Financiële tegenvallers voor Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant Financiële tegenvallers voor Westelijke Stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant

Financiële tegenvallers voor Westelijke Stadsboulevard

Financiële tegenvallers voor Westelijke Stadsboulevard
De gemeente moet pas op de plaats maken in de ontwikkeling van de Westelijke Stadsboulevard. De weg tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug moet veiliger en groener worden, maar de kosten voor herinrichting zijn een stuk hoger dan gedacht.

De gemeente moet pas op de plaats maken in de ontwikkeling van de Westelijke Stadsboulevard. De weg tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug moet veiliger en groener worden, maar de kosten voor herinrichting zijn een stuk hoger dan gedacht.

Het gaat om de wegen vanaf de Pijperlaan tot aan de Marnixbrug. Samen vormen deze wegen de Westelijke Stadsboulevard. Een stadsboulevard is een veilige weg met groen en bomen waar je makkelijk en snel kunt oversteken.

Er werd gewerkt aan het ontwerp voor de Westelijke Stadsboulevard nadat de gemeenteraad in 2017 akkoord ging met het conceptplan.

Veiliger en groener

Er zijn plannen voor 1 rijstrook voor auto’s per rijrichting, een groene middenberm en parkeerplekken langs de rijbaan. Bovendien zouden er vrijliggende fietspaden moeten komen en aan beide zijden een voetpad. Er is 30 miljoen euro gereserveerd voor het project, maar dat blijkt niet genoeg.

De hogere kosten komen door sterk gestegen prijzen, marktwerking en hogere bouwkosten. Ook moeten er extra maatregelen tegen geluids- en verkeersoverlast worden genomen door nieuwe verkeersmodellen.

(tekst gaat door onder afbeelding)

Versoberen of aanpassen

Er wordt nu onderzocht of het ontwerp van de Westelijke Stadsboulevard moet worden versoberd, een deel moet worden aangepast of een gedeelte van de aanpassing van de weg later kan worden uitgevoerd.

“We grijpen nu in om tot een uitvoerbaar project te komen”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk in een brief aan de raad. “We werken daarom nu eerst een aantal scenario’s uit. Op basis van deze scenario’s bekijken we hoe het project toch uitvoerbaar is.” Rond de zomer wordt meer informatie verwacht over de voortgang.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Leg uit. Grote plannen voor de Maliebaan. Wat een niet-bestaand probleem oplost. Geen geld voor West. Goh wat vreemd. Geld gaat naar Oost, problemen naar west.

  2. Katja

    “O.a. door marktwerking”. Wie beweerde ook al weer dat door marktwerking dingen goedkoper worden ?
    Kapitalistische onzin.

  3. Barend

    Tsjonge jonge jonge, niet te geloven. Een peperduur project waar behalve de direct omwonenden en GL, werkelijk niemand maar dan ook niemand op zit te wachten. Een peperduur project dat de definitieve doodsteek voor de doorstroming in de stad betekent. 30 Mln maar liefst en nog is het niet genoeg. En toch weer doordrammen en doorduwen.

    Gemeenteraad STOP deze waanzin.

  4. Wim

    Mooi dit project cancelen en het geld besteden aan de Noordelijke randweg voor de ongelijke kruisingen

  5. André

    Ik hoop dat de hele handel afblazen één van de scenario’s is
    Ervaringen opgedaan met de andere stadsboulevards (ben ik de enige die bij stadsboulevard aan de Champs-Élysées in Parijs moet denken?) geven weinig hoop voor bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer.

  6. Angelique

    30 Miljoen.
    De gemeente heeft al een schuld van meer dan 1000 miljoen. En die loopt steeds verder op.
    Voor burgers is het altijd het advies, vanuit dezelfde overheid nota bene, om schulden te verminderen. Waarom voor de gemeente niet?

  7. Don

    Blinde ambities waar geld geen enkele rol speelt. Op naar een artikel 12 gemeente. Hier gaan we nog jarenlang last van hebben omdat wel noodzakelijke dingen niet meer betaald kunnen worden. Gemeenteraad doe je werk eens stop deze waanzin.

  8. Koel Hoofd

    Er zal wel weer ergens een potje voor worden gevonden op kosten van de samenleving. Daarnaast, burgers raken zwaar in de problemen wanneer ze in de schulden komen, maar bestuurders wassen hun handen altijd in onschuld.

  9. Toine Goossens

    Het is nu kiezen of delen. GroenLinks is aan zet. Gaat het door met geldverspilling voor infrastructuur waar Utrecht nog 20 jaar vooruit kan, of gaat de snelwegringstructuur voor. Weg met de stadsboulevards en het pleasen van TV persoonlijkheden in de buurt van de Maliebaan.
    Eerst zorgen voor een duurzame en toekomstbestendige Ring. Hobby’s komen pas daarna aan bod

  10. WP

    Bizar dat het allemaal zo lang moet duren…. Hoe moeilijk kan het zijn… Een rijstrook eraf en dan komt er geluidsoverlast? Komop gemeente door zetten die handel. Behalve barend en andere wil Utrecht graag een leefbare stad met minder verkeer! Zie de verkiezingsuitslag! Maak dit waar Lot!

  11. Martin Utrecht

    Veel omwonenden geloven helemaal niet in het plan en verwachten verstopte wegen. Er worden woningen bijgebouwd en de doorgaande weg gaat van twee naar één rijstrook. Op de informatieavond zeiden bewoners dat en de ambtenaren schermden met rekenmodellen. Diezelfde rekenmodellen zeggen nu dat het niet kan.

  12. BW

    @Barend
    Zelfs de direct omwonenden zitten hier niet (allemaal) op te wachten. Ik woon in Oog in Al en daar is grote zorg over de doorstroming. In de Lessinglaan en Joseph Haydnlaan staat nu al file gedurende grote delen van de dag, ook in het weekend. Verwachting is dat dat na aanleg van de Stadsboulevard veel erger wordt. We hebben wel eens voorproefjes gehad wanneer wegdelen werden afgesloten vanwege werkzaamheden (recent nog bij de verbreding van de spoorbrug over de Cartesiusweg) en dan zie je het verkeer direct vastlopen.

    Kortom, besteed het geld maar aan de Noordelijke Rondweg zoals in één van de reacties wordt geopperd. In mijn wijk zullen veel omwonenden het daar mee eens zijn.

  13. bee

    de marnixbrug ligt al weer een tijd opgebroken en worden de auto´s al slingerend in 1 baan over de brug gedirigeerd .
    in de spits is er geen doorkomen aan,maar als ze vanaf de vleutenseweg de vier banen terug gaan brengen naar 2 dan stroomt plotseling het verkeer stukken beter door volgens lot.
    al vraag ik me af hoe de hulpdiensten er doorheen moeten als iedereen stil staat .
    het openbaar vervoer zal flink tijd gaan verliezen .
    als ze klaar zijn met de weg tot de marnixbrug dan trekken ze het door tot aan de veemarkt dus er komen nog wel wat meer kosten bij om dit project ,van lik me vestje, te bekostigen.
    vervolgens willen ze van de stad Utrecht 1 grote 30 kilometerzone maken ,dus dat je nergens meer harder dan 30 mag rijden.

  14. Fred

    En toch maar allemaal GL blijven stemmen, een partij die niet realistisch is, en door wil drammen met utopische plannen.
    Zowiezo kunnen ze niet met geld omgaan of projecten goed tot uitvoer brengen.
    Zie de Uithoflijn die natuurlijk veel sneller en voor veel minder geld gereed had moeten zijn, en waarbij Lot van Hooidonk na 2 moties van wantrouwen gewoon door mag gaan.
    Daar waar meer infrastructuur (OV, trams) nodig is door de groei van de stad, denken ze dat al die extra inwoners alles wel op de fiets gaan doen, terwijl de fietspaden al overvol zijn, want ja…..een tramlijn aanleggen kun je aan GL ook niet overlaten tenslotte.
    En zo ook met al die plannen voor de herinrichting van straten/wegen, naast dit plan in dit artikel, denk ook aan het debacle op ‘t Goylaan waar het bij het oversteken nu “ieder voor zich, en het recht van de sterkste” is, of aan “de fietsstraat” in het verleden op de nagtegaalstraat/burgemeester rijgerstraat, wat later dus maar weer terug hersteld is, en hoeveel geld is daarmee niet verkwanseld.
    En dan heb ik het nog niet eens over het nieuwe afval-ophaal-systeem.
    GL is een regelrechte ramp voor de stad.
    Alleen symbool politiek wat erg eenvoudig te realiseren is, dat kunnen ze, zoals bushokjes met een plantjesdak.

  15. Wim

    Hoogste tijd om het College-akkoord open te breken en te stoppen met deze idioterie. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  16. cas

    @ WP, als je het aantal stemgerechtigde neemt, opkomst en dan nog eens het aantal stemmen op de partijen, dan kom je helaas tot de conclusie dat het toch echt niet de “meerderheid” van Utrecht is.
    Los daarvan is het geloven in sprookjes leuk, maar zou het niet verstandiger zijn om naar de realiteit te handelen?

  17. erwin

    Vreemde keuzes worden er gemaakt in Utrecht.
    Ook voor de herinrichting van de Kaatstraat/Adelaarstraat/Willem van Noortstraat blijkt geen geld meer te zijn.
    Tegelijkertijd ligt half Oost-Utrecht open vanwege herinrichtingen… Hoe kan dat?!?!?

  18. Sjaak

    Cas: waarom opkomst meenemen in de “berekening”?
    Als je niet stemt, tel je niet mee. Jammer maar helaas.

  19. Rinke Doornekamp

    Als de rijbaan naar één rijstrook wordt teruggebracht loopt het verkeer helemaal vast. En gaat men sluiproutes opzoeken door woonwijken heen, als Welgelegen en Oog in Al wat helemaal ongewenst is lijkt mij.

  20. WP

    Tip voor Lot. Het kan allemaal een stuk goedkoper om het doel minder verkeer te bereiken! Maak knips in de route zodat mensen gedwongen worden om over de snelweg te rijden ook al is dat een beetje om. De betreffende weg is gewoon niet bedoeld voor zoveel verkeer.

  21. Paul

    Ik zeg stop dit belachelijke plan. West Utrecht wordt compleet onbereikbaar en het kost ook nog eens 30 miljoen. Ik woon langs de westelijke stadsboulevard en ben absoluut geen voorstander. Ik sta nu elke dag al vast in oog in al, om utrecht uit te komen. Oog in al is het grote voorbeeld dat dit plan onwenselijk is!
    Op voorlichtingsavonden zegt de gemeente dan dood leuk dat ik op een ander tijdstip moet gaan rijden, dat gaat voor mij niet op, want ik moet mijn kinderen om 8:30 naar school brengen.
    De gemeente zegt dat er ‘alternatieven’ komen om sneller de stad uit te kunnen, maar vooralsnog is mijn beste alternatief afgelsoten, namelijk de verbinding van de gele brug naar de A2 richting het zuiden, hierdoor moet ik juist door oog in al.

  22. Scherpschutter

    “De hogere kosten komen door marktwerking”…LOL!

    Want twee bouwbedrijven streden om wie het werk voor de HOOGSTE prijs konden doen, en de Gemeente besloot alleen de duurste aanbieder te selecteren?

    Wat een linkse flauwekul toch weer Gemeente. Er bestaat gewoon niet zoiets als een ambtenaar niet fatsoenlijk KAN budgeteren, en een ambtenaar die fatsoenlijk WIL budgeteren bestaat al helemaal niet. Maakt het uit…De burger betaalt toch wel voor je falen.

    Stop met je burgers in de maling te nemen.

  23. Nina

    Weet Lot van Hooijdonk al dat rijdende auto’s minder vervuilen dan file-rijdende auto’s?

  24. Nina

    @Angelique

    De gemeente = de burgers/inwoners.
    De burgers en bedrijven in Utrecht betalen dit nl. allemaal.

  25. Frits Verweij

    Zoals gewoonlijk wil GL, met name Lot, een hopeloos plan doordrukken. Kijk eens even in Oog in Al om ca. 16.00 uur. Dan zie je met eigen ogen de ontstane files. Slecht voor milieu en erg slecht voor de bewoners die urenlang uitlaatgassen van stilstaande auto’s moeten inademen. Neem niet weer zo’n slechte beslissing als toen met het dichtgooien van de singel bij HC.
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald. En wij, als burger van Utrecht, bij ons zijn ook de geldzakken leeg van alle verhogingen die de afgelopen jaren op ons belast zijn

  26. Johan

    @ wp

    Nog een betere tip voor Lot: plaats roadblocks op alle invalswegen. Zie daar: GL-fietsparadijs voor een fractie van de kosten van de huidige bizarre plannen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).