D66 wil in dialoog over ‘beladen’ Utrechtse straatnamen - De Utrechtse Internet Courant D66 wil in dialoog over ‘beladen’ Utrechtse straatnamen - De Utrechtse Internet Courant

D66 wil in dialoog over ‘beladen’ Utrechtse straatnamen

D66 wil in dialoog over ‘beladen’ Utrechtse straatnamen
D66 Utrecht wil met bewoners van de stad in dialoog over beladen straatnamen. Raadsleden van de partij vragen het college hier het voortouw in te nemen, met hulp van bijvoorbeeld historici van de Universiteit Utrecht of UNESCO Nederland.

D66 Utrecht wil met bewoners van de stad in dialoog over beladen straatnamen. Raadsleden van de partij vragen het college hier het voortouw in te nemen, met hulp van bijvoorbeeld historici van de Universiteit Utrecht of UNESCO Nederland.

Voorbeelden van beladen straatnamen zijn volgens de fractie namen die verwijzen naar het koloniale verleden of leden van de katholieke kerk die zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik.

“Wij willen met de stad in dialoog gaan, om zo een oplossing te zoeken die recht doet aan de verschillende standpunten en belangen die er zijn. Zonder door te schieten in één van de uiterste in deze discussie”, zegt D66-raadslid Has Bakker.

De politieke partij vindt het belangrijk om voor beladen straatnamen een historische context te bieden. D66-raadslid Mohammed Saiah: “De geschiedenis schuurt soms en we kunnen daar ook van leren als hier meer context bij geboden wordt. Dit kan bijvoorbeeld via uitgebreidere uitleg bij de straatnaamborden en via onlinecommunicatie.”

Aanpassen

Sommige activistische groepen maken zich hard voor het aanpassen van straatnamen die verwijzen naar het VOC-verleden. De gemeente heeft daarover al eerder gesprekken gevoerd maar heeft laten weten dat straatnamen niet zomaar aangepast gaan worden.

Ook wordt er door de werkgroep Gepeperde Straten een zogenoemde Bitterzoete Route in de Utrechtse wijk Lombok georganiseerd. “De wandeling is bedoeld om te informeren, de bewustwording te vergroten en het gesprek op gang te brengen over de koloniale geschiedenis”, aldus de werkgroep.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. @UtrechtseSjoerd

    Het ging gisteravond redelijk los op Twitter over dit onderwerp

    D66 faalde wel in het komen met voorbeelden en kwam duidelijk onbeslagen ten ijs.

    Informeer uzelf:
    https://twitter.com/EllenBijster/status/1053008019028619264
    https://twitter.com/EllenBijster/status/1053019542178422784

  2. cas

    Vroeger ging het er nu eenmaal anders aan toe dan nu. De normen zijn veranderd, maar wij kunnen het verleden niet boos aanwijzen/beoordelen met de normen van vandaag. Zo werkt het nu eenmaal niet.
    Veel van de “omstreden” mensen hebben nu eenmaal veel voor de ontwikkeling en vooruitgang van Nederland betekend. Ondanks de manier waarop dat vroeger is gebeurd.

  3. Katja

    Hou nou eens op !
    Ik ben geen voorstander van het koningshuis, wat moet ik met Koningsweg,
    Koningslaan, Prinsesselaan, Van Lippe Biesterveldlaan, Beatrixlaan, Maximapark, Julianaweg, Emmalaan etc ?

  4. Gijs

    Amen, Cas. Amen.

  5. Harry

    In toenemende mate beginnen deze standpunten/overtuigingen op een psychische stoornis te lijken. Een schreeuw om aandacht of zingeving op een zeer passieve agressieve wijze. Wat verder opvalt is dat het de afgelopen 10 jaar steeds vaker voorkomt en het aldus een generatiedingetje lijkt te zijn. Mensen die zich verontachtzaam voelen, terecht of onterecht of zich niet gehoord voelen. Zelf wordt ik steeds ongevoeliger voor dit soort standpunten en omdat ik weet dat de zeer weldenkende mensen van de straatnamencommissie weloverwogen tot een straatnaam komen of zijn gekomen. Voor die mensen die zich hier niet bij kunnen neerleggen adviseer ik professionele psychische hulp of de koffer te pakken naar een land zonder straatnamen.

  6. BW

    @cas
    De stelling dat het er vroeger nu eenmaal anders aan toe ging is in deze context nogal kort door de bocht. Ik mag toch hopen dat er over pakweg 100 jaar ook geen Hitler-plein komt “omdat het er in ’40-’45 nou eenmaal wat anders aan toe ging”. Ook in de VOC tijd was moord niet toegestaan en met name vanwege Coen’s buitengewoon wrede en gewetenloze optreden op de Banda eilanden (Google is your friend) werd Coen in zijn eigen tijd ook al bekritiseerd.

    Ik zeg niet dat die straatnamen per se aangepast moeten worden (want wat lost dat op?), maar het is wat mij betreft goed dat er de laatste jaren meer aandacht is gekomen voor de schaduwzijde van het VOC verleden en hier mag best over gesproken worden.

  7. George

    Goed zo Cas Het is onze geschiedenis.De discussie op zich is al absurd Laten we er gewoon voor zorgen dat die die dingen NU niet meer gebeuren

  8. Yoshua

    Vreemde van dit hele verhaal is dat Michael van Zijl en zijn grauwe eeuw wil dat de straatnamen worden veranderd vanwege gepleegde misdaden in Nederlands-Indië.
    Michael van Zijl, kleinzoon van een KNIL militair, veranderd zijn achternaam niet. Zijn grootvader heeft als KNIL officier behoorlijk huisgehouden bij de inlanders. Blijkbaar meet Michael van Zijl met twee maten.
    J.P Coen en opa van Zijl hebben gelijkwaardige misdaden op hun naam staan.

  9. peter

    Eerst maar eens beginnen met die belachelijke Ché Guevarastraat, daarna kunnen we misschien wat verder terug in de geschiedenis.

  10. Cico

    Het enige wat er nodig is, is een beknopte historische duiding onder het straatnaambordje. Je kan desnoods een QR code toevoegen voor meer info.

    Meerdere vliegen in 1 klap: je hoeft geen straatnamen te wijzigen, dit soort oeverloze (politieke) discussies kunnen eens worden afgesloten, je leert wat over de Nederlandse geschiedenis en de voorbijganger kan uiteindelijk zelf met kennis een moreel oordeel vellen ipv bovenaf opleggen.

  11. JdV

    Absoluut goed idee. De che gueverrastraat kan weg. Ataturk eveneens. Tijd voor een Theo van Gogh straat. Een Pim Fortuijnplein. Een Wil Schuurmanlaan. Allemaal slachtoffers uit het recente verleden. Slachtoffers van de fans van gueverra en ataturk.

  12. Berend

    Als we hiermee beginnen is het einde zoek. Personen en instituties die nu onomstreden zijn kunnen door de tijd worden ingehaald. Daarnaast is het een precaire onderneming om al die omstreden historische figuren van een soort disclaimer te voorzien. Belicht je alleen hun wandaden, of ook wat zij aantoonbaar hebben bijgedragen aan het vaderland? Wie gaat al die historische context verzorgen? Wat als zelfs de historici verdeeld zijn over hoe we zo’n persoon moeten duiden? Gaat een eenling het opknappen, of moet een commissie zich erover buigen? Waarschijnlijk zorgen zulke ‘bijteksten’ alleen maar voor meer verdeeldheid.

    De sleutel in dit hele verhaal is goed onderwijs. Als kinderen al op vroege leeftijd leren dat het verleden een ‘foreign country’ is met totaal andere zienswijzen en een andere moraliteit, dan begrijpen ze ook dat J.P. Coen niet zonder meer een boef gezien kan worden, maar ook zeker geen heilige was. Je moet zulke mensen beschouwen in de context van hun eigen tijd, en de geschiedenis vooral gebruiken om lessen te trekken. Het verleden willen schoonpoetsen of doodzwijgen past bij totalitaire regimes.

  13. Jim

    Yoshua grijpt de racistische apartheids wetgeving die Nederland introduceerde in Ned Indië aan om slachtoffers van die apartheid te veroordelen om zo terechte kritiek op koloniale verheerlijking te delegitimeren.

    Van Zeijl is zich terdege bewust van het KNIL verleden van zijn grootvader en van vele andere KNILers en benoemt dit ook zelf. Ik ben er zelf getuige van geweest tijdens de avond van het NIOD en KITLV in pakhuis de Zwijger jl. over het door de NLse staat gefinancierde onderzoek naar de herkoloniastieoorlog. Hier heeft hij voor een volle zaal hardop uitgesproken dat zijn grootvader (waarschijnlijk) oorlogsmisdaden gepleegd heeft. Zo ga je met het koloniale verleden om, namelijk via erkenning en waar mogelijk herstel van dit verleden.

    Nu Nederland nog over haar misdaden zoals het invoeren de apartheidswet die de “indo europeanen” in deze positie dwong enz..

  14. Robert

    Maar in Eindhoven is er na een inventarisatie onder de bewonders gekozen voor een Barabas-straat. Een Turkse zeerover bekend om zijn handel in westerse slaven….

  15. Katja

    Gandhi vond dat de blanken Zuid Afrika moesten blijven regeren; Lincoln was tegen slavernij, maar vond zwarten minderwaardig. Ook maar schrappen allemaal?

  16. G.H.

    Gaan we op die toer, ’66? Ok, dan ook subiet weg met de Rooseveltlaan.
    Roosevelt, verrader van de Polen, die hun land cadeau gaf aan Stalin (een grotere massamoordenaar dan Hitler), en die toestond dat Polen een communistische dictatuur werd én onze Poolse bevrijders nooit meer terug naar huis konden omdat ze door Stalin en zijn trawanten meteen zouden worden vermoord. En Roosevelt die dat verraad geheim hield omdat de democraten de stemmen van de Poolse gemeenschap in de VS hard nodig hadden bij de volgende verkiezingen.
    Gaat u daar ook de dialoog over aan?

  17. Ronald

    En dan onze Oranjes. Maurits die Oldenbarnevelt een kopje kleiner maakte vanwege de verkeerde geloofsrichting. Willem wiens roversbendes de monniken in katholieke kloosters een kopje kleiner maakte. Enzovoorts enzoverder. Wat is D’66 toch de weg kwijt in deze stad. Zeg ik als oud-lid met diepe droefenis in mijn stem.

  18. Lombokker

    Typisch D’66: je drukmaken over wat er 400 jaar geleden in Nederlandsch Indië gebeurd is; maar wegkijken van de rottigheidheid waar vrouwen en homo’s nu in sommige nederlandse wijken mee geconfronteerd worden.

  19. Robin

    Vermoeid. Eens met Cas., Harry en Chico. Maak in het geschiedenisonderwijs en op “makkelijke” bronnen als Wikipedia duidelijk dat de rekening van onze gouden eeuwen mede door andere volkeren is betaald, en hoe. Wees er transparant in. Excuses voor daden van voorvaderen zijn niet mee dan symboolpolitiek. Die straatnamen handhaven, dat zijn ideale manieren om ook uit te leggen wie die meneer was, en dat hij los van voor welvaart, ook voor ellende gezorgd heeft.

  20. Robert

    Jim begrijpt niet dat deze discussie alleen maar meer polarisatie teweeg brengt. De kneusjes van de grauwe eeuw zouden beter tegen misstanden die vandaag de dag plaatsvinden(zie kinderarbeid, slaven in het midden oosten, etc.). Als NL al zijn misstanden uit het verleden zou moeten herstellen maken we van Indonesië weer onafhankelijke eilandjes? Brengen we alle Antillianen en Surinamers terug naar Afrika? Op geen plek en tijd in de ins bekende historie is er zoveel gelijkheid geweest als NU in het westen. Laten we dat nog beter maken en in ieder geval koesteren.

  21. Yoshua

    @jim,
    Het gaat mij eigenlijk om het wijzen naar anderen dat van Zeijl doet.
    ”Waarschijnlijk was zijn opa oorlogsmisdadiger”
    Opa was absoluut oorlogsmisdadiger een J.P Coen van de 20e eeuw.
    Actief bij afslachten van inlanders.(wat cowboys bij indianen deden was verschrikkelijk).
    Opa was bij heel veel aanvallen op kampongs waar vrouwen en kinderen moesten toekijken hoe mannen werden afgeslacht en niet werden gespaard door opa van Zeijl.
    (Sinterklaas moet worden afgemaakt en kinderen moeten toekijken, van opa geleerd).
    Het is alsof je de familie van Hitler hoort zeggen; Franco van Spanje dat was pas een grote misdadiger.
    Hij weet dat opa geen kleine vis was, maar wijst liever naar anderen.
    Daar heb ik problemen mee.

  22. Toine Goossens

    Tja, het is me wat met die straatnamen. Laten we alle achternamen schrappen. Dan houden we alleen de Pietstraat over. Oeps mag ook al niet meer. Is Piet als voornaam nog wel correct? Je zou zo maar een fel bevochten associatie kunnen maken. Verbieden die naam.
    Wie dat niet vrijwillig doet wordt gedwongen. Zetten we net als voor de heksen een waag voor de deur. Een woordwaag, we gaan met onze tijd mee per slot van rekening. Blijven er geen straatnamen meer over.

    Postcode en huisnummer volstaat. Weg met alle straatnamen. Niemand die daar iets op tegen kan hebben? Toch?

  23. Berendb

    @Lombokker: Grappig, inderdaad, dat je ze daar nooit over hoort. Als een jonge vrouw op een vrijdagavond langs bepaalde stukken Amsterdamsestraatweg loopt, dan wordt ze minstens 10 keer lastiggevallen of nagesist. Homo’s lopen daar natuurlijk nooit hand in hand, omdat dat vrijwel zeker tot geweld leidt. Maar dit alles zal wel onder culturele verrijking vallen.

  24. Cico

    Waarom halen mensen steeds andere -irrelevante- voorbeelden erbij om hun gelijk te halen? Zorgt voor oeverloos gelul, terwijl het erom gaat om eens realistisch te zijn over de -eigen- geschiedenis (niet die van Zuid Amerika of USA) en de hand in eigen boezem steken. Maar dit blijkt voor Nederlanders vrijwel onmogelijk, het wordt direct gepolitiseerd naar links/rechts spelletjes of er komt weer een ‘whataboutisme’.
    Stel je eens voor dat Duitsland constant de geschiedenis van WO2 zou ontkennen. Steeds weer wijst naar de Fransen of de Russen, die ook niet mis waren toen en toen. Of weg-relativeren als ‘nazisme was toen normaal.’ Levert helemaal niets op behalve geruzie, net als wij hebben met het VOC verleden en slavernij-handel.

  25. Luuk Upuuk

    Als we in Nederland steeds maar politiek correct terug willen kijken, komen we nooit verder!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).