerlijk zijn… Is 90% van de binnenstad door de inrichting niet toegankelijk voor rolstoelen (tenzij ze over de rijbaan gaan, maar dat is hinderlijk en gevaarlijk). Los dat fietsen, terrassen, laad en losverkeer het rolstoelgebruikers er ook niet makkelijker op maken.

  7. Jolanda

    @karla
    Helemaal eens!
    D66 wil gewoon een goede beurt maken bij de verkiezingen in het zicht.
    #symboolpolitiek

  8. Toine Goossens

    D66,

    Ik nodig u uit om deel te gaan nemen aan een werkgroep die zich inzet voor de toegankelijkheid van de binnenstad voor invaliden en fragiele ouderen.

    Of kost u dat te veel tijd?

  9. R

    Geschokt lees ik bovenstaande reacties. Wat heeft men toch drastische ideeen over maatregelingen die wij, gebruikers van de stad, kunnen of wel moeten nemen.
    D66 kaart in haar verhaal een goed punt aan. Namelijk dat zowel wij als burgers verantwoordelijk zijn voor elkaar als de gemeente die ook betere maatregelingen mag nemen. Is het niet een taak van ons samen om elkaar op te wijzen wanneer een fiets op een blinde geleide pad wordt gestald of als het te ver op de stoep steekt waardoor rolstoelgebruikers noodgedwongen zijn om een omleiding te vinden? Is het eens tijd dat de binnenstad ook afval scheidt i.p.v. op de stoep de volle zakken gecollecteerd worden?
    Spreek elkaar erop aan, dat jouw haast iemand anders’ vertraging is.

  10. anna

    en ook met mijn aangepaste fiets lees een driewieler (in dit geval dus een hulpmiddel) kan ik er niet langs en zijn de commentaren van mensen op straat niet mals, ik word uitgescholden en door toezicht berispt of ik even wil afstappen. Alsof je voor je lol op zo;n ding zit en als ik kon lopen deed ik dat. Zeker dat er ook veel drempels zijn en dat er ook op de Amsterdamsestraatweg veel verbeterd kan worden. Mensen doen dit denk ik niet expres, de weg blokkeren maar denken niet zo snel aan toegankelijkheid. Meer publicatie helpt denk ik. Dus ik vind het een goede actie om aandacht te vragen. En als ik in rolstoel zit kan ik er soms ook niet langs vanwege de vele scootmobielen die breed op het trottoir staan. Zo is het met elkaar rekening houden met de beperkte ruimte in de stad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).