D66 wil minder geruimde fietsen en meer stallingen: “Dit handhavingsbeleid is doorgeslagen” | De Utrechtse Internet Courant D66 wil minder geruimde fietsen en meer stallingen: “Dit handhavingsbeleid is doorgeslagen” | De Utrechtse Internet Courant

D66 wil minder geruimde fietsen en meer stallingen: “Dit handhavingsbeleid is doorgeslagen”

D66 wil minder geruimde fietsen en meer stallingen: “Dit handhavingsbeleid is doorgeslagen”

De gemeente ruimt fietsen op. Archiefbeeld DUIC/Robert Oosterbroek

D66 wil dat de gemeente minder geld gaat uitgeven aan het ruimen van fietsen. Tegelijkertijd moet het budget voor de bouw van extra fietsenstallingen omhoog. Donderdag dient D66 hierover een voorstel in bij de gemeenteraad.

Verhalen van fietsers van wie de fiets is weggehaald door de gemeentelijke opruimdienst, Bram Fokke hoort ze regelmatig, bijvoorbeeld via Twitter. Het échte probleem is dat er op veel plaatsen in de stad te weinig plek is om je fiets te stallen, vindt het D66-raadslid: “Handhaving is in dit geval ook een vorm van symptoombestrijding.”

Krijgen jullie veel klachten binnen van fietsers wiens fiets is weggehaald door de opruimdienst?

“Ja, heel veel. Statistisch gezien is de kans ook vrij groot dat je fiets een keer wordt meegenomen. In 2013 zijn er in Utrecht door de gemeente ruim 10.000 fietsen geruimd. Om een vergelijking te maken, in dat jaar is er 2.500 keer aangifte gedaan van fietsendiefstal.”

Jullie zeggen: minder geld besteden aan het wegknippen van fietsen. Waarom?

“D66 wil het beleid niet helemaal afschaffen. We zijn voor handhaving, maar dit beleid is doorgeslagen. Fietsen die bij bosjes worden ingeladen in vrachtwagens en meegenomen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Vervolgens moeten eigenaren hun fiets ophalen in één van de drie grote fietsendepots van de gemeente.”

Wat staat er in het voorstel dat jullie donderdag gaan indienen bij de gemeenteraad?

“Wij willen dat het budget van 2 miljoen euro dat nu wordt besteed aan het weghalen, opbergen en bewaken van fout geparkeerde fietsen, met een vierde omlaag gaat. Het geld dat hiermee vrijkomt, 500.000 euro, kan wat ons betreft gaan naar het realiseren van extra fietsenstallingen in de stad.”

Waar moeten die extra fietsenstallingen komen?

“Bijvoorbeeld rondom TivoliVredenburg. Daar is nu een groot tekort aan fietsenstallingen. Maar het probleem is breder dan alleen het stationsgebied. Ook in veel wijken en buurten is er een tekort aan plekken. Niet iedereen heeft een tuin om zijn of haar fiets te stallen.”

In Utrecht komt in 2016 de grootste fietsenstalling ter wereld. Deze fietsparkeergarage, onder het nieuwe Stationsplein-Oost, moet ruimte gaan bieden aan 12.500 fietsen. Hoeveel extra fietsenstallingen moeten er wat u betreft nog bijkomen?

“Dat is moeilijk te zeggen. Maar het fietsgebruik groeit hard. Je ziet dat de nieuwe fietsenparkeergarage onder het Jaarbeursplein alweer aardig vol begint te raken. Heel raar is dat niet, de eerste dag is gratis. Dat er in 2016 12.500 extra plekken komen, scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Wij kunnen niet wachten tot het zover is. Maar of dat er genoeg zijn, dat moeten we nog gaan zien,” besluit Fokke.

20 Reacties

Reageren
  1. Danny

    Leuk kritiek leveren, maar met een gerichte oplossing komen ze ook niet. Extra plaatsen rondom TV is nogaal vaag. Overigens parkeer ik mijn fiets regelmatig onder Stationsplein West en zijn er al die keren nog meer dan voldoende plekken, sterker nog de helft stond leeg.

  2. Joep M

    Bram, eindelijk wakker geworden ?
    Diverse kansen inmiddels gemist.
    Geen fietsenstalling in muziekpaleis.
    Geen fietsenstalling in Bijenkorf, of nu misschien toch weer wel ?

  3. Geenstijl@Utrecht

    Die Bram toch, zomaar ineens wakker geworden, dit probleem is er al jaren Democratische Koekebakker.
    Eens kijken wat de Utrechtse Democraten ervan brouwen in de aankomende 4 jaar, Bram neemt alvast een voorsprong !!!!!!!!!.

  4. Arjan Verhoeven

    Ik weet nog wel een andere manier om 5 ton te verdienen en toch 10.000 fietsen per jaar weg te halen.

    Hoe krijgt de gemeente het voor elkaar om 200 euro uit te geven om een fiets los te knippen, mee te nemen en te bewaren?

    En dan nog 13,50 verdienen met het terugverkopen aan de eigenaar.

    Tot voor pakweg vijf jaar geleden werden fietsen voor 10 euro aangeboden, ergo: precies hetzelfde werk voor minder dan 5% van de prijs.

  5. bladibla

    Zijn ook allemaal die vervelende import hoog-opgeleide d’66 elite knaapjes en dineetjes die hun fiets gewoon niet kunnen parkeren in de daarvoor bestemde stallingen, omdat ze haast hebben (lees te lang in bed blijven liggen) of geen tijd hebben, omdat ze nog een latte moeten halen. Die gaan dan vervolgens roepen dat het niet kunnen fietsen, je niet aan de verkeersregels houden en je fiets overal neerkwakken maar bij de grote stad hoort, terwijl de meeste van dit soort typetjes (lees d’66 stemmers) uit een willekeurig dorp, uit een ik noem een brabant, komen. Dat zijn die kringen van Bram…..

    Parkeer gewoon je fiets in de stallingen, plek zat; is er niks aan de hand. Maar ja, dat is te ver lopen voor het elite volk. Zelfs de stalling op Smakkelaarsveld of op de Vredenburg is kennelijk te ver lopen als je naar TivoliVredenburg gaat? Laat je hoofd eens nakijken…….

  6. bladibla

    Kleine toevoeging over het volraken van stallingen….dat zijn dus veel weesfietsen. Dit zou het losknip- en wegvoerbeleid juist rechtvaardigen……………Het aantal fietsen neemt helemaal niet toe, het aantal weesfietsen wel…….

  7. tom

    https://petities.nl/petitie/behoud-maatschapelijke-stage-op-school

  8. Herbert Boland

    (Wat een gefrustreerd gelul over eliteknaapjes hierboven. Dit is iets wat bij elke drukke jonge stad hoort.)

    Jonge mensen hebben weinig zicht meer op een vaste baan. Wat doe je dan? Je blijft maar plakken in de stad waar je bent afgestudeerd. Forensen van tijdelijke job naar job. Een beetje student/starter heeft 2 a 3 fietsen. Hier en daar staan ze, precies weet hij/zij het soms ook niet meer.
    Plus: discipline is er nauwelijks, de openbare ruimte in het stationsgebied of rond de gracht is al een zootje, waarom zou je druk maken. Gemakzucht en haast is er des te meer. Want het interessante drukke leven moet geleefd worden.

    Het wegknippen van fietsen die wekenlang ongebruikt in volle stallingen of op drukke verkeerspunten staan, moet gewoon worden. (En nee: niet in de zomervakantie dus) Wrakken weghalen mag van mij op dagelijkse basis, overal. Iedereen weet zo langzamerhand dat het in deze stad zo werkt. En ja, soms ben je de sjaak. Dat ben je ook als je fiets gejat wordt, en daar kijkt ook niemand meer van op.

    Als we de fiets in de praktijk als een disposable beschouwen, behandel het dan ook als een disposable.

    Meer in het algemeen vind ik het jammer dat de combinatie van OV+ lopen hier (of waar dan ook in NL) nauwelijks een rol speelt, terwijl het in nagenoeg iedere grote buitenlandse stad dé manier is om je te verplaatsen. Lopen heeft hier een slecht imago. Dat is iets wat je slechts in winkelgebieden doet of zo. Terwijl het gezonder, socialer en veiliger is.

  9. Maarten

    Fietswrakken weghalen, oké. En dat zijn dan fietsen die zichtbaar niet meer bereden kunnen worden (lekke banden, kromme wielen, geen zadel, geen stuur). Dat zou al een hoop opruimen. En dan niet een labeltje eraan en vervolgens vier weken niets doen. Nee, labeltje eraan en na een paar dagen weghalen. Als iemand zijn fiets ergens achterlaat, omdat hij toevallig die dag een lekke band kreeg, moet hij ‘m zo snel mogelijk weghalen.
    Fietsen weghalen die er nog goed uitzien: alleen als ze hinderlijk of gevaarlijk gestald zijn. Dat zijn in het algemeen de fietsen van mensen die te beroerd zijn om meer dan vijf meter te lopen…

  10. Jiri

    Fietsen horen bij Nederland. En fietsen die overal worden neergezet ook. Dat is het beeld van Utrecht al jaren. Niks mis mee. Dit beleid is inderdaad doorgeslagen. Maar ja, GroenLinks hè… Burgertje pesten. Straks mag je niet meer met de auto, scooter of fiets de stad in.

  11. Bram 'eliteknaapje' Fokke

    Beste bladibla,

    Geen enkele Utrechter kiest ervoor om een fiets tegen een boom te kwakken als er een fatsoenlijke stalling beschikbaar is. Maar dan moet die wel beschikbaar zijn. Iedereen die wel eens bij TivoliVredenburg of op het Centraal station komt weet dat de stallingscapaciteit zeer regelmatig volkomen ontoereikend is.

    We schrappen het ruimbudget niet, maar we kiezen er wel voor om een deel van dat geld aan te wenden om daadwerkelijk het probleem op te lossen. Dat is constructiever dan symptoombestrijding.

    Je stelling dat alleen het aantal weesfietsen toeneemt en niet het aantal fietsen is onjuist. Het fietsgebruik stijgt al jaren enorm.

    Wat betreft mijn herkomst: Aardige gok, maar ik kom uit Emmeloord.

  12. Woutertje Pieterse

    Beste Bram,

    Ik kan me best voorstellen dat het allemaal wat minder rigoureus kan. Ben het wat dat betreft geheel met Maarten eens. Wel even schikbarend dat dat 2 miljoen euro kost… 200 euro per fiets… Denk dat je ook de kosten van het stallingsbeheer hebt meegenomen…

    Wat betreft de fietsen bij TivoliVredenburg heb je nou net een verkeerd voorbeeld gegeven. Aan het Vredenburg is een ondergrondse stalling met altijd meer dan genoeg plaatsen….!

  13. Stijn

    Is het niet verplicht voor partijen als een TivoliVredenburg en een Bijenkorf om bij het bestemmingsplan ook een berekening te leveren van het te verwachten aantal fietsen en de oplossing daarvoor? Aangezien die verplichting er ook ligt voor het auto verkeer (zie de problemen bij de Bijenkorf verbouwing) lijkt het mij niet meer dan logisch dat ook voor de fietsen een verantwoording in de plannen staat. Dus niet voldoende plekken bij de TV zouden ze dan ook zelf moeten oplossen of in ekl geval in overleg met de gemeente van te voren moeten tackelen. Ze hadden ook zo’n mooie stalling onder het gebouw kunnen maken ;). Voor de rest ben ik absoluut voor meer stallingen… De Neude heeft onder het plein nog wel wat ruimte 😛

  14. bladibla

    Beste Bram,

    Emmeloord is bij mijn weten een achterlijk gat, precies wat ik dus aangeef. Mensen die de hele tijd roepen dat bepaald verwerpelijk gedrag bij de grote stad hoort, komen vaak zelf niet uitd e stad. Het is een rechtvaardiging om hun irritante gedrag niet te hoeven aanpassen. Het verklaart in grote lijnen jouw gedrag en dat van je soortgenoten.

    Dan even over TivoliVredenburg, misschien ben je blind, maar ongeveer 50 meter naast TV, onder de Vredenburg, zit een grote ondergrondse fietsenstalling, met meer dan genoeg plek. Fietsen die in het lukraak neergekwakt worden voor het muziekpaleis getuigen dan ook van enorme luiheid. Luiheid en gemakzucht zijn eigenschappen waar ik niet zo trots op zou zijn.

    Iedere keer wanneer ik bij Centraal kom, vind ik altijd een plek in een van fietsenstallingen. Zelfs in de bewaakte fietsenstalling. En dan heb ik het over de spitstijden. Aan de zijingang bij de AH, richting Mariaplaats is vrijwel altijd plek bijv. . Maar ook op Smakkelaarsveld vind ik vrijwel altijd een plaatsje. Ok, je moet er maximaal 5 minuten voor lopen, maar ik ga dan ook altijd op tijd van huis, zodat ik rustig kan fietsen. En ik heb nog vaak tijd over om een lekkere cappuccino te halen. Punt is dat als je even zoekt er vrijwel altijd plek is.

    Je betoog, Bram, slaat gewoon nergens op. Mensen die klagen over het feit dat hun fiets wordt weggeknipt, zijn daar zelf debet aan. Zij blokkeren stoepen, negeren waarshuwingslabels en laten weesfietsen en wrakken rondslingeren. Net als je auto dien je de fiets nu eenmaal op/ in de daarvoor bestemde plekken/fietsenrekken te plaatsen. Het is al erg genoeg dat je aan mensen moet uitleggen waarom dat zo is. Het betoog dat er te weinig stallingsplekken zijn, is zeker na de opening van de zoveelste nieuwe fietsenstalling in het stationsgebied en de aankondigen van vele nieuwe plekken gewoon BS. Juist de opening van al deze nieuwe plekken rechtvaardigt het losknippen van fietsen van erg luie mensen die geen rekening houden met de medemens nog meer. Mensen die klagen moeten eens in de spiegel kijken…..

  15. Mia Amram

    Nogal eenzijdig van Bram Fokke hoe hij het probleem fietsparkeerders benadert. Alleen vanuit de comfortzone van de fietser die het schijnbaar normaal vindt overal zijn fiets neer te kunnen zetten. Met de hoeveelheid fietsen in Utrecht centrum kan dat allang niet meer. Als raadslid had je, als je er een beetje langer in had verdiept, dat ook wel kunnen weten.
    Veel fietsklemmen worden bezet door fietsen die er langer dan een dag staan, wat niet de bedoeling is. Veel geparkeerde fietsen staan hinderlijk geparkeerd, terwijl er genoeg ruimte is in de stallingen, die nog gratis zijn ook. Het is de luiheid van een fietser, beste Bram, om niet even door te lopen naar een stallingsplaats. En ronduit gezeur als er dan al eens een keer gehandhaafd wordt.

  16. Bram 'eliteknaapje' Fokke

    Woutertje, die fietsenstalling is er en bij evenementen in Vredenburg staat die stalling helemaal vol, net als de omgeving. Iedereen die dat niet gelooft kan vanavond een kijkje nemen op Vredenburg. Overigens gebeurt het overdag wel dat die stalling onderbezet is.

    Stijn, die verplichting is er pas sinds kort, maar de plannen voor TivoliVredenburg en de Bijenkorf zijn van voor die wijziging. Daar plukken we zeker bij TivoliVredenburg de zure vruchten van.

    Bladibla, als jij echt vindt dat er voldoende stallingen zijn en iedereen die geen stalling kan vinden een asociale, latte-drinkende, elitaire boerenlul is dan moet je dat vooral doen. Wij zien dat anders.

  17. Roos Geerse

    Tien jaar geleden haalde niemand het in zijn hoofd zijn fiets in een winkelgebied neer te zetten. Je zette je fiets aan de rand en ging verder lopen.
    Toen gingen mensen, ik denk eerste generatie fietsers die deze gewoonte niet van hun ouders hadden meegekregen, hun fiets neerzetten voor de winkel waar ze moesten zijn, ook als dat midden in een winkelgebied was. En ja, als ergens eenmaal een paar fietsen staan, gaat veel meer mensen dat doen.
    Daar kun je geen stallingen voor bouwen. Mensen duidelijk maken dat ze hun fiets niet op plekken kunnen zetten waar veel mensen winkelen is de enige remedie.
    Overigens ben ik van mening dat voetgangers ook duidelijk gemaakt moet worden waar ze wel midden op straat mogen lopen en waar ze ruimte moeten geven aan fietsers.

  18. Frederik

    @Roos Ik ben vertederd door jouw analyse. Vooral van je laatste opmerking over voetgangers word ik helemaal week. Onschuld bestaat nog.

  19. Frederik

    Dan nog even kort (wat mijn voorgangers helaas niet doen): waar komen in godsnaam al die fietsen vandaan? Oftewel: Utrecht groeit uit z’n voegen.

  20. Robb

    Wat een gelul allemaal. Er worden al 30 jaar overal fietsen neergezet. En waarom zou dat niet mogen? Waarom zou ikmijn fiets niet aan een lantarenpaal mogen neerzetten? In welke gestapowet staat dat???

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).