Het college van Utrecht heeft in haar programma de ambitie uitgesproken om Utrecht de fietsstad van Nederland te maken. Volgend jaar zijn er verkiezingen en daarmee loopt dit collegeprogramma tegen zijn einde. Met de aanpak van 15 fietsroutes heeft de gemeente geprobeerd de stad een echte fietsstad te maken. Ik stapte op de fiets met wethouder Lintmeijer om te kijken hoe de situatie er voor staat.
We beginnen onze tocht op de Troelstralaan, deze laan is onderdeel van de zogeheten Groene route. Deze route loopt van Overvecht naar de Binnenstad en vice versa. Het asfalt is rood en nieuw en de fietsers komen in grote getale langs. Wethouder Lintmeijer: “We willen de rode loper uitrollen voor de fietsers in Utrecht.” Utrecht heeft te kennen gegeven een echte fietsstad te willen worden: “We willen heel graag dat de fietser zich comfortabel kan voortbewegen in het verkeer. Het aanleggen van fietsstraten, zoals hier op de Troelstralaan, is een goede mogelijkheid daarvoor.”
De fietsroutes zijn verbindingsroutes die lopen door de hele stad, elke route heeft een eigen kleur. Zo heb je dus een groene route, maar ook een blauwe, een gele en een paarse. Deze routes lopen dwars door de stad, van verre wijken, door de binnenstad, naar andere verre wijken maar er zijn ook rondwegen voor de fiets. Op meerdere plekken op deze routes worden fietsstraten aangelegd. Straten waar de auto te gast is. “De routes moeten herkenbare en prettige routes zijn voor de fietsers. Een manier om dit te realiseren is het aanleggen van fietsstraten.”
Fietsstraten zijn gemaakt van rood asfalt en zijn hoofdzakelijk bedoeld voor de fietsers. Auto’s zijn er welkom, maar zijn te gast. Het is de bedoeling dat auto’s achter de fietsers aan blijven rijden en niet gaan inhalen. Er is echter geen juridische houvast aan dit principe. In feite is het een doodnormale straat, alleen met roodasfalt. Niet anders dus dan een gewone woonstraat. Regelmatig zie je auto’s fietsers gewoon inhalen “Wij proberen het verkeersgedrag van automobilisten en fietsers te veranderen door het maken van fietsstraten. Dit gebeurt niet alleen door het leggen van rood asfalt maar ook worden de straten bijvoorbeeld smaller gemaakt. Het uiterlijk van een straat lokt bepaalt gedrag uit, maar verkeersdeelnemers moeten er wel eerst aan wennen. Dit kan een paar weken tot een paar maanden duren.”
Prins Hendriklaan
Ondertussen fietsen wij door de binnenstad richting een van de drukste fietsstraten van Utrecht, de Prins Hendriklaan. Hier is, ook met rood asfalt, een 800.000 euro kostende fietsstraat gemaakt en deze is onderdeel van de Rode route en loopt van Vleuten, door het centrum , naar de Uithof. Het is niet de bedoeling om op de gehele lengte van de fietsroutes rood asfalt neer te leggen: “Alleen daar waar het kan, dus in de binnenstad zullen we dit niet zo snel doen. Maar we kijken ook naar andere zakken zoals de afstelling van de verkeerslichten en het weghalen van gevaarlijke paaltjes.”
Er waren wel vraagtekens van omwonenden over de fietsstaat Prins Hendriklaan: “Ze vroegen zich af of het wel nodig was. ‘Waarom zo veel geld investeren in een weg?’ was een veel gehoorde vraag. Ook maakten aanwonenden zich zorgen over de parkeerplekken. Maar wij vinden dat het op deze manier geen problemen oplevert.”
De fietstocht eindigt bij station Lunetten waar afgelopen maandag een nieuwe onderdoorgang werd geopend, onderdeel van de Gele route. Fietser komen nu sneller op de plaats van bestemming omdat er niet omheen gefietst hoeft te worden. “Maar fietser behalen ook tijdwinst doordat we op deze route de verkeerslichten goed hebben afgesteld. Zo blijkt uit berekeningen dat je bij de Gele route vier tot vijf minuten sneller bent dan voorheen doordat we de verkeerslichten hebben aangepast”, aldus wethouder Lintmeijer. (tekst en foto’s: Robert Oosterbroek)
8 Reacties
Reageren€800.000?! voor een paar rooie klinkertjes?!
Ik mis in dit marketingpraatje (DUIC doe eens wat meer aan journalistiek svp) van mijnheer de wethouder de huidige situatie rondom Utrecht CS Oost. Als fietser ben je daar echt niet veilig.momenteel. Met vage gele pijlen moet je je wegh maar zoeken, hopend dat je niet een of andere bus tegenkomt. Als voetganger trouwens ook niet echt, waar je moet oversteken op de busbaan (m.n. in spits).
19 maart fiets Lintmeyer de stad uit, mag ik hopen!
zorg dan eerst een voor fietsenstallingen
nu is het stallen in de binnenstad totale anarchie
“tijdwinst doordat we op deze route de verkeerslichten goed hebben afgesteld” …. niet te geloven zo’n triomfantelijke opmerking. Alsof men een geweldige ontdekking heeft gedaan.
Ga eens rondrijden in andere steden (Amsterdam, Rotterdam, Amersfoort, Maarssen) daar staan de stoplichten in de hele stad goed af gesteld.
Ik was laatst op een avond over parkeren in Tuindorp. Heb daar kennis gemaakt met de wethouder.
Hij probeerde er nog wat van te maken, maar wat zakten daar zijn ambtenaren door het ijs. Je zult er als wethouder maar van afhankelijk zijn.
Deze fietsroutes is ook zoiets. Beleidsmatig steun ik dit van harte, moet Frits vooral meer doen.
Maar die ambtenaren!!
Neem de rode kleur. Aan die kleur is alles verkeerd:
1. Er zijn heel veel rode klinkersstraten die allemaal geen fietsstraat zijn. Niemand haalt dus in zijn hoofd om de Troelstralaan een fietsstraat te noemen. Er is te weinig onderscheid.
2. Er bestaan heel veel rode fietspaden. Die fietspaden zijn allemaal duidelijk te onderscheiden van de weg waar ze bij horen of waar ze onderdeel van uit maken. Niet in het minst omdat het (smalle) deel waar de auto’s gebruikelijk op rijden zwart is. Daardoor houden automobilisten op zo’n weg zo veel rekening met fietsers. Er is een duidelijk onderscheid.
Waarschijnlijk wordt er de komende jaren een geweldig communicatiebudget op de afdeling Verkeer te voorschijn getoverd; Wij gaan alle Nederlanders duidelijk maken dat wij het toch bij het goede eind hebben.
Dan die kleuren. De Troelstralaan is rood, de route heet echter groen, een andere heet rood. Hééé’…?
Waarschijnlijk is de uitvinder van de afdeling Verkeer net in Parijs geweest. Daar hebben alle metrolijnen ook een fraaie kleur. Wethouder!, gaan wij ook doen!
Weet die uitvinder veel dat dat alleen maar gedaan wordt om al die routes op een kaart uit elkaar te houden? Niemand noemt ze groen. Dat begrijpt immers geen hond.
Prima idee die fitsstraten, en veiliger ook, maar tijdswinst??
Voor de statistieken zijn die 5 minuten winst, in de werkelijkheid werden die 5 minuten echt niet doorgebracht voor een rood licht hoor, tenzij er een agent naast stond :-))
‘Never confuse statistics with reality’
Voor het bewoners comité Leidseweg ” Fiets Ja, Asfalt Nee” , is de uitspraak van de Wethouder (citaat): ” Het is niet de bedoeling om op de gehele lengte van de fietsroutes rood asfalt neer te leggen: “Alleen daar waar het kan, dus in de binnenstad zullen we dit niet zo snel doen” (einde citaat) omtrent de koppeling van de invoering van de Hoofdfietsroutes aan de uitvoering in rood asfalt beslist hoopgevend. Wij vinden dat het rode asfalt vanuit cultuurhistorisch en monumentaal perspectief, net zoals in de binnenstad op de Leidseweg niet kan, dus het komt er niet. Ook de kosten 1,5 miljoen euro voor de asfaltering van de Leidseweg is een adsurd bedrag wat dan niet nodig is en een stevige bezuiniging oplevert waar de stad andere noodzakelijke voorzieningen voor kan treffen. Los van de inspraakprocedure die er tot op heden niet is geweest terwijl de Wijkraad daar toch ernstig op aandringt. Maar ja , als de Wethouder woord houdt, en dat doet ie, daar kennen wij hem goed genoeg voor, zal het zeker zo ver niet komen.
Voor het bewoners comité Leidseweg ” Fiets Ja, Asfalt Nee” , is de uitspraak van de Wethouder (citaat): ” Het is niet de bedoeling om op de gehele lengte van de fietsroutes rood asfalt neer te leggen: “Alleen daar waar het kan, dus in de binnenstad zullen we dit niet zo snel doen” (einde citaat) omtrent de koppeling van de invoering van de Hoofdfietsroutes aan de uitvoering in rood asfalt beslist hoopgevend. Wij vinden dat het rode asfalt vanuit cultuurhistorisch en monumentaal perspectief, net zoals in de binnenstad op de Leidseweg niet kan, dus het komt er niet. Ook de kosten 1,5 miljoen euro voor de asfaltering van de Leidseweg is een adsurd bedrag wat dan niet nodig is en een stevige bezuiniging oplevert waar de stad andere noodzakelijke voorzieningen voor kan treffen. Los van de inspraakprocedure die er tot op heden niet is geweest terwijl de Wijkraad daar toch ernstig op aandringt. Maar ja , als de Wethouder woord houdt, en dat doet ie, daar kennen wij hem goed genoeg voor, zal het zeker zo ver niet komen.