De Stem van Utrecht: De maximumsnelheid op de ringwegen moet verlaagd worden naar 80 km/u | De Utrechtse Internet Courant De Stem van Utrecht: De maximumsnelheid op de ringwegen moet verlaagd worden naar 80 km/u | De Utrechtse Internet Courant

De Stem van Utrecht: De maximumsnelheid op de ringwegen moet verlaagd worden naar 80 km/u

De Stem van Utrecht: De maximumsnelheid op de ringwegen moet verlaagd worden naar 80 km/u

De Utrechtse Internet Courant en De Stem Van willen kiezers informeren en de interactie tussen kiezers en raadsleden versterken. “Niet alleen tijdens de verkiezingen, maar juist ook in de periode gelegen tussen de verkiezingen.” Mocht je nog niet weten wat je gaat stemmen, of de motiveringen van de partijen nog eens willen nalezen dan kan dit op de website De Stem Van.

 

Vandaag behandelen wij de stelling: De maximum snelheid op de ringwegen moet verlaagd worden naar 80 km/u.

Door een getal op te geven tussen de 0 en 100 konden 15 politieke partijen in Utrecht en alle Utrechters aangeven of ze het eens zijn met de stelling of oneens.

Wat de politieke partijen van de stelling vinden leest u hieronder. De Utrechtse invullers van De Stem Van kwamen gemiddeld uit op een score van 48 en dat is een neutraal standpunt. Het kan ook komen omdat de vele invullers erg verdeeld zijn over de stelling.

Eens

ChristenUnie (Score 0): Voor de ringweg geldt: tachtig is prachtig. De luchtkwaliteit in Utrecht voldoet niet aan de wettelijke normen, snelheidsverlaging is een effectief middel om dat te verbeteren. Snelheidsverlaging leidt bovendien tot verhoging van de doorstroming.

D66 (Score 0): De snelwegen rondom Utrecht hebben een negatief effect op de gezondheid van de bewoners van de omliggende wijken. Daarnaast zorgt een lagere snelheid voor een betere doorstroming. Daarom is D66 voorstander van 80 km/u op de hele ring.

GroenLinks (Score 0): Om de gezondheid van de Utrechters te verbeteren neemt de gemeente diverse maatregelen. Het Rijk kan daar aan bijdragen door de snelheid op de ringwegen te verlagen voor een betere luchtkwaliteit én minder geluidsoverlast.

Partij voor de Dieren (Score 0): De PvdD is voor een verlaging van de maximumsnelheid omdat aangetoond is dat dit zorgt voor een betere luchtkwaliteit.

PvdA (Score 0): Als de snelheid op de hele Ring Utrecht wordt beperkt tot 80 km/uur verbetert én de luchtkwaliteit én de leefbaarheid voor bewoners rondom de ringwegen. Verbreding van de A27 is dan overbodig. Zo wordt ook het bos Amelisweerd gespaard. En geen files.

Stadsbelang Utrecht (Score 2): Op momenten, kan het zinnig en gewenst zijn de maximum snelheid op ringwegen rondom Utrecht te verlagen naar 80 km/u. Dit omwille van milieu- en gezondheidswinst en vermindering geluidsoverlast. Op de Noordelijke Randweg Utrecht kan dit 24/7.

SP (Score 3): Oplossing voor de fijnstofproblematiek.

Ouderen Partij Utrecht (Score 18): Ja. In de praktijk kun je toch meestal niet harder dan 80 km/h rijden. Het is veiliger, milieuvriendelijker en vermindert de files op de ringwegen.

Nederland Duurzaam (Score 27): Daar waar de randweg direct naast woongebied ligt, wenst Nederland Duurzaam een maximum van 80 km/u.

Student & Starter (Score 39): Student & Starter vindt het van belang dat luchtvervuiling en geluidsoverlast in toom worden gehouden. Dat moet gewogen worden tegen de bereikbaarheid van Utrecht. Zolang er binnen afgesproken normen gewerkt wordt gaan wij voor maximale doorstroom.

Neutraal

Basis Inkomen Partij (Score 46): Indien daarmee de kwaliteit van de lucht verbeterd wordt is de BIP het daarmee eens.

CDA (Score 50): Als de Noordelijke Randweg (langs Overvecht) uitgebreid wordt beperken we de snelheid tot 80km/u. Daar gaan we als gemeente over. Op de andere snelwegen is het een besluit van Den Haag: doorstroming en schone lucht zijn bepalend voor onze inzet!

Oneens

Partij Vrij Utrecht (Score 98): Dit veroorzaakt alleen maar filevorming en luchtvervuiling.

Ons Utrecht (Score 100): OnsUtrecht is niet mee eens, hierdoor krijg je meer files, waardoor meer ongelukken voor te komen en  de milieu wordt hierdoor beinvloed.

VVD (Score 1000): De VVD wil dat Utrecht een gastvrije stad is. Goede verkeersdoorstroming is daarom cruciaal, ook voor de luchtkwaliteit, want stilstaand verkeer vervuilt het meest. Verlaging van de maximumsnelheid zou een zeer slechte zaak zijn voor de doorstroming.

Ook na de verkiezingen wil DUIC en De Stem Van de bewoners van Utrecht betrokken houden: “Kiezers worden met dat doel opgeroepen zich te registreren op de site. Mensen die zich geregistreerd hebben, kunnen ook benaderd worden voor online-onderzoek.”

4 Reacties

Reageren
  1. Gerard Cats

    Het is opvallend dat de partijen die het met de stelling oneens zijn alle als argument aanvoeren dat er meer files komen door verlaging van de maximum snelheid tot 80 km/u. Zij hebben echter ongelijk. De maximum capaciteit van een weg wordt bereikt bij een snelheid van 80 km/u (zie bv http://www.math.vu.nl/~sbhulai/theses/werkstuk-roubos.pdf). De capaciteit van een wegvak is daarbovenop hoger naarmate de snelheidsverschillen kleiner zijn. Met 80 km/u zijn de snelheidsverschillen tussen personen- en vrachtauto’s klein.
    Het argument van de kleine snelheidsverschillen werkt het sterkst bij strikte handhaving, dus trajectcontrole.

  2. Geenstijl@Utrecht

    Er zal toch een oplossing moeten komen voor de vuile lucht, dus zal er ook een aanpassing moeten komen voor de ringwegen naar 80 km per uur.
    Ik kies voor gezondheid, hoewel ik graag auto rijd kijk ik ook naar de toekomst.
    En ach het is wel lekker relax rijden hoor 80 of 100 km per uur.

  3. Geenstijl@Utrecht

    Ik ga ondanks mijn rechtse opvattingen toch voor 100% Sociaal, ook met dit onderwerp duidelijk en eerlijk.

  4. Cees Zegers

    Ook ik vind het vreemd dat er aan beide kanten van het spectrum met dezelfde argumenten wordt beschermd: blijkbaar is het niet interessant om erachter war realistisch is en roep je sowieso wat “iedereen” graag wil horen. Partijen die dit doen ondermijnen het democratisch proces en zouden door de kiezer moeten worden.afgestraft!!!

    Ga zelf maar in de spits een rondje Utrecht doen: zelfs de meest doorgewinterde hardrijder moet bekennen dat het bij 80 veiliger, rustiger, beter en vooral sneller gaat. Dat lijkt mij winst voor iedereen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).