De overschreden kosten voor de OV-terminal in het stationsgebied die afgelopen week duidelijk werden, zijn aanleiding voor alle politieke partijen om vragen te stellen aan het college van B&W. De partijen vragen zich af wat hiervan de gevolgen zijn voor de gemeente Utrecht.
Vorige week werd bekend dat in de Miljoennota staat dat er 53 miljoen extra nodig is voor de zogenoemde OV-terminal in het nieuwe Utrecht Centraal. Reden: Een langere doorlooptijd van twee jaar waardoor de kosten voor toezicht, administratie en projectbegeleiding zijn toegenomen net zoals de kosten van de aannemer door opgelopen vertragingen en omzetderving.
De tien partijen uit de Utrechtse gemeenteraad willen nu weten wat de consequenties hiervan zijn in praktische en financiële zin, in hoeverre er sprake is van vertraging en of er gevolgen zijn voor andere ontwikkelingen in het stationsgebied.
Gekoppelde berichten
Verbouwing Utrecht Centraal 53 miljoen duurder dan begroot
De twee grote projecten van ProRail rond Utrecht Centraal vallen in totaal ruim 80 miljoen…
7 Reacties
ReagerenBekend verschijnsel. Was te voorzien. Ik meen dat er een paar jaar geleden een hoogleraar geweest is die aangegeven heeft dat dergelijke projecten helemaal niet uit de hand hoeven te lopen als ze goed begroot worden en de risico’s realistisch mee begroot worden. Dan was namelijk tevoren al duidelijk dat daar grote risico’s en dus grote overschrijdingen bij mogelijk zijn. Met alle gevolgen voor het te reserveren budget..
Reactie van de politiek destijds was in de trant van: ‘ja maar als we zo gaan rekenen gaat er helemaal geen één project meer door’.
Nee. En zo zit het dus. Je kunt dus beter projecten starten met een te krap budget waar iedereen het mee eens is en wat achteraf zwaar overschreden wordt, waar na het (excusez le mot) zwartepieten begint en de koppen gaan rollen, dan dat je een project af laat springen op het feit dat het, indien correct begroot, in de ogen van alle partijen teveel gaat kosten.
Vergelijkingen met struisvogels dringen zich aan mij op.
Relatief kleine overschrijding op een dergelijk groot en zeer complex project..
Volgens mij is de gemeente helemaal niet zo betrokken bij het station, het budget komt vooral bij het ministerie I&M vandaan en er is helemaal geen sprake van vertraging. Zijn alle lokale partijen gewoon weer voor de vorm aan het piepen?
Als ik het al niet dacht! Maandag a.s. is de begroting 2016 van Utrecht digitaal beschikbaar dus dan zullen er wellicht nog veel meer lijken uit de kast rollen….
@Jeroen: Volgens mij heb je gelijk. Dit staat niet op de begroting van de gemeente Utrecht. Wim Vreeswijk blaft bij de verkeerde boom.
Tim, als je de moeite zou nemen om die 500 pagina’s in de begroting door te worstelen kom je zat financiële ellende tegen en weet je ook gelijk waar je over praat
@Wim Vreeswijk: Ik hoef die 500 pagina’s niet te lezen om te weten dat deze overschrijding er niet instaat. En als er financiele ellende in staat die voor het grote publiek relevant is, vertrouw ik erop dat jij ons daar, als betrokken en bezorgde burger, op zal wijzen. Wellicht kan je dan zelfs Duic tippen om er een berichtje van te maken, dan hoef je niet meer off-topic te reageren op berichtjes.