Gemeente houdt zich niet aan eigen regels bij Rotsoord: ‘Of 600 meter lopen of gratis parkeren’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente houdt zich niet aan eigen regels bij Rotsoord: ‘Of 600 meter lopen of gratis parkeren’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente houdt zich niet aan eigen regels bij Rotsoord: ‘Of 600 meter lopen of gratis parkeren’

Gemeente houdt zich niet aan eigen regels bij Rotsoord: ‘Of 600 meter lopen of gratis parkeren’
Op de hoek bij de Diamantweg en Rotsoord waar 206 appartementen gebouwd gaan worden. Foto: DUIC / Marlot van den Berg
De regels uit de ‘Nota Stallen en Parkeren’ worden door de gemeente niet nageleefd op het in ontwikkeling zijnde Rotsoord. De afstand tussen toekomstige nieuwbouw en de dichtstbijzijnde parkeergarage is groter dan mag. Daarnaast wordt er gevreesd voor een toename van de parkeerdruk in de wijk.

De regels uit de ‘Nota Stallen en Parkeren’ worden door de gemeente niet nageleefd op het in ontwikkeling zijnde Rotsoord. De afstand tussen toekomstige nieuwbouw en de dichtstbijzijnde parkeergarage is groter dan mag. Daarnaast wordt er gevreesd voor een toename van de parkeerdruk in de wijk.

Het probleem komt voort uit het voorgestelde bestemmingsplan voor de hoek bij Rotsoord en de Diamantweg. Hier ligt een plan om op de plek van de oude Vicona fabriek 206 woningen te realiseren voor studenten en starters. Dit bestemmingsplan moet goedgekeurd worden door de raad en de VVD is in ieder geval tegen het huidige voorstel. Niet vanwege de woningen, maar vanwege het parkeerbeleid dat het Utrechts college hiervoor wil hanteren.

Die strookt namelijk niet met de gemaakte regels uit de parkeernota. De maximale loopafstand voor bezoekers om te parkeren in Utrecht is namelijk 500 meter. De gemeente heeft bij tellen van het aantal parkeerplaatsen voor deze nieuwe woningen in de buurt ook garage Station Vaartsche Rijn meegeteld. Eén probleem: deze is op 600 meter afstand én je moet daar betaald parkeren.

Vorige week stelde VVD-raadslid Dimitri Gilissen vragen hierover aan de wethouder. Hij voorziet een toename van de parkeerdruk in de aangrenzende wijk Hoograven waar het parkeren gratis is. “Voor deze 206 appartementen zijn negentig ondergrondse parkeerplekken beschikbaar. De overige bewoners en bezoekers moeten hun auto’s dus ergens anders parkeren. En die krijgen nu de optie: of betaald parkeren ruim 600 meter verderop of gratis voor de deur.”

Volgens Gilissen gaat dus niemand gebruik maken van de parkeergarage bij Vaartsche Rijn, maar krijgt Hoograven te maken met een veel hogere parkeerdruk. Wethouder Paulus Jansen is afgelopen vrijdag ingegaan op de vragen van het VVD-raadslid. Hij laat weten zich geen zorgen te maken.

Volgens hem is er in Rotsoord zelf ook voldoende parkeerruimte aangezien uit metingen blijkt dat de hoogst gemeten parkeerdruk in de buurt ligt op 61 procent. “Dit betekent dat er 47 plekken structureel onbezet zijn. Daarnaast zijn de zestien haakse parkeerplaatsen, net buiten het plangebied aan de Diamantweg, niet bij de parkeerberekening voor het plangebied meegenomen.” Daarmee voldoet volgens Jansen het plan aan de criteria uit de nota.

“De strekking is: Je hebt gelijk, maar we doen er niks mee”, laat Gilissen weten. “Het sommetje klopt gewoon niet en ik ga de wethouder aan de gemaakte afspraken houden. Ik krijg positieve reacties uit de buurt van mensen die vrezen voor een toenemende parkeerdruk en roep iedereen op in Hoograven om het probleem kenbaar te maken bij de wethouder.”

 

16 Reacties

Reageren
  1. PD

    De parkeerdruk in Tolsteeg/Hoograven is nu al dramatisch als gevolg van de nieuwbouw De Trip en het betaald parkeren op Rotsoord. De Trip heeft weliswaar een eigen ondergrondse parkeergarage, maar daar moet je als bewoner kennelijk extra voor bijbetalen. Gevolg: de helft van de ondergrondse eigen parkeerplekken van De Trip wordt niet gebruikt, en de bewoners zetten hun auto gratis aan de overkant in de Agaatlaan/Jadelaan/Saffierlaan/etc…

  2. Jan

    De parkeerdruk in Tolsteeg Rotsoord begint steeds meer toe te nemen. Om te parkeren in de buurt van mijn huis moet ik soms 15 minuten lang rondrijden in de hoop een plekje te vinden.

    Het idiote is dat die niet eens per se komt doordat buurtgenoten alle plekken claimen, dat komt er waarschijnlijk straks bij. Dagjesmensen parkeren de auto gratis en pakken voor het laatste eindje de trein of bus. En om het nog idioter te maken: een forens parkeert zijn auto elke dag op een parkeerplek voor onze deur om vervolgens een door hem gestalde fiets te pakken en richting centrum te gaan.

    Er zijn 2 mogelijke oplossingen: of de gemeente zorgt voor een goed bereikbare binnenstad met de auto, of de randgebieden worden ook betaald parkeren met parkeervergunningen voor de bewoners.

  3. Caspervc

    Jup PD en dat dreigt nu ook voor de hoogravenseweg, vaartscherijnstraat en julianaweg..

  4. Arjan Verhoeven

    Onder het nieuwe station staat een parkeergarage vrijwel altijd leeg te staan. De gemeente zou ook kunnen besluiten om parkeren daar gratis te maken, ipv weer in de volgende wijk betaald parkeren in te voeren “met instemming van de bewoners”. In Tolsteeg is die instemming inmiddels het mes op de keel.

  5. Wesley

    @PD, dit is onjuist. Er hoeft niet extra betaalt te worden voor de parkeergarage onder De Trip. Weliswaar kampt het huidige systeem (camer en slagboom) soms met problemen en functioneer de slagboom niet. Op dat moment zit er even niets anders op dan in de wijk tijdelijk gratis parkeren. Dit is mij afgelopen maand 2 maal gebeurd.

  6. Dirk

    We moeten af van het idee dat iedereen een gratis parkeerplek voor de deur verdient voor zijn of haar blik. De ruimte is er niet, zeker niet als we de stad ‘inbreiden’.

    Deze mensen parkeren op dit moment gratis op straat (grond die van de gemeenschap is) en vlak voor de deur. Als het sporadisch in gevaar komen van dat voorrecht al reden is om te klagen, maak het dan maar gewoon betaald (waarbij deze bewoners de eerste optie krijgen om een parkeerplek te huren).

  7. cynthia

    Wacht maar tot de Gemeente het probleem gaat oplossen met betaald parkeren en vergunningen voor de bewoners. Begint heel leuk maar wordt heel snel een geldkoe.
    Woon zelf bij de Jaarbeurs en hadden jaren last van de bezoekers die bij ons gratis konden parkeren. Toen kwam het betaald parkeren. Wij heel blij want het koste maar 14 euro per kwartaal. Inmiddels een paar jaar verder en de tarieven voor bewoners zijn gewoon meer dan verdubbeld. En dan heb je nog geen garantie dat je überhaupt kan parkeren in je straat. Maar goed alles heeft voor en nadelen.
    Maar het idee om de parkeergarage gratis (of een aantal uur) te maken lijkt me een goed plan. Deze staat meer leeg dan vol. Lijkt me een prima oplossing.

  8. JdV

    Het heet niet voor niets openbare weg. Bewoners hebben geen enkel extra recht ten opzichte van elke andere gebruiker van deze weg, of die nou uit Utrecht of Maastricht komt. Wil je gegarandeerd je eigen parkeerplaats? Koop een woning of appartement met een eigen parkeerplaats. Dan betaal je in Utrecht al gauw 25 a 30k maar dan kun je altijd parkeren. Moet het gratis? Dan zul je soms inderdaad behoorlijk moeten zoeken 🙂

  9. Michiel B

    Tijd om betaald parkeren gewoon in de gehele stad in te voeren. Die 96 euro per jaar voor een vergunning kan er ook nog wel af voor het privilege van je auto voor de deur zetten en weer zonder problemen een plekje te vinden. Schappelijke tarieven hanteren voor ‘kort’ parkeren (0-4 uur) (noem het maar Zone C1 en dan 1 euro per uur, en A2-tarief á 3,58 euro per uur bij 4+ uur) en iedereen kan blij zijn. Veel mensen over de vloer? Extra parkeervergunning voor hetzelfde tarief i.p.v. dubbeltarief.

    Als je mensen naar de P+R wil krijgen moet je het parkeren vanaf de P+R ontmoedigen: betaald parkeren is daar ideaal voor. Er zijn geen (goede) argumenten om het niet te doen. Teveel geld? Dan moet je maar geen auto rijden. “Zwakke positie” / bijstandsniveau? Gratis vergunning.

  10. MJPD

    De bewoners van Tolsteegplantsoen mogen hopen dat de gemeente Utrecht zich houdt aan de door haar gedane belofte dat er in parkeerrayon Rotsoord (dat wordt in juni samengevoegd met betaald parkeren rayon Tolsteegplantsoen) niet meer dan 6 parkeervergunningen worden uitgegeven.

    Deze belofte is op 17-1-2017 gedaan in een mail van beleidsadviseur Milieu & Mobiliteit Alex Tsakmakis aan de bewonerscommissie Tolsteegplantsoen en Wijkbureau Zuid:

    “Er zijn 6 bewonersparkeervergunningen uitgegeven op Rotsoord. De afdeling Vergunningen heeft aangegeven dat er verder geen parkeervergunningen meer worden uitgegeven aan –toekomstige- bewoners op Rotsoord. Er worden wel bezoekersvergunningen uitgegeven. Bedrijven op Rotsoord komen wel in aanmerking voor een parkeervergunning (wij schatten dat dit er niet veel zijn). Bezoekers van bewoners en bedrijven kunnen dan wel parkeren in het gebied Tolsteegplantsoen.”

  11. JdV

    @MichielB: Een parkeervergunning is geldig voor een bepaalde zone. Parkeren voor de deur is dan zeker niet gegarandeerd, het kan zo maar zijn dat je dan nog pas een flink eind van je woning een plek kan vinden.

  12. KM

    Helemaal eens met Michiel B. Bovendien we hebben hier nu een prachtig station voor de deur dus waarom zou iedereen een auto voor de deur moeten hebben?

    Daarbij moet ik wel zeggen dat het gegoochel van de wethouder niet echt sympathiek is.

  13. cas

    Ik begrijp niet waarom een normale vergunning 100 euro per jaar is en in de garage 1900 euro voor een jaar abonnement. Als je voor bewoners in de omgeving een vergunning regelt in de garage (tegen het normale tarief), kan je de rest betaald parkeren maken zonder veel problemen….

  14. PD

    @ Wesley 3/4/2017 – 22:17
    Zou het zo kunnen zijn dat er een beperkt maximum aantal parkeerplekken worden uitgegeven aan bewoners? En dat er dus bewoners zijn die niet standaard recht hebben op een parkeerplek? Mijn bron is namelijk iemand die op De Trip woont en aangeeft te moeten bijbetalen voor een parkeerplek in de ondergrondse garage.

  15. Hans en Coby van Ouwerkerk

    Het wordt een keer tijd dat de GEMEENTE UTRECHT voor bewoners een blauwe zone in gaat voeren max 2 uur parkeren voor passanten in plaats van de melkkoe betaald parkeren. Wij als bewoners van de Saffierlaan e.o. willen de gemeente graag aan hun belofte houden, zoals bij de bouw van onze woningen is afgesproken de parkeernorm van 0,8 per woning.

  16. Michiel B

    @JdV: En nu kun je in Tolsteegplantsoen wel je auto voor de deur kwijt wegens alle mensen die daar gratis geparkeerd staan? Juist met minder gebruikers van de ‘parkeerfaciliteiten’ is de kans dat je ongestoord je auto op korte loopafstand van je woning kan neereztten een stuk groter.

    @cas: Omdat parkeergarages (heel erg veel) geld kosten en openbare ruimtes niet (althans heel erg veel minder).

    @Hans en Coby: Wat lost een blauwe zone op dat betaald parkeren niet oplost? Blauwe zones zijn bovendien veel duurder om te handhaven. Bij woningen van meer dan 55 m² geldt een parkeernorm van minstens 1,10 in B2-gebied (Saffierlaan e.o. valt daarin) en het merendeel van de woningen (ook de flats) valt daarbinnen. Maar het wordt mij ook niet duidelijk of u nu meer of minder autoparkeerplekken wil. Als u er meer wil vanwege de parkeeroverlast helpt betaald parkeren. Als u er minder wil vanwege de parkeeroverlast idem.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).